menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cornus mas

Ga naar meest recente reactie

Lolapalooza

Lolapalooza

Heeft er iemand cornus mas in de tuin staan met het oog op fruitproductie?
Ik zoek een alternatief voor kers, maar heb nog nooit een kornoeljekers geproefd, sommige soorten schijnen in de buurt te komen van kers qua smaak, anderen kunnen zeer wrang zijn. Ik denk eraan de szafer aan te schaffen, en mogelijk nog een kruisbestuiver. Iemand ervaring met verschillende soorten en een aanrader qua zoete,niet te wrange smaak?
zaterdag 4 maart 2023 - 22:39
Tuinprins

Tuinprins

Een deel v/d smaak zal toch afhangen van het weer in de zomer/begin herfst. Hebben veel zon nodig om goed af te rijpen. Smaak is eerder in de richting van zure kersen dan zoete.

'Vladimirowski' heb ik een aantal jaren geleden geproefd in oktober en was goed van smaak (d.w.z. niet al te wrang).

'Jolico' rijpt bij ons zeer laat, m.i. te laat.

De vraag is of je in NL aan de echte 'Szafer' kunt komen. Je kunt aan de plant niet zien wat voor soort het is en een label met de naam 'Szafer' is er snel aangehangen ... In Polen heb je 2 vermeerderaars van Cornus mas soorten die aan particulieren leveren maar daar moet je vroeg in het seizoen aankloppen (= september / oktober).

Voor bestuiving is inderdaad een andere soort gewenst. Een plant zet vruchten aan maar nooit zo rijk als met meerdere planten.

Gegroet, de tuinprins
zondag 5 maart 2023 - 08:09
Peterplant

Peterplant

Ik heb al jaren een Jolico in de tuin staan waarvan de vruchten bij mij al vroeg en goed rijpen. Een aantal kilo's per jaar. Om zo te eten niet te vergelijken met een kers, wel met een Morel. Ik maak er jam van.
Bevat rauw gegeten veel vitamine C.
zondag 5 maart 2023 - 09:58
Peterplant

Peterplant

Nog even gezocht in mijn foto-album: bij mij rond 20 augustus rijp.
zondag 5 maart 2023 - 10:02
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Misschien verwar ik 'Jolico' met 'Schönbrünner Gourmet Dirndl'..... komen dacht ik allebei uit Oostenrijk.
zondag 5 maart 2023 - 11:08
dries944

Dries944

Ik heb een paar planten gekocht bij eetbaargoed, de szafer zat er ook tussen.
Lijkt mij een betrouwbare handelaar, ze hebben ook filmpjes op you tube van vele soorten fruit!
De meeste soorten kornoeljekersen zou je een dag of 2 binnen moeten laten narijpen bij een appel of banaan en dan pas zou je een zoete smaak moeten hebben.
We zullen zien.

Heb één plant die al staat te bloeien.
zondag 5 maart 2023 - 22:23
Lolapalooza

Lolapalooza

Ik woon in België en zou de planten bij zoetewei bestellen.
Ze hebben veel soorten, de szafer zit er ook tussen.
Ik heb ook een rode kornoelje (cornus sanguina) haag, zou deze kunnen dienen als bestuiver of moet het cornus mas zijn?
maandag 6 maart 2023 - 11:01
Lolapalooza

Lolapalooza

En zou ik hem dan best wel op een plek in volle zon planten voor de optimale rijping?
maandag 6 maart 2023 - 11:03
WiPe

WiPe

Cornus mas hoeft niet echt in de volle zon te staan. Ik heb die in halfschaduw staan. En je hebt echt geen Cornus sanguinea nodig voor de bestuiving. Die bloeit zelfs niet op hetzelfde moment. Verschillende selecties van Cornus mas is ideaal. (Cornus sanguinea gebruiken als bestuiver is alsof je je kersen zou laten bestuiven door pruimen. Dat zijn andere soorten binnen hetzelfde geslacht.)

Cornus mas is altijd wat wrang van smaak wanneer je die afplukt. Die zijn pas echt op smaak wanneer die afvallen.
maandag 6 maart 2023 - 17:26
Tuinprins

Tuinprins

Ik woon in België en zou de planten bij zoetewei bestellen.


Volgens mij hebben die 2 x per jaar een verkoop weekend (in mei en augustus dacht ik). Ik weet niet of dat je daar als particulier zo maar terecht kan. Misschien weten mensen dat hier?

Dat een plant op een assortimentslijst van een kweker voorkomt wil NIET zeggen dat die ook op de voorraadlijst staat. Heb daar de laatste jaren zoveel negatieve ervaringen mee dat ik er gewoon een punthoofd van heb gekregen!

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 7 maart 2023 - 10:33
Lolapalooza

Lolapalooza

Volgens mij hebben die 2 x per jaar een verkoop weekend (in mei en augustus dacht ik).


Ik wou er inderdaad mee wachten tot augustus. Vorig jaar in mei hadden ze niet veel soorten cornus mas, er waren er wel. In augustus is er een groter aanbod.

Verschillende selecties van Cornus mas is ideaal.


Ik ga er dan twee aanplanten, maar eigenlijk heb ik niet de ruimte om ze beiden te laten volgroeien. Misschien moet ik een Fruithaag overwegen dan..
dinsdag 7 maart 2023 - 11:04
Patrikc

Patrikc

Ik heb een Cornus mas Schönbrünner Gourmet Dirndl, in Duitsland gekocht, en meerdere gewone Cornus mas.

Ze mogen blijven staan want ik heb plaats genoeg, maar ze zijn voor de vogels, ook de Schönbrünner, wat mij betreft hebben de Cornus-bessen geen culinaire meerwaarde.
dinsdag 7 maart 2023 - 14:54
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).