Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Met verbazing las ik in tuinadvies juni, dat de uitgebloeide bloemen van oleanders moeten weggesnoeid worden? Is dat zo? Ik heb o. a. twee vrij grote exemplaren die ik al een 10tal jaren koester. Ik snoei de te ver uitgelopen takken wel weg, en hou de struik in vorm. Af en toe zijn ze zelfs eens afgevroren, als gevolg van mijn ongeduld om ze toch maar zo rap mogelijk weer buiten te zetten. Zo is dit jaar mijn grootste struik en ook twee kleinere exemplaren door de vorst aangepakt, maar er komen alweer frisse uitlopers, en zelfs wat bloempjes. (Ik moet dringend eens onderzoeken hoe je een foto op het forum zet) Elk jaar heb ik veel bloemen en fris groene blaadjes, en ik het nog nooit uiitgebloeide bloemen of zaaddozen weggesnoeid. Zijnmijn oleanders dan uitzonderringen?
Ook ik heb het ooit ergens gelezen dat het wegsnoeien van uitgebloeide bloemen van de oleander
goed is. Als je erover nadenkt, is het eigenlijk vrij logisch: de plant zal geen energie verliezen met
het vormen van zaad, en zal daardoor juist nieuwe bloemen vormen. Op die manier verleng je de
bloei dus.
Maar uiteraard is er niets op tegen om de uitgebloeide bloemen te laten zitten: de plant zal er
zeker niet aan doodgaan! Nu knip ik dus wel de uitgebloeide bloemen weg, als het hele 'trosje'
is uitgebloeid. Ik haal dan dat hele takje weg, en zie dat zich al snel weer nieuwe vertakkingen vormen.
Dat ongeduldige om ze maar zo snel mogelijk buiten te zetten na de winter herken ik maar al te goed...
Hier even een paar verse fotootjes van gisteren: [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]
JA, Laura, ik vond he ook wel logisch, van dat wegsnoeien, maar planten kunnen soms rare sprongen maken. nu ik bevestiging gekregen heb, ga ik het ook proberen, misschien bloeien ze dan nog uitbundiger.
bij mijn weten mag dat juist niet? omdat je anders de bloei voor het komende jaar zou wegsnoeien....
ik "pulk" de uitgebloemde verdroogde bloemekes een beetje weg...
van het internet:
Vaak wordt geadviseerd om de oleander te snoeien. Dit is echter zonde van de bloemknoppen die weggeknipt worden. Alleen als een plant te groot wordt zal een snoeibeurt onvermijdelijk zijn.
De uitgebloeide bloemtakjes worden door sommige mensen weggeknipt.
Dat moet vooral niet gebeuren omdat op dezelfde takjes vaak in het tweede en derde jaar opnieuw bloemen verschijnen. De takjes verdrogen vanzelf en zijn dan gemakkelijk weg te breken.
Van tegenstrijdige informatie gesproken, wel snoeien of niet? Ik ga het eens zelf proberen: ik snoei van een plant telkens de uitgebloeide takjes weg, de andere laat ik ongemoeid. Ik kijk benieuwd uit wat we krijgen, dan, zowel deze zomer nog, als volgende zomers.
Nu is het wel zo dat ik een groot exemplaar heb laten bevriezen (ergens tijdens een koud weekend in februari.) En, omdat alle planten bij mij nog een kansje krijgen, nadat ze zich misdragen hebben, zette ik die afgevroren oleander achteraan in de tuin, in een grote kuip, en in volle zon. En zie, er komen frisse nieuwe takken, en zelfs zag ik, eergisteren, al enkele knopjes. Wat denken we daarvan?
Ik haal altijd de zaaddozen weg zodra ik die zie komen. Maar ik snoei de oude bloemen niet weg of ze moeten echt helemaal verdord zijn. Het jaar erop gaan ze namelijk het eerst bloeien op de oude bloemtrosjes die nog niet helemaal afgestorven zijn. Je hebt dus gewoon eerder bloemen. Al voordat de nieuwe knoppen van dit jaar gevormd worden.