Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb een paar (zinken?) kuipen. je weet wel zo'n kuipen die in grootmoeders tijd gebruikt werden als badkuip of om de was (met de hand) in te doen. Zijn die kuipen inderdaad uit zink vervaardigd?
Ik zou van die kuipen graag minivijvertjes maken. Ik heb al wat rondgeneusd en las dat zink giftig is voor vissen? Is het ook giftig voor waterplanten en voor andere organismen die in het water leven?
Indien zink gistig is dan denk ik erover na om van die kuipen plantenbakken te maken (na er gaatjes in geboord te hebben zodat het overtollige water er uit kan).
Wie kan me raad geven?
Ik heb vroeger ooit een oude zinken kuip drie jaar lang als minivijvertje gebruikt met hierin 2 Shubunkin's, 2 Sarasa's, 8 goudelritsjes en een 'massa' waterplanten, gefilterd door een oude Eheim aquariumfilter met o.a. actieve kool (die misschien wel verantwoordelijk was voor het verwijderen van de schadelijke stoffen?) zonder noemenswaardige problemen, tenzij periodieke algengroei in heel warme periodes.
Een paar stukken van oude nylonkousen gevuld met actieve kool (of speciale zakjes i.p.v. de nylonkousen), even uitspoelen in een emmer en nadien mee in een gewone kamerfilter tussen de watten steken zouden hetzelfde resultaat moeten opleveren. De huidige generatie filters met geïntegreerd UVc lampje zouden ook de algengroei bij warm weer moeten kunnen oplossen.
Ik heb al 3 jaar een driehoekige vijver van 5x5x5meter een halve meter boven de grond helemaal berleed met zink (aan de binnen zijde zit het zink ong. 5cm in het water ) met vissen en planten geen enkel probleem. gr hans
twijfel ik niet aan hanz.. zink voor vissen is zoals roken voor de mens waar je kanker van krijgt
in 3 jaar ga je geen problemen hebben met vissen of planten
maar ga je binnenin je vissen kijken zal de stof zink er huizen, dit is een zware metaal
(google ff zware metalen vissen)