menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geldboom stam verkleurd

Ga naar meest recente reactie

Nobletje3

Nobletje3

Ik heb voor de tweede keer een geldboom. De eerste is helaas doodgegaan. Nu deed deze het heel goed, maar sinds kort is 1 van de stammen verkleurd en wat zachter. De grond was gortdroog dus ik heb hem nu maar even een klein liter water gegeven (de plant is bijna 2meter. Maar voordat ik deze dure plant weer dood laat gaan. Hoe komt het dat de stam verkleurd? Te weinig of toch stiekem teveel water? Ik spray hem ook nog wekelijks met water

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 20 januari 2024 - 10:35
Patrikc

Patrikc

Het lijkt me dat je je planten verzuipt, een liter water in één keer in putteke winter is veel te veel. En dat sprayen zou ik in de winter ook achterwege laten. Ik ben al zowat een halve eeuw met planten bezig en ik doe dat nooit, zelfs niet in de zomer.
Dat sprayadvies komt van plantenverkopers denk ik soms, kunnen ze lekker snel een nieuwe plant verkopen.
zaterdag 20 januari 2024 - 16:04
leerling

Leerling

In wat voor pot heb je die plant gezet? (Fotootje?)
zaterdag 20 januari 2024 - 23:26
Nobletje3

Nobletje3

Wel een te kleine pot, moet daar nog achteraan. Misschien dom dat ik dacht dat het wel een paar maanden zou gaan.

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 21 januari 2024 - 09:54
Patrikc

Patrikc

Kan overtollig water er uit door gaten in de bodem van de pot ?

Dat ‘bruin worden’ van de stengels is niet abnormaal, ze verhouten gewoon, het is tenslotte een boom.
zondag 21 januari 2024 - 10:14
leerling

Leerling

Dat lijkt me inderdaad een veel te kleine pot.

Dat lijkt me ook een sierpot, ook gekend als cache-pot. Letterlijk: verberger van pot.
De bedoeling van zo'n pot is die rond een andere, minder mooie pot te zetten, zo dat een teveel aan water uit de binnenste pot kan wegvloeien. Als je onder in de sierpot wat steentjes legt waarop je dan de binnenste pot zet, is de kans kleiner dat die alsnog in het water komt te staan.
Rechtstreeks in een sierpot planten vergroot de kans op wortelrot.
zondag 21 januari 2024 - 12:34
Tuinprins

Tuinprins

Sprayen met water hoeft niet slecht te zijn. In huizen met centrale verwarming is de luchtvochtigheid meestal erg laag. Veel kamer planten zijn van oorsprong planten die uit subtropische gebieden komen met een hogere luchtvochtigheid dan een Nederlandse huiskamer in de winter.

Ik vermoed dat die witte pot geen drainagegaten heeft. Als je een houten vloer hebt is dat begrijpelijk want je wilt geen waterkringen op je hout krijgen. Slechte drainage/te natte potgrond leidt tot het rotten van de wortels en uiteindelijk tot het afsterven van de plant. Het beste een grote waterdichte plastic sierpot kopen en daarvan de bodem voorzien van een laag kleikorrels. Hierop zet je de pot waar de plant inzit. Overtollig water druipt uit de plantpot en wordt opgenomen door de kleikorrels of blijft op de bodem van de sierpot staan (wel zorgen dat de sierpot echt waterdicht is want anders krijg je nog waterplekken op je houten vloer).

Gegroet, de tuinprins

Gegroet, de tuinprins
zondag 21 januari 2024 - 12:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon