menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaaien en planten in het bos..

Ga naar meest recente reactie

Mandy

Mandy

Nu mijn bos steeds meer open stukken krijgt, waar eindelijk de zon in kan schijnen, zou ik daar op enkele plaatsen wel wat ( gekleurde ) "lage" plantjes willen hebben. Wat kan ik zetten, zaaien, op een halflichte plaats, nooit felle zon, wel een redelijke hoeveelheid bomen en struiken die er blijven staan.
zaterdag 24 oktober 2009 - 17:42
Rita1960

Rita1960

Hoi Mandy,

Hosta's, lelietjes van(der) dalen, bloembollen die geschikt zijn voor de verwildering zoals soorten crocussen, tulpen. Varens, en als het een dennenbos is geweest zou je ook kunnen denken aan bosbessen.

Succes,

Rita
zaterdag 24 oktober 2009 - 19:51
TrudyTraa

TrudyTraa

Als je googlet op 'planten halfschaduw' krijg je vast heel veel tips
Of: 'planten onder begroeiing'
Veel plezier
zaterdag 24 oktober 2009 - 21:52
Eniavaswen

Eniavaswen

Witte bloemen lichten mooi op in de schaduw. Je kan ook helleborussen of anemonen nemen.
maandag 26 oktober 2009 - 08:39
Ed50

Ed50

Dag Mandy,

als er een niet te dikke, onverteerde strooisellaag (hangt een beetje af van wat soort bomen je allemaal in je bos hebt staan) ligt zullen er van nature vanzelf wat planten komen zoals wilde varens, blauwe bosbessen en wild vingerhoedskruid. Digitalis-soorten zaaien zich trouwens heel goed uit en passen heel goed in een open bos. Hosta-soorten zullen er ook goed gaan als de grond tenminste niet te droog is. Als je 1 lelietje-van-dalen plant heb je na enkele jaren al een mooie plek want ze woekeren er stevig op los. Als de bodem wat humusrijk is zou je ook wat wilde bosanemoontjes (die kan je kopen bij Ecoflora of sommige tuincentra) kunnen planten of bv. salomonszegel wat ook een wilde plant is van deze regio.
Natuurlijk kan je ook hier en daar een Helleborus planten. Sommige soorten zoals bv. Helleborus x argutifolius zaaien zich ook vlot uit. En als je wat grotere planten zoekt kan je zeker terecht bij de talrijke Azalea's en Rhododendrons.
Keuze genoeg eigenlijk al hangt er veel van af welk soort bomen er staan.

Groetjes,
Eddy
maandag 26 oktober 2009 - 14:08
printemps

Printemps

Cyclamen Coum en Hederifolium niet te vergeten

mvg
maandag 26 oktober 2009 - 14:11
bvangerven

Bvangerven

Wat ik ook prachtig vind zijn boshyacinten (Hyacinthoides non-scripta), of in het engels: bluebells. In Engeland staan er hele bossen mee vol. Indrukwekkend in de lente, aangeplant in grote hoeveelheden.

Bloemen & Planten

maandag 26 oktober 2009 - 14:46
Mandy

Mandy

O dank jullie allemaal voor de goede suggesties. Varens heb ik veel in de tuin staan, misschien proberen om wat te verplaatsen?
Blue bells heb ik ook, de blauwe EN ook de witte, (nog uit mijn vorige tuin!!) Was ik vergeten dat die ook ONDER de bomen kunnen staan...
En cyclamen en bosanemoontjes lijkt me ook wel wat.. en nu op jacht waar al die genoemde planten te verkrijgen zijn.. leuk....leuk..... Wat zal dat een heerlijk gezicht zijn in april/ mei.... weg ( stukje nog maar pas van het ) donkere bos met dode bomen en struiken en nu al zie ik die heerlijke open plekken waar licht doorkomt......
maandag 26 oktober 2009 - 19:35
printemps

Printemps

Even ter info

Cyclamen Hederifolium is een herfstbloeier
Coum is een voorjaarsbloeier

mvg

dinsdag 27 oktober 2009 - 14:02
Mandy

Mandy

Ja ik weet het nu, ik heb het opgezocht.... deze ga ik zeker aanschaffen......bedankt voor de info
dinsdag 27 oktober 2009 - 23:14
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).