menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fruitbomen op erg stikstofrijke grond

Ga naar meest recente reactie

Lolapalooza

Lolapalooza

Vroeger hadden wij een fruitboomgaard, en in de tuin van het huis waar ik nu woon, heb ik recent enkele jonge zelf- geënte appelboompjes (laagstam) geplant.

De grond is erg stikstofrijk. Ik denk dit, omdat ik ooit aardappelen heb geplant en deze veel meer blad aanmaakte dan knol, en erg de hoogte in schoot.
Ook groeiden er vroeger in dit stuk tuin veel brandnetels, zuring en andere indicatorplanten voor een wat zuurdere grond.
Rond dit stuk tuin staan enkele eikenbomen en een notenboom.
De grond is zandleem.

Hoe zorg ik nu voor een ideale voedingsbodem voor mijn fruitboompjes?
Ik heb kalkkorrels gezaaid en over een maand leg ik compost rond de boompjes.
Nog iets dat ik best kan planten of doen om de grond wat minder stikstof te laten bevatten en eventueel wat kalkrijker te maken?


maandag 6 maart 2023 - 13:03
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Zomaar bekalken of bemesten zonder echt te weten wat de toestand van je bodem is kan meer om zeep helpen dan dat het goed doet.
Als je je bodem laat analyseren (bv. bij de Bodemkundige Diest van België) weet je waar je aan toe bent.

Als je dat te duur vindt, koop dan een setje strips waarmee je zelf de zuurtegraag kan meten.

En daarna kan je nakijken welke planten zich goed voelen bij die zuurtegraad. Dat hoeft niet exact te zijn. Een plant die bv. goed gedijt in lichte kalkgrond zal het (meestal) in lichtzure grond ook nog goed doen.
Je kan de ideale zuurtegraad voor planten o.a. nakijken in de plantengids hier: https://www.tuinadvies.be/plantengids

Ik denk niet dat er een eenvoudige manier is om stikstof uit de bodem te krijgen. Anders hadden we nu, zowel in Nederland als in Vlaanderen, niet zoveel herrie rond stikstof.
maandag 6 maart 2023 - 17:51
Lolapalooza

Lolapalooza

Ik denk niet dat er een eenvoudige manier is om stikstof uit de bodem te krijgen. Anders hadden we nu, zowel in Nederland als in Vlaanderen, niet zoveel herrie rond stikstof.


Er zijn mensen die woestijngebied tot landbouwgrond op permacultuur is omtoveren, mits enkele jaren inspanning. Moet dan ook wel lukken met stikstofrijke grond lijkt mij..
dinsdag 7 maart 2023 - 10:59
Lolapalooza

Lolapalooza

Als je dat te duur vindt, koop dan een setje strips waarmee je zelf de zuurtegraag kan meten.


Ik dacht eraan om een zuurtegraadmeter aan te kopen, maar die strips vind ik ook wel een goed idee.
dinsdag 7 maart 2023 - 11:08
dries944

Tekst aangepast

Dries944

Ik denk dat de bomen een deel van de stikstof gebruiken om flink te groeien waardoor ieder jaar de grond wat minder stikstof bevat.
Als je compost gebruikt gebruik dan groencompost en geen gft compost, dit bevat ook stikstof die gft compost.

Wel zeker geen mestkorrels gooien ofzo.
dinsdag 7 maart 2023 - 20:34
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).