Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb een strelitzia nicolai. Deze groeide eerst zeer goed tot ik op vakantie ging. Ik had niemand om deze water te geven dus fles water met doorprikte dop omgekeerd ingezet en buiten op terras gezet. Dit was geen goed idee meeste bladeren waren verbrand. Deze heb ik afgeknipt. Er was nog 1 blad dat in ontwikkeling was maar deze rolt niet open. Ik geef verder wekelijks plantenvoeding. Enig idee wat oorzaak is dat plant geen nieuwe bladeren krijgt. Deze heeft nog 2 bladeren die open zijn en 1 opgerold blad.
Op het terras zetten was zeker wel een goed idee; het jammere is dat de plant waarschijnlijk zonder overgang van binnen naar buiten is verplaatst waardoor het blad verbrand is. Als je planten van binnen naar buiten verplaatst, laat ze dan wennen aan het directe zonlicht door ze eerst een paar dagen in de lichte schaduw te zetten en later wat ochtend-of avondzon te geven en daarna pas in volle zon te zetten.
Strelitzia-soorten groeien eerder traag, dus dat blad kan er nog best wel aankomen. Maar daarvoor zou ik de plant nu toch wel buiten laten staan (op een beschutte plek) zodat deze optimaal van het daglicht kan profiteren tot het wat kouder wordt.
Overigens in S.nicolai eigenlijk helemaal geen goede keuze als kamerplant of kuipplant; deze soort wordt enorm groot en is dan moeilijk te verplaatsen. Strelitzia houden in onze zomers van veel direct buitenlicht en staan in de winter graag wat koeler. Dit zijn omstandigheden die je in de huiskamer moeilijk kan bieden.