De vruchten hebben wel echt veel zon nodig om smakelijk af te rijpen, zo niet smaken ze een beetje naar een mix van onrijpe meloen en rauwe aardappel. Maar je kan je vruchtje toch laten hangen om er volgend voorjaar al zaad van te hebben. Ze kiemen gemakkelijk, maar wel goed op tijd aan beginnen, met dat lange groeiseizoen dat ze nodig hebben is het soms niet evident om vruchten van een zaailing te krijgen in het zelfde jaar.
Ik overwinter zowel een aantal gewortelde topscheuten als een ouderplant, maar amai wat zijn die gevoelig aan spint. Zowel in de serre als in de woonkamer zit die direct vol.
Ik heb verschillende rassen geprobeerd over de jaren, zelfs eens zaad gebruikt van iemand die paarse vruchten uit Indonesie had meegebracht. Allemaal veel tijd nodig om af te rijpen, allemaal veel last van spint. De beste vruchten die ik ooit had kwamen van een plant van Lidl. Supergroot,sappig, zoet,... Helaas in de verhuis gebleven en in Lidl nooit meer teruggezien.
Ik heb ook het kleine broertje geprobeerd, Solanum caripense. Groeit even weelderig, stekt en zaaiteven vlot maar de vruchtjes vond ik niet zo lekker. Ik heb ook geprobeerd ze te kruisen maar zonder resultaat, de bloemetjes lenen zich daar ook niet goed toe. Misschien dat ik dat volgend jaar nog eens probeer
.
Solanum tabanoense is een ander wild broertje, maar daar heb ik nooit zaad van gevonden.