menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Strelitzia

Ga naar meest recente reactie

kamiel2

Kamiel2

Beste vrienden
ik heb al 5 jaar 2 strelitzias (kleine plantjes in plastiek potje meegebracht van Tenerife indertijd) die wel bladeren ontwikkelen, en redelijk gezond staan, ik heb al veel raad opgevolgd maar zonder resultaat, ik krijg er geen bloem in wat ik ook doe, de planten zijn nu ongeveer 1.30 m hoog, door de vele raad heb ik dit jaar er 1 buiten gezet en er is merkelijk een verschil tussen wat binnen staat (kamertemp. tssn 15 en 20°C) voor het venster (oosten) het is net of die doet niks anders dan splitsen, en buiten in een schaduwhoekje, (deze heeft wat bladverkleuring door het te vroeg buitenzetten denk ik) maar het nieuwe blad ziet er goed uit, wat mij zorgen maakt is dat er van een bloem niks terecht komt, of heb ik de verkeerde soort?? dit jaar heb ik er eentje bij Bakker gekocht van ong 30 cm hoog (dit maakt regelmatig een nieuw blad aan), dit gewoon om te zien of er daar bloemen inkomen na 4 a 5 jaar,
ik ga proberen foto's te zetten
alle tips zijn welkom, ter informatie ik heb ook plant food tablets slow release gekocht en steek er om de 2 maand 4 in de pot (voedingswaarde is geldig voor 30 dagen)
ik wacht op jullie reacties
Kamiel

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 7 juni 2009 - 12:30
kamiel2

Kamiel2

sorry! ik heb de foto niet rechtgezet en heb even de belichting ook aangepast.
Dit is diegene dat binnenstaat, nog nooit buiten geweest, wel van plaats veranderd verleden jaar van de living naar een apparte kamer(mijn pc kamer)

zondag 7 juni 2009 - 12:35
kamiel2

Kamiel2

dit is degene die buitenstaat!

zondag 7 juni 2009 - 12:36
hibiscus

Hibiscus

De plant zal enkel bloeien indien deze zowel warm +25° en veel zonlicht krijgt. vb serre of veranda.
maandag 8 juni 2009 - 19:50
schuurmans

Schuurmans

Kamiel,
bij de Strelitzia heb je heel veel geduld nodig om van een bloem te genieten. het kan gemakkelijk 8 tot 10 jaar duren voor de eerste bloemen verschijnen, dus nog niet wanhopen en rustig afwachten. ik zou niet zo veel bemesten. je kunt beter af en toe een tijdje verwaarlozen om de plant te laten schrikken.
succes.

grt
henk
maandag 8 juni 2009 - 21:14
cactusman

Cactusman

kamiel heb ook een strelitzia meegebracht uit madeira zo een drie jaar
terug eerstejaar één bloem verledenjaar niets nu staan er twee open en
nog twee die aanstalten maken raar he overwinteren in de serre en zo half april buiten als voeding geef ik koemestkorrels niet teveel das alles
donderdag 11 juni 2009 - 22:04
Polplastron

Polplastron

Mijn Strelitzia's heb ik zelf opgekweekt uit zaad dat ik uit hun thuisland Zuid-Afrika heb meegebracht. Ze zijn nu zo'n 6 jaar oud. Bloeien hebben ze nog niet gedaan, maar groeien des te beter.

's Winters overwinteren ze binnen in de slaapkamer waar veel licht is, en de temperatuur vrij koel. Ze krijgen dan ook geen druppel water.

In het voorjaar gaan ze buiten en krijgen ze volop water als het regent.

Deze aanpak komt denk ik het dichtst in de buurt van hoe ze in hun natuurlijke omgeving leven.

Misschien kan Cactusman nog wat meer tips geven over watergeven en ideale standplaats buiten?
donderdag 11 juni 2009 - 22:22
missy5

Missy5

Kamiel,
als je de mogelijkheid hebt, is het goed de plant in de zomer buiten te planten in VOLLE GROND en deze in de winter terug binnen te halen.
Maar het kan 7 jaar duren vooraleer de eerste bloem komt.
De plant die je buiten staan hebt ziet er toch magerder uit dan die binnen hoor.

Poplastron,
succes met je plant, ik heb ook een plant uit zaad gekweekt en pas na vele jaren een bloem, dus nog wat geduld. De plant heeft graag warmte binnen.
zaterdag 13 juni 2009 - 17:27
P e t e r

P e t e r

@Missy,

Als ik de plant in de zomer buiten te planten in VOLLE GROND zet, gaat de meeste energie dan niet naar nieuwe wortel aanmaak en beschadig je de wortels dan niet te hard bij het uitgraven en terug in pot te zetten?

Peter
zaterdag 13 juni 2009 - 23:30
kamiel2

Kamiel2

Beste vrienden!!!

bijzonder bedankt voor de reacties!!

De opmerking betreffende het verschil tussen buiten en binnen op gebied van magerheid is terecht, de plant die nu buiten staat het nieuwe blad is er maar aangekomen nadat ik ze buiten gezet had, daarom had ik al besloten ze beiden buiten te zetten, een andere strelitza (ong. 3 jaar oud)heb ik een 6-tal jaren geleden al eens geprobeerd in volle grond te zetten maar die is gewoon kapot gegaan, daarom heb ik schrik om de huidige planten in volle grond te panten. (dus ik ben er al 10 a 12 jaar mee bezig en heb nog nooit een bloem kunnen kweken) daarom ben ik bang om deze nu ook te verliezen.
Zoals jullie beschreven hebben zal ik ze nu buiten zetten en er wat minder zorgen om maken, eens laten schrikken zoals gezegd, de vorige planten waren allemaal binnen in huis gekweekt, ik heb er al verschillende gehad, de hedendaagse zijn al het hoogste van allemaal geworden daarom al mijn vragen, het laatst gekochte plantje (bij Bakker, de andere kwamen allen van Tenerife, elk jaar bracht ik er mee) zal ik toch binnen houden voor alle zekerheid!!!!
Nog een vraagje: de plant die al buiten stond heb ik deze week eens in volle zon gezet (zie opmerking) na 1 uur was het mooie blad al aan het omkrullen, natuurlijk direkt terug naar de schaduw gebracht en er is toch niets gebeurd alles is terug goedgekomen, was dit het begin van bladverbranding of is er een andere verklaring?????
bedankt voor jullie reacties, en alle tips zijn welkom!!!

groetjes
Kamiel
zondag 14 juni 2009 - 09:54
Polplastron

Polplastron

Bij mij staan die ook in lichte schaduw om dezelfde reden. In de volle zon lukt het bij mij ook niet ... Doen Kamiel en ik iets fout?
donderdag 18 juni 2009 - 06:47
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).