Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb sind sdit jaar een perenboom staan, enkel zie ik nu dat er aan de vruchtjes al geknabbeld is. Ik zie geen insecten zitten enkel hier en daar een mier (kunnen zij dit ook gedaan hebben??)
Wat is het beste om de beestjes weg te houden, of ga ik gewoon best naar 'aveve' en vraag ik daar iets??
Vooral niet gewoon maar spuiten, dat heeft geen zin.
Eerst eens kijken naar de mieren - als er mieren zitten, zijn er waarschijlijk bladluizen te vinden in de bladeren. Mieren zijn de beschermers van bladluizen want ze houden van de zoete vloeistof die luizen afgeven. Knijp die luizen gewoon plat als het er veel zijn, ze maken gaatjes in de bladeren en dat kan ziektes brengen. Wat ge spuit komt later op uw bord terecht.
Dan eens kijken wat er misschien uw peerkes opeet. Diepe gaten of niet? Alle peren of een paar bij elkaar? Hebt ge een foto?
Misschien hebben de vogeltjes die luizen op komen eten toen de boom in bloei stond en zo de peertjes een beetje beschadigd
Maar die putjes groeien er wel een beetje uit hoor
Printemps can wel gelijk hebben. Als er geen gaatjes bijkomen dan zal het wel geen kwaad kunnen, de plekskes gewoon afsnijden wanneer ge die peren wilt opeten.
Die spinnekes... 'k ben niet zeker, ik ken ze alleen maar van de boeken Anderen hier op dit forum zullen er meer van weten.
Ondertussen veel plezier met het ontluizen - langleve de rubberen huishoudhandschoenen, he! Maar niet spuiten tegen luizen tenzij het vreselijk blijft, hoor, tegen volgend jaar zal het dan al beter gaan, dat hebben we uit ervaring geleerd, en al die chemicalien doen planten ook geen goed.
Ik heb net hetzelfde probleem, maar dan bij mijn appelboom. In de jonge appels zitten gaatjes en sommigen vallen gewoon af door de schade. Gelukkig heb ik genoeg appels zodat de schade nog meevalt.
En die spinnetjes dacht ik dat deze rode fluweelmijt noemden. Maar weet er voor de rest ook niet veel van af