menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Houtsnippers

Ga naar meest recente reactie

Groene tuin

Groene tuin

Hallo allemaal

We willen in onze tuin een laag houtsnippers aanbrengen.
Maar we hebben twijfel of dit past bij onze planten. We zien veel tegenstrijdige meningen.
We hebben een tuin met vaste bloeiende planten, zoals duizendknoop, ijzerhard, zonnehoed, siergras en heesters zoals rhododendrons,hortensia.

Het gaat dus om houtsnippers van een zagerij, niet om boomschors.

Bedankt voor jullie advies.

Groetjes,
Lida
vrijdag 8 maart 2024 - 20:07
PeterC

PeterC

Waarom wil je die laag houtsnippers aanbrengen?
vrijdag 8 maart 2024 - 20:45
Groene tuin

Groene tuin

Om onkruid tegen te gaan en vocht vast te houden.
vrijdag 8 maart 2024 - 21:08
PeterC

PeterC

De planten die je opgeeft zijn goede groeiers.
Gaat het om een recente aanplant?
vrijdag 8 maart 2024 - 21:28
Groene tuin

Groene tuin

de tuin is redelijk nieuw. De planten zijn 2 jaar geleden aangeplant.
vrijdag 8 maart 2024 - 21:37
Groene tuin

Groene tuin

Ik vraag me af of de vaste bloeiende planten zoals zonnehoed, ijzerhard, dropplant die zich uitzaaien een kans krijgen om tussen de houtsnippers te groeien.
En of andere planten zoals rhododendron en hortensia verder kunnen groeien.
We hebben vorig jaar bij de voortuin waar hortensia en siergras staan een laag houtsnippers aangebracht en dat was prima. Nu willen we dat ook voor de rest van de tuin doen.

vrijdag 8 maart 2024 - 21:43
Tuinprins

Tuinprins

Bij rhododendrons kun je prima houtsnippers doen. In echt droge zomers, zoals we die de afgelopen jaren hebben gehad, zul je rhododendrons toch water moeten geven.

Zonnehoed / Echinacea purpurea is een plant die in borderomstandigheden snel verdwijnt. Als je daar omheen gaat mulchen met houtsnippers zullen ze m.i. nog sneller verdwijnen.

Dropplant is ook zo'n plant die snel kan verdwijnen. Vooral na een natte winter komen er veel niet meer terug. En als ze dat wel doen dan vreten de slakken ze kaal. Deze zou ik ook niet mulchen met housnippers. Eerst maar eens kijken wat er na deze extreem natte winter de komende tijd boven de grond gaat komen ...


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 9 maart 2024 - 06:31
Groene tuin

Groene tuin

Dus de vaste bloeiende planten niet mulchen, Maar hesters wel.
zaterdag 9 maart 2024 - 07:42
dries944

Dries944

@tuinprins
Ik heb hier dropplant staan maar ik zie nog geen nieuw leven bij de plant terwijl de meeste planten wel al uitlopen. Wel staan er een paar zaailingen die de winter overleeft hebben,raar maar waar. De koudste nacht deze winter was -5 graden. en massa's regen!

Kokardebloem staat hier ook maar ook geen nieuw leven,Kan deze tegen natte winters?

Duizendblad heeft het wel overleeft.

Waar de planten staan wordt gemulcht met compost.
zaterdag 9 maart 2024 - 22:31
Tuinprins

Tuinprins

Kokardebloem / Gailardia is van zichzelf al een kortlevende soort. Houdt ook al niet van winterse nattigheid dus blijft in onze contreien een lastige plant w.b. levensduur.

Bij zaailingen van dropplant moet je opletten voor slakkenvraat. In een nacht kunnen ze zijn verdwenen...


Gegroet, de tuinprins
zondag 10 maart 2024 - 07:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon