menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Taksterfte bij citrus

Ga naar meest recente reactie

pollux

Pollux

Heb dit voorjaar een citroenboompje aangekocht en in juni de kleigrond verwijdert en in dcmcituspotgrond gezet
Deze en ook andere citrusplanten hebben niet zo goed gegroeid dit jaar bij mij
Maar nu in de veranda (+6gr en veel licht , heeft geen volle zon) heeft enkel deze heel veel bladeren al laten vallen en ook beginnen takken zwart te worden en af te sterven
Heb deze steeds weggesnoeid tot op gezond hout maar blijft verder gaan
Het begint bij een blad aan de middennerf , gaat verder tot het blad bijna helemaal zwart is en dan gaat het verder naar de takken
Geef heel weinig water nu in de winter , laat de potkluit juist niet opdrogen
Dus mijn vraag hoe kan ik dit stoppen( er zijn nog een paar gezonde takken en bladeren)en ook kan dit eventueel op mijn andere planten overslaan
mvg Luc
vrijdag 26 december 2008 - 19:42
ben45

Ben45

Luc,

Staat of heeft de plant misschien op een plek gestaan waar condens op de plant kan vallen? Als dat vocht, wanneer de planten binnen staan, vóór de avond niet opgedroogd is, gaat dat vaak razendsnel. Kan al in 1 nacht. Of is hij misschien bespoten met vocht / water? Of was de luchtvochtigheid in de veranda misschien heel hoog? Dit zijn allemaal factoren die taksterfte kunnen bevorderen. Het probleem is vaak ook dat als het eenmaal aan de gang is, het soms moeilijk te stoppen is. Een iets drogere luchtvochtigheid zal met dit winterweer vanzelf komen. Sommige planten / variëteiten zijn er gevoeliger voor dan andere.
Ook is het mogelijk om een keer in de morgen te spuiten met biologische zwavel. (bayer heeft dit o.a.) Daarme wil het ook wel eens stoppen. Zeker zorgen dat de plant voor de avond weer droog is.
Onderaan de stam , net op de rand van de potgrond is toch ook niet te zien dat aan de voet van die stam stukjes bruin worden, de schors los laat of zelfs vocht naar buiten komt? Of zie je vocht uit de stam komen net boven de entplaats? (als hij al geënt is)

Groetjes, Ben.

vrijdag 26 december 2008 - 22:04
pollux

Pollux

Hallo Ben
Ik zie geen enkele van die laatst opgenoemde symptomen die je vermeld
Hij is wel geent
Het zal waarschijnlijk dan om een gevoelige soort gaan , maar zou dit eventueel kunnen overslaan naar mijn andere citrussen die ernaast staan (besmettelijk)
Als het toch waarschijnlijk niet te stoppen valt , zou het dan mss interessant (als experiment dan) kunnen zijn om hem iets warmer (10a 15 gr) te zetten
Zou het er zo mss kunnen uitgroeien of haalt dit niks uit
mvg Luc
zaterdag 27 december 2008 - 20:33
ben45

Ben45

Hoi Luc,

Zou te proberen zijn. Echter niet te warm! Maar nog belangrijker is dat de luchtvochtigheid waar de plant staat, of komt te staan, niet te hoog is.
Stoppen zou kunnen met b.v. die genoemde zwavel. Of het verschijnsel volgend overwinteringsjaar weer niet optreedt bij deze zelfde plant is de vraag. Dat hangt ook samen met de algehele gesteldheid van die plant. Ik kan het misschien het gemakkelijkst omschrijven als: er zitten bepaalde "elementen" in de plant die bij ongunstige omstandigheden deze verschijnselen sneller laten zien en bij ideale omstandigheden niet. Komende zomer zou ik deze plant zeker niet langere tijd veel te nat laten worden.
Het gaat niet zomaar over naar de andere planten.

Groetjes, Ben.
zondag 28 december 2008 - 13:16
pollux

Pollux

Oke , bedankt voor de nuttige info Ben
zondag 28 december 2008 - 14:19
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).