menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mango zaaien

Superwinter

Superwinter

Hallo allemaal,

Ik heb hier een mangopit liggen.
Nu vroeg ik me af wat de beste manier is om een mango te zaaien.
Ik heb al vanalles gezien: in lauw water, gewoon direct in de grond...
Wie kan me helpen???

Alvast bedankt
maandag 15 december 2008 - 13:32
Giardino

Giardino

hallo superwinter,

ik heb vorig jaar een pit laten kiemen op de volgende manier.
Maak de grote schelp proper door het overtollig vruchtvlees eraf te schrapen.
Let echter wel op want sommige mensen kunnen een allergische reaktie vertonen bij aanraking van de grote pit.
Laat deze grote pit 2 dagen opdrogen en leg ze dan 24 uur in lauw water, knip daarna de schelp rond de pit open en leg deze nog eens een tweetal uur in lauw water.
Meng vervolgens 2/3 bloemaarde en 1/3 zand door elkaar en stop er de pit in de langsrichting in.
De langsrichting is als volgt.
Neem de pit tussen duim en wijsvinger, zodat de kiem (verdikking op het uiteinde van de pit) naar je andere hand kijkt. De onderkant heeft dan de vorm van een mesje)
Plant deze pit in een niet al te grote pot, maar tussen de aarde en de potrand mag er gerust 10 cm zijn.
Overtrek de pot nu met keukenfolie en zet deze warm, op een plaats waar veel zonlicht aankan.
Geef pas na 2 dagen een beetje water zodat de grond lichtjes doordrenkt zal worden, daarna om de 3 à 4 dagen lichtjes bevochtigen.
Na 2 weken zag ik een groene scheut tevoorschijn komen, helaas heb ik mijn mango verloren tijdens deze koude winterperiode.

Groeten Giardino
maandag 19 januari 2009 - 20:41
schuurmans

Schuurmans

vorig jaar heb ik een mangopit in een vrij smalle diepe pot direct in de stekgrond gezet. het is nu een mooie plant die er gezond uitziet. als ik er aan denk zal ik een foto plaatsen, niet meer vandaag.

grt
henk
dinsdag 20 januari 2009 - 19:00
schuurmans

Schuurmans

hierbij de foto van de Mango die ik afgelopen zomer heb geplant.

[ [afbeelding verwijderd niet-https]]


en dit is de bloeiwijze van de Mango. de foto is niet van mijn plant maar van een collega.

[afbeelding verwijderd niet-https]

grt
henk
vrijdag 23 januari 2009 - 15:47
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).