menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Azalea vraag

Ga naar meest recente reactie

esthervand27

Esthervand27

Wie weet wat dit is al die vlekken op het blad?
woensdag 13 december 2023 - 17:40
esthervand27

Esthervand27

Dit is een foto

Bloemen & Planten

woensdag 13 december 2023 - 17:41
esthervand27
woensdag 13 december 2023 - 17:42
esthervand27
woensdag 13 december 2023 - 17:42
esthervand27
woensdag 13 december 2023 - 17:42
esthervand27
woensdag 13 december 2023 - 17:43
Peterplant

Peterplant

Omdat het alleen op jong blad zit lijkt het mij vorstschade. We hebben wat vorst gehad en het lijkt mij dat het nog niet goed afgeharde blad daar een tik van heeft gekregen.
woensdag 13 december 2023 - 22:42
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Dat is denk ik roest. Puccinia is de officiele naam. Al het aangetaste blad ruimen en niet op de composthoop. Schimmelwerend bestrijdingsmiddel zou je kunnen gebruiken.
donderdag 14 december 2023 - 09:27
Tuinprins

Tuinprins

Volgens mij is dit geen Azalea maar een of andere dwergrhododendron. (Ja, ik weet dat Azalea's botanisch gezien tegenwoordig onder de rhododendrons vallen).

Is geen vorstschade want dat ziet er in eerste instantie 'glazig' uit en dat is op bovenstaande foto's niet te zien.

Roest is het volgens mij ook niet, de roestsporen kun je meestal wel van het blad wrijven

Voor mij ziet het er verdacht veel uit als meeldauw bij rhododendrons. Nu zullen veel mensen zeggen: maar meeldauw is toch een wit poederig laagje op het blad en op bovenstaande foto's zien we iets totaal anders.

Meeldauw bij BLADHOUDENDE RHODODENDRONS kan verschillende vormen aannemen. Bij een daarvan begint het vaak met donker gekleurde bladvlekken aan de bovenkant van het blad. De zwarte zweem die je op het blad ziet op de 5de foto is ook karakteristiek voor meeldauw. Na een tijdje gaan de bladvlekken door het blad heen. Aan de onderkant van het blad zien we vaak dat de vlekken een kristallen structuur hebben zoals te zien is op de 4de foto.

Meeldauw bij bladhoudende rhododendrons wordt veroorzaakt door een voor de mens onzichtbare schimmel (Erysiphe azaleae, ook wel bekend als Microsphaera azaleae). Deze verspreidt zich via sporen. Sommige soorten zijn er gevoeliger voor als andere.

Wat nu te doen? Aangetaste delen wegsnoeien. Volgend voorjaar eventueel spuiten met een schimmelwerend middel waarbij ook de onderkant van het blad wordt meegenomen. In mei de plant bemesten met een samengestelde meststof zoals bijv. Osmocote.


Gegroet, de tuinprins


donderdag 14 december 2023 - 11:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon