menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Amorphophallus konjac

Ga naar meest recente reactie

Jonna

Jonna

Ik heb 1,5 jaar geleden 3 knolletjes van deze plant gekregen. Ze hebben nog niet gebloeid. Dit jaar kwam het blad pas erg laat, maar ze zijn flink gegroeid en er zijn, tenminste dat denk ik, nieuwe knolletjes aangegroeid. Er komen nl. nieuwe stengels met blad uit.
Ik heb ze binnen moeten halen omdat het hier al vriest 's nachts.
Ik heb de volgende vragen:
- ze zijn zo hard gegroeid dat de potten waarin ze staan eigenlijk te klein zijn,
maar ik weet niet of het verstandig is ze in dit stadium te verpotten
- Het blad is nog zo groen, wanneer sterft het af?
- Wanneer en hoe kan ik de knollen het beste scheiden.

Jonna
donderdag 28 oktober 2010 - 16:38
hanninkj

Hanninkj

De stengels af laten sterven en dan de knollen uit de grond halen. Knollen droog bewaren en in het voorjaar weer oppotten. Het kan jaren duren.
donderdag 28 oktober 2010 - 21:19
Jonna

Jonna

Dank voor je antwoord hanninkj.
Maar ik weet nog niet goed wat te doen. Vorig jaar om deze tijd begonnen de bladeren al een beetje geel te worden en heb ze in toen in de stal gezet (wintertemperatuur ca +5°. Nu heb ik ze, omdat ze nog zo fris groen zijn, in de woonkamer gezet, veel warmer dus.
Ik heb het internet al afgestruind, maar de meeste informatie daar gaat over de eetbaarheid en de geneeskrachtige werking van de plant.

donderdag 28 oktober 2010 - 21:57
Gebera

Gebera

Beste Jonna,
Ik heb de amorphophallus konjac en hij heeft dit jaar voor de eerste keer gebloeid.
Het was wel spannend je kan vanaf het begin al zien dat het een bloemknop wordt.
duurt wel ong. 3 maanden.
De bloem is wel appart ,maar stinken dat hij doet als je er langs loopt lijkt het wel of er ergens vlees ligt te rotten.(je bent gewaarschuwd).
De knol is 5 jaar oud als hij bloeit.Ik laat hem in de pot overwinteren maar haal er wel eerst al de knolletjes af anders klapt je pot open.
Ik doe er een foto bij.
Groetjes Irene

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 30 oktober 2010 - 18:12
Jonna

Jonna

Irene, dank je voor je antwoord.
Wanneer sterft bij jou het blad af in de winter. En haal jij de knolletjes eraf voor het blad is afgestorven of erna?

Groeten van
Jonna
zondag 31 oktober 2010 - 10:40
Gebera

Gebera

Ik heb het blad van de knol getrokken en de bol opnieuw opgepot ,de kleine knolletjes kun je dan weer opnieuw oppotten.
Maar ik doe dit al 4 jaar en dan heb je wel zoveel knolletjes dat ik ze nu maar weg gooi.
Groetjes Irene
zondag 31 oktober 2010 - 22:36
Koeier

Koeier

weg gooi.........
dinsdag 2 november 2010 - 11:58
greener

Greener

Idem als hierboven!
Ik wil best wel de verzendkosten vergoeden als je ze wilt opsturen hoor!

Sebas
vrijdag 12 november 2010 - 21:30
Gebera

Gebera

Zeg maar waar ik ze naartoe moet sturen.
Groetjes Irene
dinsdag 16 november 2010 - 21:36
Koeier

Koeier

heb je nog veel?

Gr Erik
woensdag 17 november 2010 - 09:08
Gebera

Gebera

Ja hoor ik heb er nog.
Irene
woensdag 17 november 2010 - 21:35
bloemenkoningin

Bloemenkoningin

Hallo Irene,

Zou ik ook een knolletje van je mogen overkopen? Ik heb het met zaden geprobeerd maar dat lukt niet erg goed.

Groetjes Bloemenkoningin
zaterdag 20 november 2010 - 21:14
Gebera

Gebera

Ja hoor,zeg maar waar ik het naartoe moet sturen
Groetjes Irene
zaterdag 20 november 2010 - 21:40
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).