menu
Tuinadvies

Plantenherkenner

zaterdag 16 mei 2015 - 12:41

Deze uitlopende plant vond ik gisteren bij de open dag van een kweker. Hij had zelf ook geen idee welke plant het kan zijn. Hij groeit uit bollen/knollen ca 7 cm diep. Welke tuinliefhebber herkent deze plant? Alvast dankbare tuingroeten!

Ik ken het antwoord niet, weten jullie het??

Herkent u deze plant?

Marei

2 | 0+2

Het zou wel eens Gladiolus Callianthus, Abessijnse gladiool kunnen zijn.

zondag 31 mei 2015 - 18:46

LT

0 | 00

Lijken 2 verschillende te zijn. Links groene en rechts rode schutbladeren.

zaterdag 16 mei 2015 - 15:32

Ylim

0 | 00

Inderdaad LT, viel mij ook op. Misschien een rood-bloemige en een wit-bloemige.

zaterdag 16 mei 2015 - 17:06

Spikkelvachtje

0 | 00

Het was mij idd ook opgevallen. Blijft de vraag, twee verschillende van wát?

zaterdag 16 mei 2015 - 17:46

Lilyboskat5

0 | 1-1

Imperata cylindrica 'Red Baron'

zaterdag 16 mei 2015 - 18:47

Spikkelvachtje

0 | 00

Heel fijn Lilyboskat! Dat vind ik een zeer aannemelijke oplossing. Goed om te weten wat het is dan kan ik rekening houden met de wensen ervan (veel zon) e.d.. Bedankt!

zaterdag 16 mei 2015 - 21:38

Marei

0 | 00

Imperata cylindrica 'Red Baron' is het beslist niet hoor; je zegt dat deze plant groeit uit bollen/knollen.......de Imperata is een grassoort!

zaterdag 16 mei 2015 - 23:10

zaterdag 16 mei 2015 - 23:50

Spikkelvachtje

0 | 00

Dank Marei en Greenyard voor de reacties. Afgelopen weekend heb ik een aantal uitlopende Crocosmia's bekeken bij een kweker in de buurt maar mij viel op dat deze met 'platte' uitlopers opkomt en de uitlopers van mijn plant zijn rond dus ook Crocosmia lijkt het niet te zijn. Iemand nog andere suggesties?

maandag 18 mei 2015 - 10:33

Marei

0 | 00

Ff wachten op de bloei en als je het dan niet herkent weer hier plaatsen .

maandag 18 mei 2015 - 15:17

Lilyboskat5

0 | 00

En is het al duidelijk welke plant dit is?

woensdag 27 mei 2015 - 07:39

Spikkelvachtje

0 | 00

Nee, nog geen idee... Blijft nog wel even een raadsel denk ik want hij groeit niet zo hard.

woensdag 27 mei 2015 - 09:01

Lilyboskat5

0 | 00

Ik word nieuwsgierig.

woensdag 27 mei 2015 - 20:44

Ylim

0 | 00

Zouden het twee verschillende kleuren kunnen zijn: een licht/ wit bloeiende en de rode stengels voor een donkere bloem?

woensdag 27 mei 2015 - 21:13

Marei

2 | 0+2

Het zou wel eens Gladiolus Callianthus, Abessijnse gladiool kunnen zijn.

zondag 31 mei 2015 - 18:46

Lilyboskat5

0 | 00

Ja, Marei, nu ik de foto van Plume gezien heb, denk ik dit ook.
Lijkt er heel veel op.

zondag 31 mei 2015 - 18:59

Marei

0 | 00

Ja, Plume zorgde ervoor dat het kwartje viel Lily.....

zondag 31 mei 2015 - 20:44

Lilyboskat5

0 | 00

Ik dacht al, wat hoor ik daar in Gameren rinkelen !
Dan zullen we dat meer eens een duimpje gaan geven, hè.

zondag 31 mei 2015 - 20:49

Plume

2 | 0+2

Krijg ik nu ook een duimpje?!

zondag 31 mei 2015 - 21:03

Lilyboskat5

0 | 00

Van mij wel Plume !!!!

zondag 31 mei 2015 - 21:15

Marei

0 | 00

En van mij ook Plume, ik vind het knap......!

zondag 31 mei 2015 - 21:16

Plume

0 | 00


Jullie zijn schatjes!!!

zondag 31 mei 2015 - 21:30

Spikkelvachtje

0 | 00

Ik ben ook overtuigd hoor! Gladiolus Calliantus dus. Bloeit vrij laat schijnbaar. Hopelijk heb ik geen rode of gele variant maar wit, roze, blauw of paars... Voor rood of geel zou ik namelijk een nieuw thuis gaan zoeken, dat heb ik liever niet (teveel) in mijn tuin. Dank Marei, proficiat met de oplossing! En Plume voor de foto !

dinsdag 2 juni 2015 - 23:48

Plume

0 | 00

Ik denk dat Abesijnse gladiolen alleen maar wit kunnen zijn met een dieppaarse vlek in het hart...

woensdag 3 juni 2015 - 10:41

Spikkelvachtje

0 | 00

In tegenstelling tot de eerdere conclusie weet ik inmiddels dat het geen Abessijnse gladiool is maar een Liatris soort. Vermoedelijk de Liatris spicata 'Kobold' en nog een andere variant.

Liatris (varieteiten)

dinsdag 28 juli 2015 - 19:29

Terug naar boven icoon