menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Alocasia Zebrina doet het slecht

Ga naar meest recente reactie

Jordyvd

Jordyvd

Hoi allemaal,

Helaas nog een plant die het slecht doet. We hebben de Alocasia ongeveer 3 weken. Tijdens het vervoer was het erg koud en heeft de plant dus denk ik best een klap gehad. De eerste paar dagen ging het best goed, maar al snel kwamen er bruine randen aan de plant. Sommige (smalle) stengels staan op uitvallen, maar ook het grotere blad lijkt het moeilijk te hebben. De plant hangt ook redelijk..

Komt dit door het transport? Of doen wij iets fout?
De plant krijgt regelmatig een klein beetje water (totaal denk ik zo'n 150 ml per week). Ook besproei ik de plant 2-3 keer per week, dit zouden de planten fijn vinden. De plant staat ongeveer een meter van het raam (oostkant).

Wie kan ons verder helpen?

Gr. Jordy
zaterdag 18 december 2021 - 18:55
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

We weten niet hoe groot je plant en zijn pot is dus het is eigenlijk moeilijk met zekerheid te zeggen, maar het lijkt in ieder geval wel alsof je je plant aan het verzuipen bent.
Zijn er drainagegaten in de pot ?

Hij krijgt ook niet genoeg licht.

zaterdag 18 december 2021 - 20:47
Jordyvd

Jordyvd

Bedankt voor je snelle antwoord! Ik zal morgen de pot eens opmeten, maar ik gok op een diameter van zo'n 40 centimeter. De plant is, gok ik, zo'n 70 centimeter hoog. Er zitten geen drainage gaten in de pot maar wel een hoop hydrokorrels op de bodem.
zaterdag 18 december 2021 - 23:11
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Naarmate je plant langere wortels maakt, zullen die wortels ook tussen die hydrokorrels groeien. Als er dan water tussen de korrels blijft staan, kunnen de wortels rotten.
Best een pot gebruiken met drainagegaten.
zaterdag 18 december 2021 - 23:44
Tuinprins

Tuinprins

De meeste Alocasia soorten komen uit tropische gebieden met een hoge luchtvochtigheid. Een goed geïsoleerde huiskamer met centrale verwarming is in de winter weinig geschikt voor deze plant aangezien de luchtvochtigheid er veel te laag is. De plant heeft hier snel last van en dan worden de randen van de bladeren bruin. Verder moet een bloempot altijd voldoende drainage gaten hebben zodat overtollig water weg kan lopen. Zet onder een bloempot altijd een plastic schotel om overtollig water op te vangen en geen aardewerk schotel. Deze laatste kunnen onzichtbare scheurtjes hebben waardoor water vlekken kan veroorzaken op je mooie parketvloer.

Gegroet, de tuinprins
zondag 19 december 2021 - 08:19
Jordyvd

Tekst aangepast

Jordyvd

Ik heb de pot even gemeten. Deze heeft een diameter van 20cm en is 20 cm hoog. De Alocasia is zo'n 50-60 centimeter hoog. We hebben een kleine luchtbevochtiger waarbij de lucht er als een damp uit komt. Deze staat naast de Alocasia.

Zou dit helpen? Of is het beter om gewoon iedere dag te bemisten? En hoeveel ml water per week adviseren jullie?

Ik heb de plant overigens gekocht en om laten potten in de winkel. Aan de binnenzijde van de pot zit plastic, waardoor er geen water uit kan druppelen
zondag 19 december 2021 - 10:45
Jordyvd
zondag 19 december 2021 - 10:56
Jordyvd

Jordyvd

Foto 2

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 19 december 2021 - 10:57
Jordyvd

Jordyvd

Foto 3

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 19 december 2021 - 10:58
Carib

Carib

Een A. zebrina is niet de allermoeilijkste plant, maar heeft wel een paar nukken. Hij wil
geen natte voeten, maar hij wil ook niet uitdrogen. Hij wil ook niet in een grote koude klont grond zitten, dan gaan zijn wortels rotten. Door hem in een te grote pot te zetten, waarbij bovendien het water niet weg kan, is de kans groot dat de grond onderin veel te nat blijft en de wortels rotten. Een pot waarin hij voldoende ruimte heeft, maar niet teveel, met afvoergaten, en gevuld met een luchtig grondmengsel biedt de meeste kans op succes. Verder meerdere keren per week een kleine hoeveelheid lauw ! water geven.
Hij is in de winter gevoelig voor spint, dus de onderkant van het blad in de gaten houden en bij eventuele spinnenwebjes die verschijnen op de grens van blad en stengel meteen met een vochtige doek afnemen.
zondag 19 december 2021 - 15:29
Jordyvd

Jordyvd

Dank voor de reactie Carib! Ik vraag me alleen af hoeveel ml (ongeveer) bedoelt wordt met kleine hoeveelheid lauw water. Is dit enkele ml of praten we dan over meer?
zondag 19 december 2021 - 21:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon