menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verhoogde moestuin?

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen,

Graag jullie advies... Sinds kort werk ik in een dagcentrum voor mensen met een beperking. Daaraan is een grote, nu wat onoverzichtelijke moestuin verbonden. De mensen helpen mee in de moestuin, maar het is voor hen fysiek niet gemakkelijk. Het op de grond zitten, door de knieën gaan is moeilijk. Daarom dacht ik de moestuin te voorzien van verhoogde moestuinbakken, om het geheel toegankelijker te maken. Geen moestuin op poten wel te verstaan, maar eerder verhoogde bedden maar duidelijk omzoomd.

Mijn eerste bedenking hierbij wat met droogte? Ik vermoed dat dergelijke bakken een stuk sneller uitdrogen? Hoe hoog kan je deze maximaal maken om het uitdrogen enigszins tolereerbaar te houden? Kan een druppelsysteem dit deels verhelpen?
Is het mogelijk om alles in dergelijke bakken te kweken, of blijven bepaalde zaken toch beter in de volle grond?

Iemand ervaringen of tips?

Groetjes,
Roeliee
zaterdag 17 juni 2023 - 08:18
leerling

Leerling

Dat klinkt als een boeiende omgeving, Roeliee.

Misschien zijn de afmetingen wat anders, maar verder lijkt tuinieren in verhoogde bakken me niet zo anders dan tuinieren in vierkantemeterbakken.
Als de bakken vrij hoog zijn, is het wel moeilijker om bv. tomaten te verzorgen of om kruipende planten zoals pompoenen te telen (al lukt dat misschien nog als je ze tegen een hek kan laten groeien).

De meeste groenten komen toe met een diepte van 30cm, dus zelfs als je verhoogde bakken maakt, hoef je alleen het bovenste deel met (liefst turfvrije) teelaarde te vullen. (Spaart de aankoop van heel wat teelaarde uit.)
Het onderste deel kan je opvullen met organisch materiaal: boomstronken, takken, stro ... Misschien vind je wat inspiratie bv. op https://www.youtube.com/watch?v=VU_7pvbO8Xo

Als je moeilijk aan organisch materiaal geraakt, zou je ook bakken (geen zink!) op een verhoog kunnen zetten. Bv. een afgedankte tafel met een plastic zeil erover en daar een paar balken op waarop de bakken komen, een schragensysteem ... De zijkanten kan je dan afwerken met materiaal naar keuze.
Zorg dan wel voor een goede drainage door onderin de bakken genoeg gaten te maken.

Zeker als de teelaarde niet meer in contact staat met de grond eronder, zullen verhoogde bakken inderdaad sneller uitdrogen.
Omdat ik toen nog niet beter wist, heb ik mijn vierkantemeterbakken op worteldoek en volièregaas gezet. Het eerste was dom o.w.v. de microplastics, de wortels die er graag in wortelen en het blokkeren van de capillaire werking. (Het tweede was zinvol, omdat er hier woelmuizen zitten.)

Je kan heel wat verdamping vermijden door te mulchen.
Mijn pompoen heb ik vier dagen geleden water gegeven en er toen - eindelijk - een laag stro rondgelegd. Ondanks de hitte en de aanhoudende droogte hing er zelfs gisteravond geen enkel blad slap.
(Ik geef alleen water als ik 's morgens merk dat de bladeren nog altijd slap hangen.)
Zie ook https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2023/06/08/plantjes-verzorgen-tijdens-hitte-arvato-58007285/

Mulchen heeft als voordeel dat het ook het onkruid onderdrukt. In jouw situatie is dat mogelijk een nadeel, omdat de mensen dan minder te doen hebben.

Mocht dat echt niet volstaan, dan kan je olla pot (laten) maken of ergens kopen.
Je kan het effect van zo'n pot ook bereiken met (goedkopere) terracotta potten. (Zie bv. https://www.waschbaer.nl/magazin/diy-tuinbewatering/)

Is dat te ingewikkeld of boven budget, dan kan je ook katoenen wieken maken (bv. gevlochten of opgerolde strips van een versleten katoenen t-shirt) en die vanuit een watercontainer (oude koffiekan, fles, emmer ...) tot bij je planten laten reiken. Om verdamping tussen container en plant te vermijden, kan je de wieken door een of ander buisje laten lopen. Desnoods omwikkel je ze met vershoud- of aluminiumfolie.

Je kan ook de bodem van een plastic fles snijden, in de dop een aantal gaten maken, en de fles dan met de dop naar beneden in de grond duwen. Als je de fles dan vult met water, trekt dat via de gaatjes langzaam de grond in. (Mijn moeder gebruikt dit systeem voor de tomaten in haar serre.)
Wordt meestal gedaan met plastic flessen, maar je kan net zo goed een wijnfles met een metalen schroefdop nemen.

Hoe hoog je de bakken maakt hangt af van de mensen die de planten zullen verzorgen.
Niet alle bakken hoeven even hoog te zijn.
En als er rolstoelgebruikers bij zijn, is het voor hen misschien wel prettig om een bak op poten te hebben. Hun benen kunnen dan onder de bak, zodat ze zich niet in moeilijke posities moeten wringen.

Nog een alternatief: verticale tuintjes maken.
Als je zoekt op "verticaal tuinieren moestuin", vind je zo een boel voorbeelden.


zondag 18 juni 2023 - 15:26
Roeliee

Roeliee

Dag leerling,

Bedankt voor de uitgebreide tips. Hier kunnen we verder mee aan de slag! Ik bekijk alles eens om te zien wat haalbaar is!

Bedankt,

Groetjes,
Roeliee
zaterdag 24 juni 2023 - 07:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon