menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wie eet onze planten op

Ga naar meest recente reactie

kollebloem

Kollebloem

Hallo

We hebben sinds een maand een natuurvijvertje. Daar zitten zuurstofplanten in, drijvende planten, kikkers, stekelbaarsjes, salamanders en een heleboel andere wriemelende waterbeestjes en ook slakken.
Deze jonge vijver zit boordevol leven, het water is helder tot op de bodem en er zit geen pomp of filter in.
Er is slechts een klein probleempje, de planten worden opgegeten.
We hebben bijvoorbeeld waterlelie waarvan de bladeren gangetjes vertonen en aan de buitenrand stuk gaan en als het ware afbrokkelen.
Waarschijnlijk eet een van onze wriemelende waterbeestjes onze planten op, maar welke is het, of wàt is het en wat kunnen we hieraan doen?
De slakken halen we er nu uit en verzetten ze naar in gezonde grachten.

Wie geeft tips
Alvast bedankt
maandag 29 juni 2009 - 22:31
Polplastron

Polplastron

In een natuurvijvertje zou je eigenlijk niet te veel mogen of moeten ingrijpen. Die slakkenpopulatie regelt zichzelf wel (Zelfs in mijn aquariumpje blijven het er altijd ongeveer evenveel) en wie die leliebladeren opeet wordt uiteindelijk zelf ook weer wel opgegeten.

Maar ja, dat is natuurlijk een heel ecologische visie die niet iedereen met me deelt!
maandag 29 juni 2009 - 23:11
kollebloem

Kollebloem

Ja, uiteraard hebben we de natuur een handje geholpen.
Nadat de vijver gevuld was hebben we er water bijgedaan uit een gezonde gracht en daarin zal behoorlijk wat leven. Om een start te geven.
En die start is inderdaad geslaagd. Het is prachtig. Ik kan niet beschrijven wat ik allemaal al heb ontdekt in deze kleine biotoop.
Elke dag sta ik met verstomming van al wat in en rond dit water leeft en beweegt.
En het zijn de slakken die ons planten opeten, we hebben ze vandaag zelfs zien "knabbelen".
Nu ja, er zijn planten genoeg in de winkel.

Ja, birdwatcher, ik kan je reactie tov die mevrouw heel goed begrijpen. Dergelijke mensen brengen mij het bloed in de keel. Jammer toch dat ze niet weten wat ze missen als ze niet opgaan in de natuur want wat geeft nu méér voldoening dan gewoonweg voeling hebben met wat leeft rondom ons en waar steeds minder respect voor is. Of het nu dieren of planten zijn, ik heb er enorm respect voor.
Hier hebben wij een stukje "wilde tuin" en ik zou dit voor geen geld meer willen missen want wat dààr in zit en vliegt en kruipt en zoemt is van onschatbare waarde.
Gisteren heb ik daar op een prachtige blauwe korenbloem een zweefvlieghoornaar gezien. Die korenbloem ken ik nog uit mijn prille jeugd en van die zweefvlieghoornaar had ik nog nooit gehoord. Prachtig toch!
En zo geniet ik en ontdek ik elke dag weer.

Bedankt voor jullie reactie.

woensdag 1 juli 2009 - 23:13
Polplastron

Polplastron

Birdwatcher en Kollebloem, jullie zijn GOE BEZIG!
vrijdag 3 juli 2009 - 14:45
kollebloem

Kollebloem

Polplastron en Birdwatcher ik heb twee vraagjes voor jullie.

In onze jonge vijver zitten algen, draadalgen, van die vieze groene slingers en we zijn bang dat alles zal overslingerd worden.
De planten groeien nog, de vijver ziet er anders nog heel gezond uit.
Wat doen we nu?

Voor de winter, volledig laten dichtvriezen of een stukje open houden?
We hebben geen vissen.

Experten, laat jullie gaan!
Groetjes en bedankt
M
donderdag 27 augustus 2009 - 21:39
Plantje

Plantje

Kollebloem,

Laat alles maar dichtvriezen in de winter, kan helemaal geen kwaad
zolang er geen vissen in je vijver zitten.

Betreffende de draadalgen.
* Je geeft zelf de reden van hun aanwezigheid aan "in onze JONGE vijver".
* Geef je vijver de tijd om in evenwicht te komen m.a.w. GEDULD.
* Als het te erg word kan je deze makkelijk verwijderen met een wc-borstel.

Dus momenteel hoef je helemaal NIKS tedoen enkel wat geduld uitoefenen en
je zeker niet laten overhalen om een of ander product tegen algen of dergelijke in
je vijver te laten kieperen.

vrijdag 28 augustus 2009 - 02:31
kollebloem

Kollebloem

Hallo, dag plantje

Bedankt voor je antwoord.
Ik wil heel veel geduld hebben en ik zou ze er wel kunnen uitvissen met een wc-borstel als dat enigzins mogelijk was.
De draadalgen zitten namelijk tussen gehoornd doornblad, glanzend fonteinkruid, en kikkerbeet.
Als ik daartussen ga met een wc-borstel dan heb ik alles mee.

Ik zal dus nog wat wachten maar ik heb er geen goed oog op.

Salukes

vrijdag 28 augustus 2009 - 13:07
vera2

Vera2

als de draadalgen overwoekeren dan gaan die planten verkommeren en stilaan verdwijnen wegens te weinig zonlicht.
haal de planten uit de vijver, pruts de draadalgen er tussenuit en gooi de planten terug in de vijver. herhaal dit indien nodig,
zo krijg je het omgekeerde effekt; de planten krijgen de overhand en de resterende draadalgen gaan stilaan verdwijnen wegens geen zonlicht.
gooi een pak goedgewortelde gele iris (lis) los in de vijver zonder aarde, deze nemen namelijk het voedsel weg waar de algen van leven.
vrijdag 28 augustus 2009 - 14:32
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).