Hallo Kurt en andere liefhebbers,
had ook de vergissing gezien, maar in de tekst stond dan wel de naam palmvaren vermeld; dus slechts een kleine onoplettendheid. De meest gebruikte naam van deze plantengroep is cycads. De Cycas revoluta behoort inderdaad tot de Cycadacae, maar die behoren nog tot een andere subgroep (de naam ontsnapt mij nu) en uiteindelijk behoren die tot de Cycadales. Daartoe behoren nog andere subgroepen, families en soorten, zoals bv de Zamiacae, waar o.a. de Zamias en andere soorten behoren. Indien er iemand geinteresseerd is in de volledige klassifikatie van deze groep wil ik wel eens een pm doen. Laat daar maar iets over weten.
Verder wil ik nog wel enkele toevoegingen doen i.v.m. het zaaien van deze planten: scarificatie is een betwistbare behandeling: normaal volstaat het weken van de zaden gedurende een drietal dagen in lauw water dat tweemaal per dag ververst wordt; daarvoor gebruik ik een oude thermosfles!
Het vochtig houden dient alleen om de harde schaal zachter te maken, maar vocht in de kern van het zaad is nefast voor het embryo.
Bevruchte zaden van cycads kennen geen groeistilstand: van bij de bevruchting groeit het embryo, en naargelang het door de schaal kan breken groeit het embryo naar buiten:indien het niet door de schaal kan breken sterft het af. Mijn avator is een foto van het net gekiemde zaad van een Cycas cairnsiana.
Zaaien gebeurt in horizontale of vertikale positie van het zaad, waarbij het zaad altijd in dezelfde positie moet geplaatst worden: de plaats waar het zaad bevestigd was aan de kegel moet naar onder geplaatst worden, aangezien de kiem altijd uitkomt aan de andere kant. Wanneer de vertikale methode toegepast wordt, moet het zaad bij het kiemen ook in horizontale positie geplant worden, aangezien de wortel naar onder zal afbuigen.
Kiemen kan inderdaad lang duren, maar hangt af van de versheid van de zaden: hoe verser de zaden, hoe langer de kiemtijd: zelf heb ik al zaden toegezonden gekregen die reeds gekiemd waren!
Foto's van mijn cycads kan je vinden op mijn website
http://www.mijncycads.be.
Groeten,
Paul