menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slechte afwatering kleigrond

Ga naar meest recente reactie

Hayder

Hayder

Hallo allemaal,

Ik heb dringend advies van jullie nodig. Heb 2 dagen geleden de liguster aangelegd voor als heg...maar ik ben helaas niet zo slim geweest...ik had de plek waar ik geplant heb moeten verhogen met dezelfde hoogte als het gras, zie foto.. nu staat alles onder water...We hebben in Leeuwarden kleigrond, maar ik heb alleen tuinaarde eroverheen gegooid en toen geplant...Nu lees ik overal dat ik ook beter compost kon mengen voor de afwatering en zelfs metselzand.

Mijn vraag is,hoe kan ik dit nog redden? Zo snel mogelijk die liguster op wortel eruit trekken om ze te redden vanwege wortel rot? Dan een gat scheppen zodat het water sneller loopt en dan zand en daarboven compost? en dan opnieuw planten? Ik hoor het graag!

Bloemen & Planten

maandag 20 november 2023 - 14:36
Tuinprins

Tuinprins

Die Ligusters uit de grond halen en voorlopig ergens opkuilen waar ze droge voeten hebben.

Aan de plantplek voorlopig NIETS doen. Het zaakje moet eerst opdrogen. Als je gaat werken in natte grond verpest je de structuur van de grond en daar heb je later alleen maar last van.

Afgaande op de foto zul je de plantplek flink moeten ophogen anders krijg je in de toekomst weer met dit probleem te maken. Hiervoor gewoon kleigrond gebruiken. Geen compost o.i.d. want dat klinkt na verloop van tijd in en komt dus lager te liggen. Metselzand verbetert de drainage maar betekent dat de grond in droge periodes eerder uitdroogt. Te veel metselzand maakt de grond minder vruchtbaar dus dat kun je maar beperkt gebruiken om de grond op te hogen.

Voor nu: gewoon afwachten. In natte winters kun je kleigrond pas vanaf maart gaan bewerken. Voor die Ligusters maakt het niet zoveel uit, zelfs op blote wortel kun je die tot ver in april (her)planten

Gegroet, de tuinprins
maandag 20 november 2023 - 18:26
PeterC

PeterC

Ik zou de planten wel niet zomaar uittrekken maar uitgraven met een schop of spade. Ik denk dat als je die zomaar uittrekt, dat je dan veel van de microworteltjes verliest en die zijn belangrijk voor de plant.
maandag 20 november 2023 - 19:49
Hayder

Tekst aangepast

Hayder

@Detuinprins:

Ik heb de ligusters eruit getrokken, ging heel soepel... Komt omdat na het planten de aarde ook al zacht was van de buien. Ik heb ze nu even in de tuin gelegd en dan moet ik ze dus planten ergens in me tuin en dan in het voorjaar als de vorst achter de rug is, herplanten dus? En de grond ophogen met klei zeg je, maar dat verkopen ze niet hier bij tuinzaken.. Tuinturf kan dat ook? Maar dan zit je weer met zure grond..

maandag 20 november 2023 - 21:29
Hayder

Hayder

@peterC: ik hoefde niet eens hard te trekken...
maandag 20 november 2023 - 21:31
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Je moet de ligusterplanten niet in de tuin leggen maar opkuilen op een plek in de tuin waar de grond niet zo nat is.

OPKUILEN: het tijdelijk opslaan van planten in de grond om ze op een later tijdstip op hun definitieve standplaats te zetten. Graaf hier toe een sleuf / voor en plaats de planten daar in. Bij Liguster kun je de planten zeer dicht tegen elkaar leggen/zetten zodat het geheel niet zoveel plek inneemt.

Zie bijv.:

https://lbdrenthe.nl/wp-content/uploads/2019/10/Instructiewijzer-opkuilen-plantgoed-RGB.pdf


Tuinturf etc. niet gebruiken. Dit houdt veel vocht vast en daar zit de liguster niet op te wachten. Is er geen mogelijkheid dat je van je eigen terrein wat kleigrond kunt halen en daarmee de plantplek kunt verhogen? Anders in de regio rondkijken of er SCHONE grond word aangeboden. Bij een tuincentrum moet je hier niet voor zijn, wel bij grondverzet bedrijven en loonwerkers.

Ik weet niet of je al lang op die plek woont maar de vraag is of dit een uitzonderlijke situatie is of het vaker voorkomt dat die grond daar zo nat is.

Voorlopig alleen de ligusters opkuilen en verder de grond eerst laten opdrogen. Je hebt nog genoeg tijd om de ligusters op hun definitieve plek te zetten (tot zeker begin april).

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 21 november 2023 - 07:44
Hayder

Hayder

Aah oke, kleigrond komt goed, heb al online wat gevonden! Maar dat inkuilen mag nu niet zeker..vannacht wordt het 0 graden..of kan dat geen kwaad denk je?
dinsdag 21 november 2023 - 08:33
Hayder

Hayder

Het klei wat ik eruit heb geschept zit vol met gras, dus dat lijkt me geen goed ideee...het is wachten tot het droog is..kan lang wachten als het blijft regenen, want je zit met het hoogte verschil haha...maar goed als het droog is...dan klei erop, en paar keer per jaar compost + kalk overheen en dan moet het goedkomen...tuinaarde zou ook nog kunnen eventueel..
dinsdag 21 november 2023 - 12:38
Zwarte Berk

Zwarte Berk

dag Hayder ,
Ligustrum vedraagt veel,maar zeker bij verse planten absoluut geen water aan de wortels . De gangbare Ligustrum vulgare en Ligustrum ovalifolium zijn kalkminnende planten . tuinturf is zeker af te raden . de sleuf voorzien van een grindlaag of recup dolomiet bvb en dan opvullen met drogere en lichtere grond . éénmaal Ligustrum geod in de groei kan komen verdraagt deze plant veel . Liever licht verhoogd planten ( op een bedje) dan in een verdiepte zone in jouw geval op zware en natte kleigrond. succes !
dinsdag 21 november 2023 - 15:20
Hayder

Hayder

Ik heb ze gebundeld hoor! De plas water is wel aan het zakken, maar zeker nog 12 cm of 20 cm diep haha. @zwarteberk,ik heb besloten te wachten tot er nog een maar klein laagje plas water opstaat en dan met opvulzand de boel verhogen en dan compost eroverheen plus kalk... En dan om de half jaar bijv compost bij strooien..

Bloemen & Planten

dinsdag 21 november 2023 - 16:35
Hayder

Hayder

Wel echt zonde van die 4 zakken tuin aarde die ik over de sleuf had gegooid..
dinsdag 21 november 2023 - 16:36
Tuinprins

Tuinprins

Prima opgekuild! Nu hebben ze tenminste droge voeten.

Hoelang het duurt aleer je de plantplek kunt ophogen met andere grond is nu niet te zeggen. Hij geeft voor de komende tijd RELATIEF weinig neerslag op maar of we een langere periode krijgen met droog weer is nu niet te zeggen.

Haastige spoed is in deze niet goed. Je heb nog ruim de tijd, zeker tot begin april.

Gegroet, de tuinprins

dinsdag 21 november 2023 - 18:51
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).