menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Framboos

gerdaaatje

Gerdaaatje

Hallo allemaal, er is iets vreemds aan de hand met mijn franboos. Deze geeft vroeg vruchten, veel dit jaar en heerlijk. Na de oogst heb ik de oude takken weggesnoeid en de nieuwe takken groeien gestaag.
Tot mijn verwondering zitten er aan de uiteinden van de nieuwe takken, nieuwe bloemen en ook al vruchtjes, ze moeten alleen nog rood kleuren.
Nou leuk dus, zo'n 2e bloei. Maarrrrr, wat doe ik nu als dit klaar is. Moet ik deze takken terug snoeien of gewoon laten zitten.
Ik weet het eigenlijk niet. Dit is voor het eerst, zo'n 2e bloei.
Wie kan mij helpen
woensdag 26 september 2007 - 20:27
jc

Jc

wel leuk natuurlijk als ze nog volledig kleuren, maar met dit herfstweer weet je dat niet!
Ikzelf heb dat nog niet gehad en het zijn ook vroege zomerbloeiers hier. Ik denk dat het zichzelf wel zal uitwijzen: normaal snoei ik de oude takken niet weg want dat doet de natuur wel zelf door ze te laten wegkwijnen. Als je nog nieuwe scheuten krijgt, zit je goed voor volgend jaar, ook al zijn de nieuwe vruchttakken straks uitgebloeid.
Wat je wegsnoeit, zal niet terugkomen dus ik zou nu niet meer snoeien.
Zijn er meer ervaren tuinders op het forum?
JC
woensdag 26 september 2007 - 22:59
depauws

Depauws

Gerda
Misschien zijn het wel herfstframbozen die je staan hebt, maar die zouden nu al vruchten gedragen hebben.
Ik hou het dus op lente-framboos ( dus de 2-jaarse)
Je mag zeker niet alle takken wegsnoeien want dan heb je volgend voorjaar geen enkele vrucht.
Je zou wel kunnen de takken die nu sterk dragen wegsnoeien en de iets kleinere takken die geen of weinig vrucht gedragen hebben laten staan.

Dit is de snoeiwijze van mijn herfstframbozen met als resultaat dat de achterblijvers van dit jaar volgende lente vrucht dragen plus daarbij nog eens de gewone oogst in de herfst.

Groeten
Silvain
donderdag 27 september 2007 - 20:02
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).