menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pepino

Ga naar meest recente reactie

Figo

Figo

Iemand stekken van Pepino te geef/te koop? Of planten? Regio Hageland..
Iemand die weet heeft van verschillende soorten/variëteiten..?
Ik vond op Duitse en Franse sites dat er verschillende soorten zouden zijn.. Maar wordt in België nergens vermeld..
zondag 11 september 2022 - 18:58
Tuinprins

Tuinprins

https://www.denoudekastanje.be/producten/plantgoed/kleinfruit/176-meloenpeer-solanum-muricatum


In het volgende artikel worden 15 cultivars genoemd:

https://journals.ashs.org/hortsci/view/journals/hortsci/51/9/article-p1127.xml

Vermoedelijk alleen in de VS of Zuid Amerika beschikbaar.

Tip: zoeken op de Latijnse naam van Pepino ===> Solanum muricatum is altijd raadzaam.


Gegroet, de tuinprins
maandag 12 september 2022 - 07:46
Figo

Figo

Bedankt voor je reactie.
Planten van denoudekastanje worden morgen geleverd..
Ik blijf wel zoeken of er ergens cultivars in België verkrijgbaar zijn..

mvg, Figo
maandag 12 september 2022 - 20:56
Figo

Figo

Niemand hier nog met ervaring met meloenpeer??

Fruit

woensdag 14 september 2022 - 07:33
krissie

Krissie

ik heb jaren meloenpeer planten gehad , vorig jaar door onverwachte omstandigheden ze kwijt geraakt .
Waarom heb je ze nu besteld en niet in het voorjaar ?
Voor mij meer een nadeel als voordeel omdat ge er geen wist mee gaat behalen en de zorg er mee gaat hebben in de winter .
ze gaan dit jaar geen vruchten meer geven en moeten vorstvrij overgehouden worden .
Niet altijd simpel vond ik , krijgen vlug last van spint en luis . Zeker als ze iets te warm staan .
Ze overwinterde bij mij in een serre bij 5° max .
In het najaar ( nu ongeveer ) nam ik altijd kopstekken met beter resultaat dan met de moederplanten .
Ze wortelen heel vlug , liet ze tot in het voorjaar in hun stekpot staan en plante ze dan uit op hun definitieve plaats of in een héél grote bloempot .
woensdag 14 september 2022 - 11:09
Figo

Figo

Hier gaan ze overwinteren in een veranda, werd er in de voorbije jaren nooit kouder in dan 10 graden..
Samen met een tomaat en pepers.. Die hebben het verleden winter ook gered in een serre tot 5 graden. Benieuwd wat het gaat geven.
De pepinos is er eentje met een kleine vrucht bij. Benieuwd of ik ze dik en rijp ga krijgen. Uiteindelijk blijven ze in hun landen van oorsprong ook doorgroeien toch..
Wat bedoel je met beter resultaat van jonge planten dan de moederplanten? Meer vruchten, dikkere vruchten..? Want ik las ergens wel iemand met meerjarige planten dat een heel goeie opbrengst had.. Dus uitermate nieuwsgierig.. Ik heb trouwens ook direct een paar stekken genomen, en alle 3 al mooie worteltjes. Dus dat komt wel goed.
Had jij verschillende soorten staan?
woensdag 14 september 2022 - 11:47
krissie

Krissie

jaren geleden 1 plant gekocht in een tuincentra , hij stond toen gewoon bij de kuipplanten .
Van die plant stekken genomen en zo jaarlijks verder gedaan tot ik ze verleden jaar ben kwijtgespeeld .
Welke soort heb ik nooit geweten . Elk jaar hield ik 2 nieuwe planten , elk in een héél grote bloempot en dat ging goed . Wel elke keer een verschil in aantal en omvang van de vrucht per plant .
De oude planten kregen een verloren stukje in de volle grond maar stonden te veel in de schaduw en kregen daar geen vruchten al werden het wel grote planten .
Mijn broer heeft een stek van mij paar jaar geleden eens in volle grond gezet op een open zonnige plaats
en kreeg een plant vergelijkbaar met een pompoenplant .
Hij nam heel veel plaats in , groeide ook enorm snel met heel veel vruchten van verschillende grootte .
Hij heeft er toen samen met zijn witte druiven confituur van gemaakt .
Volgens hem heel lekker .

PS : Het is een nog relatief onbekende plant , in verschillende tuinzaken er achter gezocht en op verschillende plaatsen hadden ze zelfs van de plant nog niet gehoord .
woensdag 14 september 2022 - 15:14
Figo

Figo

Ik heb er gevonden bij www.tuinflora.com . Foto hogerop in de berichten hier. Mooie stevige planten, eentje met zelfs een vrucht(je) eraan.. Benieuwd of ik het groot en rijp ga krijgen..
woensdag 14 september 2022 - 18:54
krissie

Krissie

Heb nu terug stekken : 'K ben ze gaan halen bij een tante die planten van mij had gekregen vorig jaar .
Van de 1ste plant die ik zo'n 7 à 8 jaar geleden kocht toen stekken genomen om daarna jaar na jaar dan terug stekken te nemen van de nieuwe jonge planten .
Figo , ik hoop dat het je gaat lukken om het vruchtje dat je nu hebt het gaat halen , misschien wel omdat het een kleine soort is maar ik twijfel wel .
De soort ( onbekende ) die ik heb bloeit vanaf Mei en zijn pas rijp in Oktober .
Ze moeten echt goed rijp zijn . .vele vergissen zich daarin , denken dat ze rijp zijn terwijl het nog niet is
en als ze er dan van proeven vinden ze het maar niets .
Goed rijp zijn ze heel sappig en aromatisch . wel een aparte smaak waar je moet van houden .
Mijn kleinkinderen zijn er gek op en voor hun blijf ik ze dan ook zetten .
donderdag 15 september 2022 - 16:19
Figo

Figo

Ik ben benieuwd.. Ik heb de indruk dat er nog bloemknopjes komen in de toppen van de andere plant...
donderdag 15 september 2022 - 20:14
krissie

Krissie

Ik ben wel benieuwd naar het vervolg van uw planten .
De groei , het overwinteren ,de bloei , de vruchten en.....
Succes
vrijdag 16 september 2022 - 09:45
Figo

Figo

En ze groeien geweldig... Het zijn dus effectief bloemetjes in wording..
Dan is er het dilemma.. halen we ze weg? of gaan we het proberen.. ?
Ik ben nogal voor het "probeertype"..

Fruit

vrijdag 16 september 2022 - 17:01
Driez

Driez

De vruchten hebben wel echt veel zon nodig om smakelijk af te rijpen, zo niet smaken ze een beetje naar een mix van onrijpe meloen en rauwe aardappel. Maar je kan je vruchtje toch laten hangen om er volgend voorjaar al zaad van te hebben. Ze kiemen gemakkelijk, maar wel goed op tijd aan beginnen, met dat lange groeiseizoen dat ze nodig hebben is het soms niet evident om vruchten van een zaailing te krijgen in het zelfde jaar.
Ik overwinter zowel een aantal gewortelde topscheuten als een ouderplant, maar amai wat zijn die gevoelig aan spint. Zowel in de serre als in de woonkamer zit die direct vol.
Ik heb verschillende rassen geprobeerd over de jaren, zelfs eens zaad gebruikt van iemand die paarse vruchten uit Indonesie had meegebracht. Allemaal veel tijd nodig om af te rijpen, allemaal veel last van spint. De beste vruchten die ik ooit had kwamen van een plant van Lidl. Supergroot,sappig, zoet,... Helaas in de verhuis gebleven en in Lidl nooit meer teruggezien.
Ik heb ook het kleine broertje geprobeerd, Solanum caripense. Groeit even weelderig, stekt en zaaiteven vlot maar de vruchtjes vond ik niet zo lekker. Ik heb ook geprobeerd ze te kruisen maar zonder resultaat, de bloemetjes lenen zich daar ook niet goed toe. Misschien dat ik dat volgend jaar nog eens probeer .
Solanum tabanoense is een ander wild broertje, maar daar heb ik nooit zaad van gevonden.
maandag 26 september 2022 - 09:58
Figo

Figo

Update..
Het vruchtje hangt er nog aan, en is toch al in omvang verdubbeld..
De nieuwe bloemknopjes zijn onbevrucht afgevallen.. maar er hebben zich al nieuw bloempjes gevormd.. Hopelijk dit keer meer succes met afspenen.
woensdag 12 oktober 2022 - 10:28
Figo

Figo

Er is blijkbaar wel een probleem met de planten.. Gemerkt dat de blaadjes beginnen omkrullen. Iemand een idee van de oorzaak?

Fruit

donderdag 13 oktober 2022 - 11:57
Driez

Driez

Zie je geen spintwebjes als je goed kijkt?
Anders nog rap wat buiten zetten, de volgens de huidige voorspellingen zijn de minimumtemperaturen nog 2 weken ok.
Plant heeft liever regen dan droge lucht lijkt mij.
vrijdag 14 oktober 2022 - 09:25
Figo

Figo

op eerste zicht geen spint.. hopelijk blijft het zo..
zaterdag 15 oktober 2022 - 10:46
Driez

Driez

Hoe gaat het pet de pepino?
Ik heb de moederplant een nachtje te veel in de onverwarmde serre laten staan: bijna volledig kapotgevrozen, er blijven nog maar twee groene scheutjes over. De stekjes staan binnen maar beginnen last van spint te krijgen.
vrijdag 23 december 2022 - 10:03
Figo

Figo

Planten staan er hier ook niet denderend bij.. Gebrek aan zon in de veranda..
En ook al een spintaanval gehad.
Het ene vruchtje dat er aanhing is een flink kippenei geworden, en begint te verkleuren.. Dat zullen we wschlk kunnen proeven..
Ik had een aantal stekken genomen, en die hebben het tot nog toe goed gehouden.
De "moederplanten" zijn echt goed in de bloemknoppen gekomen, de meeste bloemjes zijn ook opengegaan.. maar jammer genoeg geen enkel die afgespeend is.
Ik denk van tegen eind januari ze allemaal terug te snoeien en voeding te geven..
vrijdag 23 december 2022 - 11:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon