menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijvers en vissen

Ga naar meest recente reactie

vera2

Vera2

hallo,

kan een paling uitgezet worden in een siervijver van 4m x 9m diepste punt 1m. zonder filter met zuurstof planten, goudvissen, windes.
ik weet dat ze vooral op de bodem vertoeven en vraag me af of ze nuttig zijn als opruimers.
heb op internet niet de juiste informatie gevonden, grotendeels gaat het over visvijvers en dat is niet de bedoeling. kunnen ze schadelijk zijn voor de andere vissen?


woensdag 9 januari 2008 - 14:19
Boerke

Tekst aangepast

Boerke

Bij ons thuis hadden ze ook al eens een paling in de vijver gezet. Op een zekere morgen,na een hevige regenbui, zat die voor ons voordeur. Onze gebuur , als hobby vissen, had ons de uitleg gegeven dat een paling verhuisd. Dus op een natte weg of grond verplaatst hij zich. Onze gebuur zei nog dat die paling dat nog gaat doen en ja hoor, de volgende morgen was hij weer weg. Van toen af hebben we hem niet meer gezien.

Ik moet zeggen dat het geen grote vijver was,nog geen kubieke meter . Dus ik weet niet hoe een paling in een grotere vijver gaat reageren.

In de vijver die ikzelf heb aangelegd zit 7000l water maar daar zitten enkel goudvissen en -windes in. Buiten de blauwe reiger heb ik dit jaar al enkele keren het bezoek gekregen van twee ijsvogeltjes. Deze zijn veel te schuw om eens een foto van te trekken.Na zoveel jaar heb ik er een net moeten overspannen want die pakten de kleinere goudvisjes.[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 9 januari 2008 - 16:27
denhovenier

Denhovenier

ik geloof dat de paling nie graag in kleine waters zit, ik heb ook is gelezen dat de paling graag in stromende waters zit
woensdag 9 januari 2008 - 19:28
vera2

Vera2

boerke ik was knal vergeten dat ze verhuizen. 't zal dus niet veel uithalen om er ééntje in te zetten. bedankt. mooie vijver trouwens.
donderdag 10 januari 2008 - 08:06
vera2

Vera2

ik geloof dat de paling nie graag in kleine waters zit, ik heb ook is gelezen dat de paling graag in stromende waters zit



geen goed idee van mij dus. 'k zal het maar bij goudvissen en windes houden en enkele zeelten als ik er vind
donderdag 10 januari 2008 - 08:15
johan66

Johan66

Waarom zul je paling in je vijver zetten, je hebt er niets aan en waarschijnlijk zal deze eruit kruipen en ander water opzoeken omdat de paling een trekvis is.
Beter is het om een vijver te onderhouden en een zonnebaars in te zetten en b.v een klein zeeltje.
vrijdag 26 september 2008 - 09:53
vera2

Vera2

johan je hebt gelijk hoor. ik had de vijver amper 5 maanden toen ik deze topic startte en was een beetje voorbarig en onwetend. 'k heb ondertussen veel bijgeleerd en ben een pak wijzer geworden (wat de vijver betreft).
vrijdag 26 september 2008 - 11:50
focus

Focus

Paling is trouwens een roofvis.
Hij is niet echt te vergelijken met een snoek of een meerval, maar wanneer de paling wat honger heeft en een gemakkelijk prooitje ziet (kleine goudwinde of zo) zal hij dat niet laten passeren...
Dat kan dan ook niet echt de bedoeling zijn denk ik
woensdag 1 oktober 2008 - 16:39
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

@ Vera, ietwat off topic, het onderstaande:

Hoi Focus,

Paling is dan ook wel een roofvis, maar aas versmaadt hij ook niet
Vroeger, voordat het verboden werd gingen wij paling vangen ( poeren) met een paraplu en een koeienkop
Altijd raak, en de emmer met droog zand erbij!

groetjes,

Rita
woensdag 1 oktober 2008 - 20:25
focus

Focus

Rita,

inderdaad, dat ken ik. Ben vroeger ook nog dikwijls gaan peuren.
bij ons was dat in der tijd met een badkuip, bij gebrek aan kruisnetten of zo

paling is eigenlijk een alleseter, maar zeker ook roofvis.
Het zou niet de eerste snoekvisser zijn die een meter-paling vangt aan zijn levend aasvisje...

nuja, zoals hierboven gezegd, in een vijver wil je wellicht toch grotendeels zichtbare vissen. Paling hoort hier niet echt onder thuis
donderdag 2 oktober 2008 - 06:17
vera2

Vera2

dank zij jullie raad is dit zeker opgelost. er komen geen palingen in mijn vijver en volgens mij mag deze topic afgesloten worden met jullie toestemming uiteraard.
wreed bedankt allemaal en op naar de volgende topic zou ik zeggen; om anderen goede raad te geven.
donderdag 2 oktober 2008 - 14:44
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).