Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
He, ik zoek goede raad.
Ik heb een hele grote vijver, 800m2 groot. En op sommige plaatsen is hij 3 meter diep.Deze was 30 jaar niet onderhouden. Er zit heel veel slijk in, maar al het riet heb ik eruit gekregen.
Ook hebben we heel veel vis in de vijver.
Maar, het water krijg ik niet schoon, ook het wegrotten van oude planten en bladeren geef een vuil aanzicht.
Nu had ik gedacht om het principe van een zwemvijver gaan toe te passen.
Zou dit helpen?
Of wat kan ik doen, zonder hem leeg te laten lopen en alle vis en water te verliezen?
Volgens mij was het principe van een zwemvijver al toegepast, maar dat heb je nu teniet gedaan door het riet te verwijderen. Dat riet was de natuurlijke fiterinstallatie van uw vijver...
Wat bedoel je met het water niet schoon krijgen, en was dat voor uw 'groot onderhoud' wel schoon ?
Het riet was voor 90% van het oppervlakte. Er staat nu nog een klein gedeelte in.
Maar het water is troebel maar wel geen algen, gewoon troebel door de hoeveelheid slijk.
Dat slijk wordt ongetwijfeld opgewoeld door de vissen. Je vijver is dus in wezen wel "proper" d.w.z. dat de waterwaarden waarschijnlijk wel goed zijn en het water aan alle zuiverheidsnormen voldoet voor de vissen (en zelfs om in te zwemmen). De troebelheid heeft dan niets met algengroei of andere te maken.
De enige opties die je hebt zijn; alle slib uit de vijver proberen te verwijderen of alle vissen verwijderen. Of ... leren leven met het feit dat een vijver van die oppervlakte met vissen zeer moeilijk helder te houden is.
Met een fijn schepnet kan je wel het een en ander verwijderen, maar of je er alles uitkrijgt betwijfel ik. Laat je in elk geval door de handel geen producten aansmeren die zogenaamd "slib eten" want die maken hun naam echt niet waar.
Hi, bedankt voor jullie reacties.
Deze vijver is een natuurlijke vijver met als voeding een bron, en het slijk is van meer dan 30 jaar planten resten en bladeren.
Men had mij aangeraden om hem leeg te laten lopen en dan met een kraan alle slijk te laten verwijderen, maar dan zijn de vissen weg en duurt het meer dan een jaar dat hij terug vol is.
Daarom mijn vraag of het anders kan opgelost geraken. Hij is 800 m2 groot.
ik heb geen idee van het aantal liters, ik weet wel, onze vijver is 40 X 60 meter
maakt 2400 m2
en nog nooit algen of onkruid gehad, wel 7 jaar geleden een algemene vissterfte door zuursqtofgebrek bij onweder