Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Voor het echte junglegevoel wat ik toch graag zou creëren in een tuin is denk ik veel hoogteverschil nodig en wilderige planten, maar toch ook een soort liaan(hangende luchtwortel) of epifyt(plant die op een boom groeit)? Weet iemand de naam van soorten winterharde epifyten of planten met lianen die in NL te kweken zijn?
Ik denk dat de akebia wel winterhard is en voor een jungle toets kan zorgen als je die maar hoog genoeg kan laten klimmen
Voor je jungle gevoel kan je ook een monstera buiten laten staan in de zomer, die je dan in de winter in de hal zet of zo, die maakt dan ook veel luchtwortels aan!
Als je een muur hebt aan de zijkant van je tuin kan je daar gerust een vlinderstruikje op laten groeien, die hebben echt niet veel nodig en kunnen het met een minimum (tot nul) aan aarde toch nog goed vinden. Dat is zowaar het dichtste bij een epifyt waar ik kan op komen dat bij ons winterhard is. De omstandigeden zijn hier gewoon niet ideaal om epifyten te laten groeien. Als je eenmaal een echte jungle hebt (continu vochtig) kan je het mischien eens beginnen uittesten welke epifyten er beter of minder tegen kunnen. Er zijn zeker ook epifyten die in tropisch hooggebergte groeien en daar zou je dan eventueel mee aan de slag kunnen.
Lianen in de tuin en varens die in bomen groeien, prachtig, dat is de sfeer die ik ook graag zou willen. Ik kom niet verder dan een simpele klimop ergens in te laten groeien en halverwege los trekken zodat hij niet de boom vermoord en er lange altijd groene slierten slingeren aan de takken dat lijkt me mooi. Maar ook lastig onderhouden, de klimop blijft toch graag klimmen en we hebben net kilometers uit onze tuin getrokken. Anders misschien neplianen, meestal te koop bij etalage en decoratiewinkels