Hallo iedereen,
mijn excuses als ik hier de zoveelste topic open over druiven, maar heb eens gekeken in de andere topics en niet echt een antwoord gevonden op mijn vraag.
Op de website staat hoe je de zomersnoei van druiven moet doen.
Namelijk de dichtste tros bij de gesteltak laten hangen en dan twee bladen verder de jonge tak wegsnoeien.
Maar bij mij hangt er telkens een trosje druiven en op dezelfde plaats op de tak hangt er ook al een blad.
Moet ik dan DAT blad ook al meetellen? Met andere woorden, moet ik kijken waar de tros + het blad hangen (op dezelfde plaats), één blad bijtellen en daar afknippen? Of moet ik kijken waar de tros en op dezelfde plaats het blad hangen, en dan nog eens twee bladen bijtellen en pas daar afknippen?
En waarom eigenlijk? Waarom mag je niet onmiddellijk na de tros de rest van de tak afknippen? Want ik wil toch dat de druivelaar zijn energie en vocht in de tros steekt en niet in bladeren en takken?
Zou het fijn vinden als iemand mij hier een antwoord zou op kunnen geven, want ik wil morgen beginnen met snoeien en het is het eerste jaar dat ik druiven heb!
Bedankt!