menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cirsium zaaien

Eryngium

Tekst aangepast

Eryngium

Ik had begin oktober cirsium canum en cirsium aomorense gezaaid. Ze hadden me gezegd dat in de herfst zaaien het beste is en dat het warmte kiemers zijn. Nu een tijd verder heb ik maar 1 zaadje dat al ontkiemt is van de 60 zaadjes. Wat kan ik doen om te zorgen dat het nog goed komt ?
woensdag 22 november 2023 - 16:52
Tuinprins

Tuinprins

Als het warmtekiemers zijn dan is zaaien in de herfst niet slim. Als het zaad in de herfst kiemt dan zit je met kwetsbare zaailingen die je de winter door moet zien te krijgen. Binnenshuis lukt dat meestal niet goed want te warm en te lage luchtvochtigheid. Hierdoor krijg je slappe planten die gevoelig zijn voor diverse aantastingen.

Echte warmtekiemers zaai je in het voorjaar zodat je ze na kieming kunt verspenen in een groter potje en later uitplant in de tuin.

Je kunt het zaaisel het beste heel de winter buiten zetten zodat de kou/vorst er over heen kan. Dat de pot bevriest maakt niet uit. Wel zorgen dat het zaaisel veilig staat voor kinderen, huisdieren en vrije natuur creaturen. Eventueel afdekken met fijn grind om onkruid en mosvorming tegen te gaan. Met het stijgen van de temperaturen in het voorjaar zal dan een deel van de zaden ontkiemen. Hierbij de aantekening dat het zaad van goede kwaliteit moet zijn. Als ik van een plant voldoende zaden heb dan controleer ik altijd hoeveel % van de zaden ook daadwerkelijk een kern bevat en niet leeg is.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 23 november 2023 - 07:17
Eryngium

Eryngium

Ze staan in een kleine zaai serre binnen kan ik ze dan ook niet op de verwarming zetten en met een bakje met water voor de luchtvochtig ?
donderdag 23 november 2023 - 13:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon