Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo,
kan iemand mij advies geven over het opkweken van palmzaden. Ik heb 20 phoenix canariensis en 25 washintonia filifera zaden. Ik heb al wat rondgezocht op het internet: op de ene website staat dat ik de zaden 1 dag moet laten weken in lauw water, op de volgende staat 5 dagen.. wat zijn jullie ervaringen hierbij? Ik heb de zaden in kleine potjes van turf met daarin potgrond gemengd met zand.
En is het kiemen erg afhankelijk van de temperatuur in de kamer? het is er ongeveer constant 18,5 graden, is dit te koud of niet?
als je washingtonia filifera 5 dagen in lauw water legt schieten deze al dus 1 dagje is genoeg ik had ook 18.5 graden en me zaadjes zijn niet uitgekomen
Welkom op het forum Willie.
Voor het zaaien is zaai en stekgrond aan te raden,bevat een laag meststofgehalte waardoor de kans op wegschimmelen van de zaden minder is.
Weken in lauw water doe ik gedurende 24 uur,temperatuur zou omstreeks 21°C moeten liggen,bakje met potjes misschien op warmtebron zetten,bij lagere temp. zal het wat langer duren alvorens ze gaan kiemen.
Heb verleden jaar washingtonia's gezaaid.
Eerst deze gedurende twee dagen geweekt temperatuur (20 s'nachts en 23 dag) s'morgens en s'avonds werd het water ververst.
Dan in afsluitbaar plastiek (doorzichtig) potje mat stekgrond gezaaid.
na 14 dagen waren 25 van de 26 zaden gekiemd.
Hoi Willie ik wil nog effen toevoegen dat: hoe ouder en harder de zaden hoe langer U best de zaden weekt . Een voorbeeld: zaden tot 2 maanden oud 1 dag weken, zaden tot 4 maand 2 dagen (en nacht)
zaden tot 6 maanden 4 dagen (en nachten) van meer dan 6 maanden eerst inkerven en heet water
gebruiken. Na 14 dagen volgt de kieming in de bak. Neem de folie weg en controleer de vochtigheid.
Laat op de verwarmingsketel staan tot alle kiemen zichtbaar zijn.
Vanaf nu iedere dag de vochtigheid controleren .
Als alle kiemen te zien zijn verspenen in luchtige grond vochtig houden en geen meststoffen toedienen en wachten tot de eerste wortel zichtbaar is onderaan om opnieuw te verspenen. Vanaf nu meststoffen
toedienen en regelmatig water geven.
Veel succes en welkom op dit forum!
Groetjes,ines
Hallo , ik heb enkele palmzaden die vers naast de boom ligden meegebracht uit spanje , kan iemand mij raad geven hoe ik deze best laat kiemen en moet het vlees eraf ? Avast bedankt