menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardappelschade

Ga naar meest recente reactie

Norbert Sichien

Tekst aangepast

Norbert Sichien

Wij telen reeds vele jaren en met succes onze eigen aardappelen.
Dit jaar loopt het niet zo goed. De knollen van de première zijn precies in het groeistadium aangevreten.
Het is geen schade door het aanaarden, de aardappelen zijn meteen bij het planten aangeaard en nadien zijn de bermen niet meer bewerkt.
Ik heb bij het rooien enkel wat mieren gezien, maar verder geen dieren of insecten, noch sporen ervan.
Heeft iemand een idee wie of wat deze schade veroorzaakt heeft?

Groenten

maandag 24 juli 2023 - 16:07
Tuinprins

Tuinprins

Ziet eruit als aardappelschurft. Dit wordt veroorzaakt door een zgn. straalschimmel die in de bodem zit. Zie je vooral als de aardappels tijdens de groei van de knol te droog hebben gestaan.

Je kunt die aardappels gewoon eten, je moet ze alleen wat dikker schillen.

Zie ook:

https://www.beeldenbankgewasbescherming.nl/space/BEEL/9053973


Gegroet, de tuinprins
maandag 24 juli 2023 - 16:31
Patrikc

Patrikc

Je ziet nog die vraatschade over het hoofd Tuinprins…
Dat zou van slakken kunnen zijn, of eventueel één of ander knaagdier… zelfde oplossing als voor de schurft, gewoon opeten.
maandag 24 juli 2023 - 19:35
dries944

Dries944

Door dat die beschadigd zijn kun je ze niet meer lang bewaren denk ik...
maandag 24 juli 2023 - 22:29
Tuinprins

Tuinprins

Je ziet nog die vraatschade over het hoofd Tuinprins…


Ik zie een klein stukje ... dit kan net zo goed gebeurd zijn met het rooien waar de riek de aardappel heeft geraakt, hoeft helemaal geen vraatschade te zijn. Misschien moet de vragensteller nog wat meer foto's plaatsen van andere aardappels die ook 'vraatschade' hebben.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 25 juli 2023 - 06:53
Norbert Sichien

Norbert Sichien

Bedankt voor de reactie's;
Ik ben vertrouwd met aardappelschurft, dit heb ik elk jaar in beperkte mate.
Dit is het volgens mij niet of toch niet enkel de enige oorzaak.
Ik vraag me af of slakken onder de grond aan de aardappels kunnen gezeten hebben?
Vorig jaar stonden er pompoenen op die plaats.
Nog een extra foto ter illustratie.

Groenten

dinsdag 25 juli 2023 - 10:26
Tuinprins

Tuinprins

Alhoewel er slakken bestaan die van aardappelknollen kunnen eten (o.a. wegslak / Arion rufus) ziet het er op de tweede foto veel meer uit als een aantasting door een schimmel of bacterie.

Aardappels kunnen last hebben van talrijke schimmel- en bacterieaantastingen. De bekendste is wel de 'aardappelziekte' die veroorzaakt wordt door de schimmel Phythophthora infestans. De meeste amateurs die aardappels verbouwen zullen hier wel mee bekend zijn. Deze aantasting treedt meestal pas in de tweede helft van de zomer op (staat ook wel bekend als 'late blight').

Er zijn er echter veel meer schimmelaantastingen die de meeste mensen niet kennen. De tweede foto lijkt wel iets op een aantasting door de schimmel Phoma exigua var. foveata. Hierbij ontstaan ingezonken plekken die geleidelijk zwart verkleuren. Het is een vorm van droogrot die geleidelijk naar binnen slaat. Wordt soms ook wel 'gangreen' genoemd vanwege de zwarte verkleuring.

Of het een Phoma aantasting is durf ik niet met zekerheid te zeggen, daarvoor heb ik niet genoeg kennis van de aardappelteelt. Als het Phoma is, dan is de kans aanwezig dat de pootaardappelen besmet waren. Ik zou op de grond waar de aangetaste aardappelen stonden de eerste 5 jaar geen aardappelen neerzetten.

Dat het bovenstaande aantastingsbeeld wordt veroorzaakt door slakken of muizen lijkt mij zo goed als uitgesloten. Slakken eten meestal een weg naar binnen en eten de knol van binnen uit op. Muizenvraat ziet er totaal anders uit.

In al die jaren dat ik op dit forum actief ben valt het mij altijd weer op dat 'de daders' dieren, insecten of mensen moeten zijn. Aan schimmel- of bacterieziektes wordt zelden gedacht. Terwijl dat in veel gevallen de veroorzaker is. Ik weet niet of dat komt doordat voor veel mensen een 'schimmelziekte' iets abstracts is wat men maar moeilijk kan plaatsen. Regelmatig komt men dan met de opmerking "maar ik zie geen schimmelpluis".... De overgrote meerderheid van schimmels zijn onzichtbaar voor het menselijke oog en kunnen alleen onder een elektronenmicroscoop worden waargenomen. De uitwerking van de schimmelaantastingen daarentegen zijn wel te zien (bijv. bladvlekken, verwelking van takken, rot).

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 25 juli 2023 - 12:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon