menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lianen

Ga naar meest recente reactie

jungle

Jungle

Voor het echte junglegevoel wat ik toch graag zou creëren in een tuin is denk ik veel hoogteverschil nodig en wilderige planten, maar toch ook een soort liaan(hangende luchtwortel) of epifyt(plant die op een boom groeit)? Weet iemand de naam van soorten winterharde epifyten of planten met lianen die in NL te kweken zijn?

Alvast bedankt

woensdag 22 december 2010 - 12:01
palmtree

Palmtree

klimop of clematissoorten
boomvarens
musa soorten (banaan)
de tetrapanax vind ik ook mooi en wild
woensdag 22 december 2010 - 12:34
jungle

Jungle

danku voor u reactie ,maar ken je ook een liaan achtige plant?(epifyt voor buiten)
hartelijk dank
woensdag 22 december 2010 - 12:52
palmtree

Palmtree

inderdaad helemaal mee eens
woensdag 22 december 2010 - 18:08
cee

Cee

Ik denk dat de akebia wel winterhard is en voor een jungle toets kan zorgen als je die maar hoog genoeg kan laten klimmen

Voor je jungle gevoel kan je ook een monstera buiten laten staan in de zomer, die je dan in de winter in de hal zet of zo, die maakt dan ook veel luchtwortels aan!

Als je een muur hebt aan de zijkant van je tuin kan je daar gerust een vlinderstruikje op laten groeien, die hebben echt niet veel nodig en kunnen het met een minimum (tot nul) aan aarde toch nog goed vinden. Dat is zowaar het dichtste bij een epifyt waar ik kan op komen dat bij ons winterhard is. De omstandigeden zijn hier gewoon niet ideaal om epifyten te laten groeien. Als je eenmaal een echte jungle hebt (continu vochtig) kan je het mischien eens beginnen uittesten welke epifyten er beter of minder tegen kunnen. Er zijn zeker ook epifyten die in tropisch hooggebergte groeien en daar zou je dan eventueel mee aan de slag kunnen.

veel succes met je Jungle, Jungle
donderdag 23 december 2010 - 14:57
jungle

Jungle

ok danku voor jullie reactie als er nog ideetjes zijn lat het maar weten
groetjes
donderdag 23 december 2010 - 19:21
corrine

Corrine

Lianen in de tuin en varens die in bomen groeien, prachtig, dat is de sfeer die ik ook graag zou willen. Ik kom niet verder dan een simpele klimop ergens in te laten groeien en halverwege los trekken zodat hij niet de boom vermoord en er lange altijd groene slierten slingeren aan de takken dat lijkt me mooi. Maar ook lastig onderhouden, de klimop blijft toch graag klimmen en we hebben net kilometers uit onze tuin getrokken. Anders misschien neplianen, meestal te koop bij etalage en decoratiewinkels
dinsdag 28 december 2010 - 11:38
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).