menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wilde kerspruim of mirabel?

Ga naar meest recente reactie

Lolapalooza

Lolapalooza

Men heeft mij verteld dat boompje op onderstaande foto een kerspruim is.
Hij stond zijn leven lang in volle schaduw, vandaar wsl de dunne lange twijgen.
Beneden is er een dik stuk stam (hartstam) weggezaagd. Ik vraag me af of hetgeen wel is verder gegroeid een uitloper van de Onderstam is of toch de oorspronkelijke vermoedelijke mirabel (stond op aankoopfactuur van vorige huiseigenaar).
De zijtakken vormen nogal veel stekels, er staan wel bladknoppen op.
Ik zou er graag een leiboom van maken maar indien het fruit niet lekker of eetbaar is, wil ik er niet te veel werk in steken.
Hopelijk weet iemand hier meer..

Fruit

maandag 6 februari 2023 - 20:44
Lolapalooza

Lolapalooza

Foto hele boom

Fruit

maandag 6 februari 2023 - 20:45
Lolapalooza

Lolapalooza

Foto onderstam

Fruit

maandag 6 februari 2023 - 20:45
Lolapalooza

Lolapalooza

Detail zijtak

Fruit

maandag 6 februari 2023 - 20:45
Lolapalooza

Lolapalooza

Ik heb overigens nooit bloesems of fruit gezien aan deze boom, mogelijk ook omdat deze in de schaduw stond
maandag 6 februari 2023 - 20:48
Tuinprins

Tuinprins

Kerspruimen zijn alleen goed te determineren als ze bloeien. Een kale tak zegt niet zo veel, al moet ik zeggen dat de tak op eerste foto sterk lijkt op een kerspruim.

De naam 'mirabel' zegt ook weinig, wordt vaak te pas en te onpas gebruikt.

Een kerspruim / Prunus cerasifera is weinig geschikt om een leiboom van te maken. Die moet je met wat begeleidingssnoei vrij laten uitgroeien.

Vruchten van de kerspruim zijn zeer variabel van smaak, van waterige smakeloze krengen tot sappig en aromatisch.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 7 februari 2023 - 07:15
Lolapalooza

Tekst aangepast

Lolapalooza

Dag tuinprins, bloeit de prunus seracifera niet reeds in in feb/maart? Op de factuur van vorige eigenaar stond mirabel de Nancy. Die zou wel makkelijk te leiden zijn, vermoed ik vermits ze in leivorm wordt verkocht ook.
Door zijn nog erg dunne takken leek het mij ideaal om er alsnog een leiboom van te maken, maar indien het de seracifera kan zijn kan ik dat idee beter schrappen en een mirabel de Nancy in leivorm kopen ????
dinsdag 7 februari 2023 - 08:02
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Als je een leiboom wil, kun je best een voorgevormde plant kopen. Prunus cerasifera is wat dat betreft niet erg interessant om te leiden. Met een voorgevormde boom weet je zeker dat de soort er zicht toe leent.
dinsdag 7 februari 2023 - 09:45
Lolapalooza

Lolapalooza

Weten jullie waar ik een mirabel de Nancy in leivorm het best kan kopen? Ik vermoed dat de zoetewei, waar ik wel eens koop op de open dagen, deze niet in leivorm verkoopt.
dinsdag 7 februari 2023 - 14:07
Lolapalooza

Lolapalooza

Dank voor jullie advies!
dinsdag 7 februari 2023 - 14:14
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).