menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kiwi

Ga naar meest recente reactie

Peter Van Vreckem

Tekst aangepast

Peter Van Vreckem

Hallo ik heb enkele weken geleden enkele Kiwizaadjes in beetje potgrond gezaaid in een plastiek bakje met een doorschijnend plastiek deksel met luchtgaatjes in gemaakt ( anders te veel condentievocht in het bakje en wordt de grond groen), inmiddels uitgekomen maar worden niet groter dan 1,5 cm en gaan dan dood nu heb ik gelezen via een google zoektocht dat je,
1) de zaadjes laten drogen. ( gelukt )
2) voordat je zaait de zaadjes 24u in koelkast bewaren ( gelukt )
3) zaaien in bakje potgrond ( gelukt )
4) uitkomen van de zaadjes ( gelukt )
5) opkweken van de zaadjes stopt na +/- 1,5 cm
Nadat ze ongeveer 1,5 cm zijn ne ongevere 2 blaadjes op een stengeltje hebben vallen de blaadjes af en worden ze zogezegd rot.
Wat gaat er eigenlijk in hemelsnaam fout.
maandag 3 december 2007 - 11:04
annd6

Annd6

Welke grond heb je gebruikt?
Hebben ze voldoende licht?

Groetjes
Ann
maandag 3 december 2007 - 12:09
Peter Van Vreckem

Peter Van Vreckem

Heb universele potgrond gebruikt en ja ze staan in voldoende licht op de venstertablet aan de keuken ganse dag veel licht dus weet ik niet wat er fout gaat
maandag 3 december 2007 - 12:29
annd6

Annd6

8Ball,

daar zit, vrees ik, de fout. Je had zaai en stekgrond moeten nemen, potgrond is te sterk voor te zaaien, de plantjes branden dan kort na opkomst kapot.
Misschien opnieuw proberen met de juiste grond?
Groetjes
Ann
maandag 3 december 2007 - 12:34
Peter Van Vreckem

Peter Van Vreckem

met mijn citroenboompje ne mijn sinaasappelboompjes is het daar wel in gelukt hoor mijn citrusboompjes staan al flink in groei
maandag 3 december 2007 - 14:24
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Het ene plantje is gevoeliger dan het andere. Je kunt een volgende keer proberen de grond te ontsmetten door deze bv in de magnetron te doen. Zelf spuit ik er een opgeloste tablet superol over maar ik las op het forum dat dit in Belgie verboden is. Succes!
maandag 3 december 2007 - 14:58
Jeannette1

Jeannette1

Hai Martje, mijn keelpijn geneest wel van die Superol hoor!!!

Groetjes, Jeannette
maandag 3 december 2007 - 19:28
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Dag Jeannette,
Ja, er is een groot verschil tussen wat er in Belgie en in Nederland is toegelaten. Ik dacht steeds dat Nederland daarbij de strengste was! Op het forum onder cactussen (30 november) stelt Jumperke een vraag naar het ontsmetten van grond en daar leerde ik dus dat superol in Belgie niet is toegelaten! Er wordt dan een roze poeder genoemd maar dat ken ik dan weer niet.....
Maar voor mensen die in Nederland wonen kan het middeltje handig zijn bij keelpijn en bij zaaien!!
Groeten Martje
maandag 3 december 2007 - 19:40
Jeannette1

Jeannette1

Hai Martje, dat van mijn keel meende ik werkelijk!

Hier kun je namelijk Superol nog bij apotheken kopen en bij goede drogisterijen.

Wat het ontsmetten van de grond etc., daar heb ik weer wat van jou over geleerd, dank hiervoor!!!

Zo zie je, dat een mens echt NOOIT te oud is om iets bij te leren.

Groetjes, Jeannette
maandag 3 december 2007 - 19:50
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Ja Jeannette, ik weet dat je dat meent hoor! Eigenlijk ontsmet je er je keel ook mee. en maar gorgelen he..
Groeten Martje
dinsdag 4 december 2007 - 11:08
Uvacrispa

Uvacrispa

Hallo ik heb enkele weken geleden enkele Kiwizaadjes in beetje potgrond gezaaid in een plastiek bakje met een doorschijnend plastiek deksel met luchtgaatjes in gemaakt ( anders te veel condentievocht in het bakje en wordt de grond groen), inmiddels uitgekomen maar worden niet groter dan 1,5 cm en gaan dan dood nu heb ik gelezen via een google zoektocht dat je,
1) de zaadjes laten drogen. ( gelukt )
2) voordat je zaait de zaadjes 24u in koelkast bewaren ( gelukt )
3) zaaien in bakje potgrond ( gelukt )
4) uitkomen van de zaadjes ( gelukt )
5) opkweken van de zaadjes stopt na +/- 1,5 cm
Nadat ze ongeveer 1,5 cm zijn ne ongevere 2 blaadjes op een stengeltje hebben vallen de blaadjes af en worden ze zogezegd rot.
Wat gaat er eigenlijk in hemelsnaam fout.

Blijkbaar is er een (schimmel)aantasting in het spel. Lijkt wel op smeulziekte.
Je kan dit trachten te vorokomen door in de toekomst de bodem af te dekken met wit zand of basaltkorrels. Let ook op dat je de omgeving niet TE vochtig maakt.
maandag 10 december 2007 - 20:18
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).