menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bizarre bloemen

Ga naar meest recente reactie

anabolic

Tekst aangepast

Anabolic

Op een plantendag in Utrecht heb ik deze plant aangetroffen,maar ik heb de naam niet genoteerd.
Kan iemand vertellen van welke klimplant deze bizarre bloemen zijn?

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Prettige feestdagen iedereen!!!
dinsdag 25 december 2007 - 14:18
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Voor jou ook een, zalige kerstdag Anabolic, 'k kan je niet helpen maar ze zijn inderdaad bizar en mooi .........afwachten maar dat iemand het weet.....................

[afbeelding verwijderd niet-https]

dinsdag 25 december 2007 - 15:49
Bartje22

Bartje22

Is dat niet de pronkerwt? in het latijns de lathyrus?
misschien moet je er even naar googlen dan zie je het zo!
dinsdag 25 december 2007 - 18:45
kerstkind

Kerstkind

Hoi Anabolic,

een warm welkom op dit leezame tuinforum.

Helaas, ook ik weet het antwoord niet op je vraag.
Maar dat zal nog beslist gaan komen.
Wel heel apart zeg!

[afbeelding verwijderd niet-https]

Verder wens ik jou nog fijne kerstdagen en een gezond 2008

groetjes José
woensdag 26 december 2007 - 00:01
hildavw

Hildavw

Van mij ook van harte welkom.

Ik dacht ook direct aan een of andere variëteit van de pronk- of reukerwt, kijk ook maar eens naar de hechtrankjes.

Met mijn beste wensen voor een bloemrijk 2008.

Hilda
woensdag 26 december 2007 - 10:16
rialle

Rialle

Hoi Anabolic, welkom op dit forum.

Jou bloem is in ieder geval niet de eenjarige Lathyrus. Hij lijkt er wel een beetje op. Misschien is het een winterharde Lathyrus? Ik tuinier ook nog maar pas een jaartje, dus het juiste antwoord laat ik aan de experts over.

Nog Fijne Kerst en een goed en gezond 2008 gewenst.

Groetjes Rialle
woensdag 26 december 2007 - 10:23
minouke

Tekst aangepast

Minouke

mij doet het denken aan een orchidee, als de bloemblaadjes hard/wasachtig zijn zou ik meer in die richting zoeken
woensdag 26 december 2007 - 10:38
annis

Annis

Volgens mij is het Vigna caracalla een tropische klimplant.
woensdag 26 december 2007 - 11:02
hildavw

Hildavw

vigna caracalla

Deze groenblijvende slingerplant hoort eigenlijk in de tropen thuis. Maar zoals het met zoveel planten gaat, is 'the sky the limit': nu besteld, morgen overgevlogen in huis.
V. caracalla kan een flinke hoogte bereiken en heeft prachtige bloemen, die ook nog eens
naar licht parfum ruiken
Hoewel Vigna bij ons een exotisch gewas is, bestaan er in de tropen zo'n honderdvijftig soorten van het geslacht. Het zijn alle peuldragers. Peulen tot wel bijna één meter lang komen voor. Vigna caracalla is wat peul betreft bescheiden. Vijftien tot vijfentwintig centimeter lange peulen produceert deze slingerplant als die het naar de zin heeft. De jonge peulen zijn bovendien eetbaar.

Vigna behoort tot de familie van de peuldragers (Fabaceae, subfamilie Faboidae/Papilionacae). Het is een slingerplant, dat wil zeggen dat de plant graag een handje wordt geholpen bij het steun zoeken door de jonge ranken. Als de temperatuur (20 - 25 °C.) goed is en de luchtvochtigheid normaal (60 - 80%), kan de plant een hoogte bereiken tussen de drie en zes meter. Alles bij elkaar genomen is het dus eigenlijk meer een plant voor wie een kasje heeft.

Vigna is soms te koop in een tuincentrum of bij de bloemist. Uit zaad is de plant goed op te kweken. Zaai in potgrond, die goed water doorlatend is. Zet het zaaisel in de volle zon. Plant per pot niet meer dan drie bonen. Gebruik vooral een grote pot (30 centimeter in doorsnede). Belangrijk is, dat het zaaisel ook 's nachts voldoende warm staat. Wie een bak of kas heeft, is daarmee aanzienlijk in het voordeel. Zaaien in april - mei. De frisgroene bladen staan met z'n drieën bijeen aan korte stelen.
De bloemen staan in eindstandige tuilen op juist lange stelen, waardoor ze goed te zien zijn. Tijdens het groeiseizoen moet de slingerplant veel water krijgen. Na de vorming van peulen de watergift terugbrengen tot hooguit één of twee keer per week. De plant kan in de zomer buiten staan op een plaats in de volle zon. In de winter moet de plant naar binnen in een minimale temperatuur van 20 °C.

Sommige soorten Vigna worden in de tropen gebruikt als groenbemester, voedergewas voor vee of als consumptiegewas. De jonge bonen in de peulen zijn eetbaar en bevatten rijkelijk eiwitten.
Tijdens de groei van deze slingerplant is het nodig de scheuten te leiden. Een brede spreiding van de scheuten, door aanbinden aan tonkinstokken, is gewenst, omdat anders een warboel ontstaat. In het voorjaar worden verwarde scheuten van elkaar losgemaakt en worden de scheuten met tweederde van hun lengte ingekort.

dixit Wikipedia

Het is dus wel verre familie van de pronk- of reukerwt.

groetjes

Hilda

woensdag 26 december 2007 - 11:16
annis

Tekst aangepast

Annis

Een andere variant van de Vigna caracalla is de V. radiata ook wel de Mungboon hieruit krijg je spruitgroente beter bekent onder de naam tauge. Thuis kun je zelf de mungbonen laten kiemen en binnen enkele dagen heb je de bij ons zo bekende tauge. Lekker als salade en in roerbak gerechten.
woensdag 26 december 2007 - 11:37
anabolic

Anabolic

Nu ben ik al een héél pak wijzer,van al die interessante informatie!
Bedankt Annis en Hildavw om de juiste naam te vinden.
In mijn serre ga ik subtropische Orchideeën kweken.(gematigd 12 - 15 C°)
Ik denk dat de Vigna het iets te fris gaat hebben ,maar als ik er één tegenkom ,dan wil ik het wel eens in de serre proberen.
Nogmaals bedankt iedereen!
woensdag 26 december 2007 - 12:04
annis

Annis

Graag gedaan anabolic
woensdag 26 december 2007 - 13:09
danny2

Danny2

Phaesolis caracalla, exotische klimplant, niet wintervast, overwinteren op zo'n 10°, mag voor het binnenbrengen tamelijk teruggeknipt worden. Is niet makkelijk te vermeerderen, stekken lukt wel maar de jonge plantjes de eerste winter doorkrijgen is iets moeilijker.

groetjes danny
vrijdag 4 januari 2008 - 22:40
Bartje22

Bartje22

Wat een bult namen dat niemand het zeker weet, jammer
zondag 6 januari 2008 - 19:45
ines

Ines

Een Vigna hybride uitsluitend voor kasteelt (er zijn ongeveer 150 soorten zonder de Hybriden).
Tropische klimmer. In Azië woren bepaalde soorten gegeten als spruitgroente.
Plant in huis of verwarmde kas houden en snoeien in het voorjaar.
maandag 7 januari 2008 - 19:31
cetinel

Cetinel

ah! hier heb ik tenminste iets meer uitleg...
heb namelijk zaden van deze klimmer besteld.
die kan je dus binnenshuis overhouden(als het lukt) ik bedoel: tis geen eenjarige??
vrijdag 14 maart 2008 - 13:12
ines

Ines

Ik denk dat deze een klein probleem zal geven als het een hybride is van de Vigna Caracalla, die zal beslist ook in een seizoen van 3 tot 5 m groeien en zeker in de serre of huiskamer....in de zones 10-11 waar ze eigenlijk buiten groeien moet men ook de takken wierwar snoeien om ze in toom te houden. Het is eigenlijk een doorlevende groenblijver voor de volle zon, geplant in goede humus grond.
Eigenlijk zijn ze binnen altijd gevoelig voor witte vlieg (opgepast). Van zodra U bladverkleuring ziet, onderaan het blad controleren. Hier kweek ik ze niet meer, had altijd last van die witte vliegjes die dan natuurlijk naar mijn tomaten vlogen
vrijdag 14 maart 2008 - 20:58
greener

Greener

Phaseolus Caricalla

[afbeelding verwijderd niet-https]

MVG,

Greener
vrijdag 21 maart 2008 - 20:37
ines

Ines

Is synoniem van Vigna caracalla...
vrijdag 21 maart 2008 - 21:31
koen

Koen

dacht dat ik ze op de site van vreekens zag staan in een of andere aanbieding.


grtz, Koen
vrijdag 21 maart 2008 - 21:43
cetinel

Cetinel

ik heb zaadjes besteld bij vreeken en de eerste 2 plantjes steken nu de kop op,ben eens benieuwd of het lukt om er bloemen aan te krijgen!
vrijdag 25 april 2008 - 09:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon