menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zware Gieser Wildeman verwacht

Ga naar meest recente reactie

Tuinboertje

Tuinboertje

Wij verwachten dit jaar een zware Gieser Wildeman perenboom.
Vorig jaar heb ik hem al een beetje ondersteund, staat een beetje scheef.

Is het verstandig hem dit jaar extra te ondersteunen of moeten we hem zijn eigen gang laten gaan zodat ie sterker wordt om zijn vruchten natuurlijkerwijs te kunnen gaan dragen met misschien toch het risico dat hij wellicht met een fikse wind afknapt ?

TB

Fruit

dinsdag 29 april 2014 - 18:39
Tuinboertje

Tuinboertje

Doe er hier nog een foto bij hoe de fruitboom er nu voor staat. Ben toch benieuwd of ik hem binnenkort extra moet ondersteunen ivm de enorme hoeveelheid vruchtzettingen en het nog relatief jonge boompje. Of gaat het zichzelf kracht bijzetten ?

Fruit

zaterdag 3 mei 2014 - 10:36
powerlite

Powerlite

Je moet heel veel dunnen , zodat het boompje de vruchten kan dragen zonder allerlei steunmateriaal. En correct snoeien is ook belangrijk. zorg er nu eerst voor dat je een mooi gestel krijgt , boompje eerst vormen , daarna die massa laten dragen als ie er klaar voor is.
Gevaar van zoveel vruchten te laten hangen is enerzijds idd afscheurende takken , maar wat erger is , de boom kan volledig stilvallen in groei. Alle energie gaat naar de vruchten , en niet meer in het vormen van een sterke boom.
In juni gaan er nog veel afvallen , maar ik zou zo lang niet wachten.
Je zou nu al mooie nieuwe scheuten moeten hebben van minstens 20cm ,lijkt er niet op , dus dun maar goed.
zaterdag 3 mei 2014 - 11:28
depauws

Depauws

Hello

Dunnen is zeker aangewezen.

Daarenboven zou ik nu de boom recht trekken door een koord te spannen vanaf de bovenzijde van de steunpaal ( of de stam) naar een stevig punt.
Je wacht tot het goed geregend heeft en dan rechttrekken.
De koord mag een heel jaar blijven hangen dan zal de boom recht blijven.
Depauws
zondag 4 mei 2014 - 20:46
Tuinboertje

Tuinboertje

OK, dan zal ik ergens een sterke paal moeten gaan zoeken Euhm enkele meters verderop heb ik denk wel iets.

Wat bedoelen jullie precies met dunnen ?

Dat ik bijv. per tros een bepaalde hoeveelheid vruchtzettingen weg moet halen ? Aan wat voor percentage moet ik dan denken ?

Of moet ik enkele volledige uiteinden met vruchtzettingen van meerdere takken weghalen ?

TB
zondag 4 mei 2014 - 22:14
depauws

Depauws

Vuistregels :
- de peren mogen elkaar in volwassen toestand niet raken.
- elke peer heeft een handbreedte plaats op de boom.

reken erop dat in juni de boom va nature uit een rui uitvoert, dus nu de natuur eerst zijn werk laten doen en vanaf half juni aan de slag gaan.

Depauws
dinsdag 6 mei 2014 - 17:54
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).