menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Palmzaden

Ga naar meest recente reactie

willie

Willie

Hallo,
kan iemand mij advies geven over het opkweken van palmzaden. Ik heb 20 phoenix canariensis en 25 washintonia filifera zaden. Ik heb al wat rondgezocht op het internet: op de ene website staat dat ik de zaden 1 dag moet laten weken in lauw water, op de volgende staat 5 dagen.. wat zijn jullie ervaringen hierbij? Ik heb de zaden in kleine potjes van turf met daarin potgrond gemengd met zand.
En is het kiemen erg afhankelijk van de temperatuur in de kamer? het is er ongeveer constant 18,5 graden, is dit te koud of niet?

Bedankt,

Wiljan
donderdag 22 februari 2007 - 16:03
Dreke

Dreke

als je washingtonia filifera 5 dagen in lauw water legt schieten deze al dus 1 dagje is genoeg ik had ook 18.5 graden en me zaadjes zijn niet uitgekomen
donderdag 22 februari 2007 - 16:18
Fons

Fons

Welkom op het forum Willie.
Voor het zaaien is zaai en stekgrond aan te raden,bevat een laag meststofgehalte waardoor de kans op wegschimmelen van de zaden minder is.
Weken in lauw water doe ik gedurende 24 uur,temperatuur zou omstreeks 21°C moeten liggen,bakje met potjes misschien op warmtebron zetten,bij lagere temp. zal het wat langer duren alvorens ze gaan kiemen.
donderdag 22 februari 2007 - 19:33
willie

Willie

Oke, bedankt!
Ik ben benieuwd of het gaat lukken, vooral de temperatuur wordt lastig denk ik, maar ik ga het proberen.

Groeten Wiljan
vrijdag 23 februari 2007 - 08:30
Valentin

Valentin

Willie,

Heb verleden jaar washingtonia's gezaaid.
Eerst deze gedurende twee dagen geweekt temperatuur (20 s'nachts en 23 dag) s'morgens en s'avonds werd het water ververst.
Dan in afsluitbaar plastiek (doorzichtig) potje mat stekgrond gezaaid.
na 14 dagen waren 25 van de 26 zaden gekiemd.

groetjes
Valentyn
vrijdag 23 februari 2007 - 19:09
ines

Ines

Hoi Willie ik wil nog effen toevoegen dat: hoe ouder en harder de zaden hoe langer U best de zaden weekt . Een voorbeeld: zaden tot 2 maanden oud 1 dag weken, zaden tot 4 maand 2 dagen (en nacht)
zaden tot 6 maanden 4 dagen (en nachten) van meer dan 6 maanden eerst inkerven en heet water
gebruiken. Na 14 dagen volgt de kieming in de bak. Neem de folie weg en controleer de vochtigheid.
Laat op de verwarmingsketel staan tot alle kiemen zichtbaar zijn.
Vanaf nu iedere dag de vochtigheid controleren .
Als alle kiemen te zien zijn verspenen in luchtige grond vochtig houden en geen meststoffen toedienen en wachten tot de eerste wortel zichtbaar is onderaan om opnieuw te verspenen. Vanaf nu meststoffen
toedienen en regelmatig water geven.
Veel succes en welkom op dit forum!
Groetjes,ines
vrijdag 23 februari 2007 - 22:21
willie

Willie

oke, bedankt allemaal. Ik ga het proberen!
groeten Wiljan
zaterdag 24 februari 2007 - 17:33
Jimmyden

Jimmyden

Hallo , ik heb enkele palmzaden die vers naast de boom ligden meegebracht uit spanje , kan iemand mij raad geven hoe ik deze best laat kiemen en moet het vlees eraf ? Avast bedankt

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 18 juli 2023 - 10:53
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).