menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardbeiplant geen bloemen

Ga naar meest recente reactie

Jessica1403

Tekst aangepast

Jessica1403

Hoi ik ben een beginneling en heb nog nooit iets van plantjes gehad. Ik heb in maart 4 aardbeienplanten gekocht. Ik heb charlotte, framberry, mount everest en bubbleberry. Aan al mijn plantjes staan bloemen maar de bubbleberry maakt alleen heel erg veel blad en uitlopers. Ik heb al enkele uitlopers weg geknipt maar laat er 2 staan per plant. Ik heb ze in een bloembak gezet van 10l met speciale potgrond voor fruit. In de tuincentra waar ik de bubbleberry kocht, staan wel al bloemen waarom niet bij mij?
Doe ik iets verkeerd? Bij het afknippen van uitlopers doe ik dat dicht tegen de plant. De blaadjes die bruin worden doe ik ook weg maar ik laat het steeltje staan omdat ik niet weet of ik dat ook mag weg knippen.
dinsdag 7 mei 2019 - 11:23
Jessica1403

Jessica1403

Foto1 van mijn plantjes

Fruit

dinsdag 7 mei 2019 - 18:30
Jessica1403

Jessica1403

Aan deze kant staat de bubbleberry

Fruit

dinsdag 7 mei 2019 - 18:31
Jessica1403

Jessica1403

De Charlotte groeit het best

Fruit

dinsdag 7 mei 2019 - 18:33
Jessica1403

Jessica1403

En dan de framberry was in bijna kwijt maar is er terug door gekomen alleen zijn de bloemetjes maar "poverkes" zoals je kunt zien. Maar ik ben dus echt een leek op tuinieren. En ik heb enkel een balkon dus moet het in pot.

Fruit

dinsdag 7 mei 2019 - 18:35
Jessica1403

Jessica1403

Kan er mij nu echt niemand helpen? Niemand die weet waarom de bubbleberry als enige geen bloemen maakt maar wel veel blad? Ik heb ze als jonge plantjes gekocht begin maart en ze in grotere bak overgeplant in april omdat het potje te klein kwam. Je kunt de foto's hierboven zien. Ik wil al jaren een moestuintje beginnen en wou eerst eens proberen met aardbeien. Graag een beetje hulp aub?
woensdag 8 mei 2019 - 15:11
xanderbere19

Tekst aangepast

Xanderbere19

Jessica, je plantjes zien er prima uit! Ze staan wel wat dicht op elkaar. Dat er 1 niet bloeit is pech hebben! De framberry geeft kleine aardbeien en de bloemen zijn ook klein, dat is normaal. De Bubbleberry geeft een heleboel uitlopers zo te zien. Als je er graag meer planten van wilt, hoef je ze niet af te knippen! Dat afknippen is bedoeld om de plant meer energie in de vruchten te laten stoppen en aangezien die er dit jaar niet zijn.... Om het hele seizoen aardbeien te kunnen eten zou je zogenaamde doordragers kunnen kopen. Deze bloeien en dragen vruchten tot diep in de herfst.
woensdag 8 mei 2019 - 20:39
Jessica1403

Jessica1403

Ah dus dan zou de bubbleberry volgend jaar wel vruchten kunnen geven? Ja ik heb ook gemerkt dat ze dicht staan. Ik zou ze dan ook graag spreiden en er maar 2 of 3 per pot zetten. Wanneer is de beste periode om ze te verplaatsen van pot?
Alvast heel erg bedankt voor je reactie
donderdag 9 mei 2019 - 12:04
xanderbere19

Xanderbere19

Als de aardbeien eraf zijn en er een periode van koel, regenachtig weer is kun je ze verplanten. Als de bak 30 cm is, kunnen er eigenlijk maar 2 planten in. Als het een zomer wordt als afgelopen jaar, kun je het best pas in de herfst verplanten. De bubbleberry kan inderdaad volgend jaar gewoon vruchten geven, evenals alle jonge planten die aan de uitlopers komen. Als de plantjes aan de uitlopers een drie- of viertal bladeren hebben en je ziet een begin van wortelvorming, kun je ze afknippen en allemaal in eigen potjes zetten. De eerste twee weken uit de zon houden en de potgrond niet laten uitdrogen. Aardbeien zijn goed winterhard, maar hebben een hekel aan continu natte voeten. Als je ze in de winter tegen de muur aanzet zal er niet te veel regen in de bakken vallen (een muur op het westen is de uitzondering). Niet helemaal laten uitdrogen, dus wel af en toe een beetje water. Nu (voorjaar en zomer) hebben de planten veel water en voeding nodig.
donderdag 9 mei 2019 - 20:30
Jessica1403

Jessica1403

Ok heel erg bedankt voor je reactie Xanderbere19
donderdag 16 mei 2019 - 12:59
Bart uit Assebroek

Bart uit Assebroek

Beste,

Ze moeten in de buurt staan van (in bloei staande) RODE aardbeien voor hun (kruis)bestuiving dacht ik.

Dat is sowieso zo voor een paar van die soorten die je hebt.

Bart.
donderdag 2 juni 2022 - 12:23
ingridwout14

Ingridwout14

Jessica, ik had dit jaar ook 2 plantjes ‘Bubbleberry’ gekocht in een tuincenter. Hier hebben ze enkel blad. Komt wel goed volgend jaar !
maandag 6 juni 2022 - 17:10
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).