menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eryngium Paniculatum

Ga naar meest recente reactie

C. Verdouw

C. Verdouw

Hallo, ik heb vorig jaar een Eryngium Paniculatum gekocht. Een heel bijzondere plant.
De bloemstengel groeide dit jaar 10 cm per dag!
Ik zie deze plant niet op deze website staan, wel andere Eryngiums. Kan deze plant toegevoegd worden?
Weet iemand of ik deze plant kan stekken. Er zijn namelijk ook diverse stekken aan de hoofdplant gevormd.

Kees

Bloemen & Planten

donderdag 12 oktober 2023 - 09:35
Tuinprins

Tuinprins

Wat jij omschrijft als 'stekken' zijn geen stekken maar bladrozetten. De vorming van bladrozetten is een manier van een plant om zich te handhaven c.q. te verspreiden. Na een aantal jaren groei gaat zo'n rozet bloeien.

Je zou zo'n bladrozet voorzichtig uit de grond kunnen halen maar dat moet je nu ZEKER NIET doen. De meeste Eryngium soorten hebben een hekel aan natte winters en als je die nu gaat verplanten heb je grote kans dat in een natte winter de wortels onder de plant wegrotten. Als je zo'n rozet ergens anders wilt planten dan doe je dat het beste na de winter. April lijkt mij hiervoor een goede maand AFHANKELIJK van het weer.

Dat de plant niet vermeld staat op de website van TUINADVIES komt doordat de plant nog niet zo lang bekend is in de Lage Landen. In NL wordt ze door slechts 2 kwekerijen aangeboden.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 12 oktober 2023 - 10:40
minouke

Minouke

Hier kan je planten aanvragen om toe te voegen https://www.tuinadvies.be/plantengids/plantverzoeken/voeg-toe
donderdag 12 oktober 2023 - 15:58
C. Verdouw

C. Verdouw

Dank je Minouke voor je antwoord. Ik heb weer wat geleerd.
groet Kees
vrijdag 13 oktober 2023 - 12:12
Eryngium

Eryngium

Waar heb je deze erynguim gekocht? want in België vind ik deze niet.
zaterdag 14 oktober 2023 - 08:29
C. Verdouw

C. Verdouw

Ik heb de Eryngium gekocht in juli 2022 in Ede bij de Hessenhof aande Hessenweg. Ik wilde dit jaar er nog een kopen, maar toen hadden ze hem niet meer. Ik weet niet waar deze wel te koop is.
Kees
maandag 16 oktober 2023 - 09:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon