Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Vandaag voor de allereerste keer heerlijke pruimen geoogst in mijn jonge boomgaard (aanplant oktober 2020). Alleen… ik verkeer in het ongewisse over het ras. Ik heb ze bij de kweker besteld als Claude d’Oullins – en dat is ook wat het blauwe etiket aan de boom zegt – maar Claude d’Oullins hoort witgeel te zijn en niet paars.
Omdat deze boom meer vruchten telt dan alle andere pruimelaars samen in mijn boomgaard wil ik meer exemplaren gaan aanplanten, maar dan moet ik natuurlijk 100% zeker zijn van het ras.
Mijn gok is dat het om Opal-pruimen gaat. Of welke andere rassen produceren begin juli al heerlijke paarse zoetzure vruchten?
Het juiste ras lijkt me moeilijk te achterhalen van achter een scherm… Geen ernstige kweker als die een loopje neemt met de etikettering…
Dat er tussen je jonge bomen 1 is die bij de eerste oogst veel meer opbrengt dan de anderen, daar zou ik me niet op blind staren, en lekker zijn ze zo goed als allemaal, tenminste op het juiste moment.
Over de ernst van de kweker durf ik mij niet uitspreken. Was directplant.nl.
Op bijgevoegde foto etiket met (stukje van de) naam van de pruim als bewijs: ... d'oullins.
Zo'n label / etiket zegt niks. De meeste boomkwekerijen hebben tegenwoordig zelf een printer die dit soort labels kan printen.
Directplant kweekt niet zelf maar koopt bij verschillende kwekerijen in. Staat over het algemeen goed bekend maar ze zijn dus afhankelijk van de kwekers of de juiste soort wordt geleverd. Als die kweker vooral wil verkopen en minder waarde hecht aan soortechtheid dan is zo'n label snel geprint ...
Het valt mij overigens op dat nergens zoveel onjuiste soorten worden geleverd als bij fruitbomen en -struiken. Veel soorten zijn alleen op basis van de vrucht goed te determineren en dan zijn we meestal na aankoop een paar jaar verder.
Hier een wilde kleine rode pruimenboom.
Klein maar droeg veel vruchten.
Een veertig tal potjes heerlijke jam gemaakt.
Een heidens werk in de warmte maar
wel een voldoening.