menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Vijverrand

Ga naar meest recente reactie

vijverliefhebber

Tekst aangepast

Vijverliefhebber

Ik heb een vrij grote vijver 12 x 5 x gemiddeld 1 meter met aan de linkerkant een terras en aan de rechterkant een 'paddenpoel'.
Nu wil ik de randen van de voorkant en achterkant gaan bedekken. Ik zie weinig voorbeelden op internet die ik erg mooi vind, daarom deze hulpvraag. Aan de achterkant zou ik graag een begroeiingsmat neerleggen voor over de folie rand. Ik zou dan planten in de tuin willen plaatsen die over de rand de vijver in groeien en af en toe andersom. Wat zijn hiervoor de beste planten? Aan de voorkant zou ik gras willen zaaien en platte stenen een klein stukje over de vijverrand willen plaatsen (misschien flagstones). Heeft iemand ervaring met los in het zand leggen of moet dit in cement gelegd worden? Zijn er mensen met foto's van mooie vijverranden waarbij het folie niet meer zichtbaar is? Originele oplossingen zijn uiteraard ook zeer welkom!
woensdag 6 februari 2019 - 23:34
LT

LT

Enkele soorten zijn: Lysimachia nummularia, Lysimachia nemorum, Asplenium scolopendrium, Equisetum scirpoides,
woensdag 6 februari 2019 - 23:46
jdcoster

Jdcoster

Afwerken, niet met één laag flagstones, maar met meerdere op elkaar gestapelde lagen die al beginnen van +-20 cm onder de waterspiegel. Dat garandeert dat er zelden of nooit folie zichtbaar wordt als het waterniveau daalt tijdens warme of droge perioden. Brokken natuurstenen kunnen ook gebruikt worden. De stenen overgroeien met mossen en oeverplanten en zijn na verloop van tijd niet meer te zien. Begroeiingsmatten en metselen zijn dan uiteraard niet nodig.

Vijvers & Vissen

donderdag 7 februari 2019 - 02:12
jdcoster

Jdcoster

Het water staat steeds mooi tot tegen de stenen, ook als het peil wat zakt. Er is geen folie te zien.

Vijvers & Vissen

donderdag 7 februari 2019 - 02:16
jdcoster

Jdcoster

En in de zomer .... .

Vijvers & Vissen

donderdag 7 februari 2019 - 02:17
jdcoster

Jdcoster

en de lente ...

Vijvers & Vissen

donderdag 7 februari 2019 - 02:19
lentemode

Tekst aangepast

Lentemode

Hé-hé, schitterende plek in je tuin !
Zo ziet een vijver er heel natuurlijk uit. Niks trucare, no foefelare!
Allée, net wel, maar echt onzichtbaar...
donderdag 7 februari 2019 - 11:25
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Je laat wel eventjes prachtige voorbeelden zien.
donderdag 7 februari 2019 - 15:52
Petrus 53

Petrus 53

Prachtige voorbeelden Jdcoster en ik zou het gewoon natuurlijk houden is denk gewoon het mooist
donderdag 7 februari 2019 - 16:40
jdcoster

Jdcoster

En in zijn volle glorie ...

Vijvers & Vissen

donderdag 7 februari 2019 - 19:44
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Ik zie weinig voorbeelden op internet die ik erg mooi vind


Rechtgezet door JDc
donderdag 7 februari 2019 - 21:13
Japanse tuin project

Japanse tuin project

inderdaad prachtig gerealiseerde vijverrand! (en de rest ook natuurlijk!)
vrijdag 8 februari 2019 - 13:01
vijverliefhebber

Vijverliefhebber

Prachtig voorbeeld, graag zou ik nog meer voorbeelden zien. Weet iemand waar je mooie platte leischijven kan kopen? Het liefst grote, maar wel een beetje betaalbaar.
vrijdag 8 februari 2019 - 22:03
Petrus 53

Petrus 53

Hallo Vijverliefhebber,

Op tweedehands .be of nl is regelmatig rotsstenen en zo gratis op te halen dus zou daar eens kijken voor je vijverrand.
zondag 10 februari 2019 - 11:31
jdcoster

Jdcoster

Weer een andere vijver ... .

Vijvers & Vissen

maandag 11 februari 2019 - 01:12
jdcoster

Jdcoster

Allemaal met hetzelfde systeem;

Vijvers & Vissen

maandag 11 februari 2019 - 01:13
dannygerrits
donderdag 8 augustus 2019 - 22:46
Petrus 53

Petrus 53

Prachtige voorbeelden JD Koster
vrijdag 9 augustus 2019 - 13:31
Alyssum

Alyssum

Ik heb 3 voorgevormde vijvers. Om de vijverranden heb ik een reep gaas gebogen en laten begroeien met hedera. Is wel paar x per jaar bijsnoeien. Maar ben zeer tevreden met deze natuurlijke look.
vrijdag 20 september 2019 - 11:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon