menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zomersnoei druiven

Ga naar meest recente reactie

Gespeel

Gespeel

Hallo iedereen,

mijn excuses als ik hier de zoveelste topic open over druiven, maar heb eens gekeken in de andere topics en niet echt een antwoord gevonden op mijn vraag.

Op de website staat hoe je de zomersnoei van druiven moet doen.

Namelijk de dichtste tros bij de gesteltak laten hangen en dan twee bladen verder de jonge tak wegsnoeien.

Maar bij mij hangt er telkens een trosje druiven en op dezelfde plaats op de tak hangt er ook al een blad.

Moet ik dan DAT blad ook al meetellen? Met andere woorden, moet ik kijken waar de tros + het blad hangen (op dezelfde plaats), één blad bijtellen en daar afknippen? Of moet ik kijken waar de tros en op dezelfde plaats het blad hangen, en dan nog eens twee bladen bijtellen en pas daar afknippen?

En waarom eigenlijk? Waarom mag je niet onmiddellijk na de tros de rest van de tak afknippen? Want ik wil toch dat de druivelaar zijn energie en vocht in de tros steekt en niet in bladeren en takken?

Zou het fijn vinden als iemand mij hier een antwoord zou op kunnen geven, want ik wil morgen beginnen met snoeien en het is het eerste jaar dat ik druiven heb!

Bedankt!

woensdag 11 juni 2008 - 20:57
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Ik zou het blad aan de tros er niet bijtellen want ik had net hetzelfde idee als u nl zoveel mogelijk energie in de trossen te steken en enkele bladeren laten staan met als gevolg dat verschillende trossen verbrand zijn door teveel zon. Dus beter wat bladeren teveel dan verbranding op te lopen he...
ps: Het was wel in een serre.

Greetz damy
donderdag 12 juni 2008 - 06:10
Victor44

Victor44

Hoe ik mijn zomersnoei doe.Op iedere vruchttak laat ik in het voorjaar 15à16 ranken ontwikkelen, daar laat ik 2 trossen druiven aan per rank,(jonge struiken 1 tros ) na de tweede tros laat ik 6 tot7 bladeren staan.Uit de bladoksels groeien in de loop van de zomer dieven, van deze laat ik 1 blad staan,na een tijdje komen daar terug dieven en laat dan weer een blad staan.De bladeren zijn belangrijke voedingsorganen voor de wijnstok,want via de assimilatie van kooldioxide uit de lucht en water uit de bodem vormen ze met behulp van zonne-energie organische stoffen.Ze zorgen voor de suikers in de druiven.
Groeten Victor
donderdag 12 juni 2008 - 20:45
Uvacrispa

Uvacrispa

wij laten per knoop één (buiten twee) ranken zitten en sparen telkens slechts één tros. Dan laten we telkens drie bladeren zitten voorbij de tros. We dieven alle scheuten weg tot aan de tros. Deze in de drie bladoksels voorbij de tros dieven we telkens op één nieuw blad. Dit geeft wel iets meer werk, maar maakt dat je steeds voldoende jong blad op de druivelaar hebt staan wat de energiebevoorrading van de plant verzkerd tot in de herfst.

We passen deze snoei toe op onze ganse collectie tafeldruiven (meer dan 50 rassen)

Wil je dit eens in de praktijk zien dan ben je van harte welkom op onze opendeurdag op 12 en 13 juli http://www.proeftuin.eu
vrijdag 13 juni 2008 - 22:32
Nat_Pan

Tekst aangepast

Nat_Pan

Dank zij de adviezen van dit forum in het verleden heb ik na drie jaar een veelbelovende oogst op komst en ik doe het precies zoals Uvacrispa heeft beschreven...

Ik heb nog wel een vraagje... Mijn druiven staan buiten. Ik blijf aan de okselscheten van de gesteltakken haast dagelijks meerdere nieuwe kleine druiventrosjes zien. Tot vandaag snoei ik die netjes zoals het hoort. maar ... worden die kleine trosjes, die nu nog in de bloem moeten komen, nog rijpe druiven ... Vanaf wanneer snoei ik die weg?

O ja ... en nog eens bedankt voor de voegere nuttige adviezen...
dinsdag 1 juli 2008 - 18:54
Uvacrispa

Uvacrispa

De kleine trosjes die bij bepaalde rassen nu nog verschijnen worden zelden nog volgroeide druiven, tenzij het om een vroeg ras gaat en op een beschutte plaats staat (koude kas).

Vaak blijven deze druifjes, vanwege klimatologische omstandigheden kleiner dan de oorspronkelijke trossen.
Vaak wordt beweerd dat de plant deze trossen niet kan dragen. Een goede stelregel is (zoals bij grootfruit) om per tros minstens 8 bladeren beschikbaar te hebben. Bij een strikte snoei betekent dit dat je hoogstens enkele bijkomende trosjes aan een plant kan laten staan....
Het kan een leuk experiment zijn. Wij laten bij enkele planetn in de koude kas, altijd enkele 'natrossen' staan. Deze geven dan eind oktober rijpe druiven, zij het dat ze kleiner van stuk blijven dan de hoofdoogst (eind augustus).
dinsdag 8 juli 2008 - 23:15
Nat_Pan

Nat_Pan

Bedankt (alweer) !
woensdag 9 juli 2008 - 18:07
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).