menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Druiven

Ga naar meest recente reactie

Jefke12

Jefke12

Ik kweek al een paar jaren druiven in een serre, maar ik zet af en toe tomaten en sla in mijn serre omdat ik er de plaats voor heb.
Nu heb ik recent vernomen dat ik de serre zou moeten doorsturen om de zouten weg te spoelen die er teveel zouden komen door de bemesting van mijn tomaten en sla.

Maar is dit echt wel nodig of ?

zaterdag 5 april 2008 - 17:53
beginnendtuinier

Tekst aangepast

Beginnendtuinier

Iemand heeft mij dit ook ooit verteld maar of het nodig is daar heb ik sterk men twijfels bij.
Ik heb namelijk nog nooit iemand het weten doen .

Greetz Damy
zaterdag 5 april 2008 - 20:07
Victor44

Victor44

Misschien zie je het niet,als de meeste serrebezitters het doen,maar het gebeurt wel degelijk.Ook ik heb onlangs een aantal dagen beregend in de tunnel en de serre,en dit met het oog op het doorspoelen van de zouten die in de bovenste bodemlaag achterblijven.Als je dit nooit doet zal je altijd minder en minder gaan telen in je serre.Buiten hoeft het niet daar het genoeg regent,maar in overdekte plaatsen is dit wel nodig.
Grtjs Victor
zaterdag 5 april 2008 - 21:07
depauws

Depauws

Hello
Ik heb een plastic serre, alle 10 jaar is de plastic kapot. Bij het vervangen van de plastic laat ik de serre gedurende +- 1 maand open staan en let erop dat het goed regent ( toevallig nu in maart gedaan).
Na 5 jaar neem ik nog eens de plastic af gedurende een maand.

Het is ook mogelijk de bovenste 10 cm van de grond af te voeren en te vevangen door moestuingrond.

groeten
Silvain
zondag 6 april 2008 - 11:54
Jefke12

Jefke12

ok,

alvast bedankt voor jullie antwoorden.
De boodschap is dus op geregelde tijdstippen de serre door te spoelen.

dinsdag 15 april 2008 - 15:20
the666bbq

The666bbq

'vroeger' schepte men sneeuw in de serre en liet dat dooiwater de serre dan spoelen, vroeger dus want het sneeuwt nog amper om deze techniek toe te passen (de buren zullen lachen als je die twee centimeter bij elkaar ligt te harken). Je kan inderdaad ook 'beregenen' of de serre laten onderlopen maar als dat met drinkwater uit de kraan is dan is dat uiteraard zonde want met 100 liter ben je niet klaar en het is en blijft drinkwater. Dat van het wisselen van de plastiekfolie van de serre met vertraging is een goede tip. Zelf heb ik gekozen voor een verplaatsbare tunnelserre van 6 op 4m. Niet het allerlichtste model maar als je met vier bent is alleen het eerste tilmoment wat lastig, eens je aan de gang bent valt het goed mee en 7 meter verder is het altijd gedaan voor een seizoen. Mijn serre draait dus gewoon mee in mijn rotatieschema van de grond. Ik krijg daar af en toe wel wat rare commentaren op (dat doet toch niemand niet,...) maar ik moet me dan ook niet bezig houden met het reinigen van de grond, invoeren van nieuwe grond tegen bodemmoeheid,... Als ik ooit mijn cederhouten serre op een gemetst muurtje in de moestuin optrek dan is de kans dat ik die verplaats ook kleiner maar tot dan draait alles lekker door...
vrijdag 18 april 2008 - 13:00
Jefke12

Jefke12

dat is inderdaad een goed idee, maarja, mijn serre kan ik niet verplaatsen, ze zit vast in de grond

Maar goed, doorspoelen is dus de boodschap.
vrijdag 18 april 2008 - 14:04
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).