menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wortels laurierkers

Ga naar meest recente reactie

MvG1985

Tekst aangepast

MvG1985

Goedendag
Ik wil een border opnieuw gaan inrichten..bij het losmaken van de grond stuit ik op wat wortels. Ik denk dat deze van de laurierkers zijn..kan ik bij t losmaken van de grond de wortels zodanig beschadigen dat de laurier haag afsterft?
Vrgr maaike

Bloemen & Planten

dinsdag 12 maart 2024 - 12:22
baron

Baron

Dag Maaike,
Neen, want Uw beplanting gaat, vermoed ik, niet tot tegen de haag komen. Met het losmaken van de grond blijf je ook 40 tot 50 cm van de kant van de haag.
groeten baron
dinsdag 12 maart 2024 - 16:36
dries944

Dries944

Wortels gaan veel verder dan mensen denken, Ik heb hier een wortel uitgetrokken van een robina boom van maat 26, 4 meter hoog ong. Die was ong 4 meter lang die wortel!
Daar verschoot ik ook wel van.
Laurierkers is een taaie plant dus afsterven zal hij zeker niet doen.
dinsdag 12 maart 2024 - 20:24
PeterC

PeterC

En bij Robinia nog veel verder dan dat. Ik ben een wortel van de Robinia tegengekomen bij onze brievenbus en die is ruim 20m verwijderd van de boom. De boom heeft stammaat iets van diameter 20cm en staat er sinds 2015.

Ik zou me om die oppervlakkige wortels geen zorgen maken. Toen we hier de gazon hebben laten heraanleggen, dat was in 2020, werd het terrein gefreesd en kwamen er zoveel wortels boven dat die mannen meerdere keren hun frees hebben moeten vrijmaken van al die wortels.
Niets van gemerkt in de groei van onze vaste struiken en bomen.
dinsdag 12 maart 2024 - 21:48
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou me eerder zorgen maken om de nieuwe aanplant en of die het redt. In de buurt van laurierkers wordt het in de zomer veelal gortdroog (uitgezonderd een natte zomer maar die zijn tegenwoordig eerder uitzondering dan regel). Als je dan geen water geeft dan geeft de nieuwe aanplant er al snel de brui aan. Verder zit je met de schaduw van de haag en veel planten groeien daardoor na het licht.

Mijn adagio is altijd: op lastige plekken is de plantkeuze nogal beperkt. Als je je dat niet realiseert kan het alleen maar tot teleurstelling leiden.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 13 maart 2024 - 06:34
dries944

Dries944

@ PeterC
Had je dan na de gazonaanlegging niet veel last van wortelopschot waar de robinia zo bekend om staat??
Maat 20 na 9 jaar lijkt mij weinig of bedoel je de breedte van de stam en niet de omtrek?
Hier staat hij 5 jaar mits 2 verplantingen maat 26. Van zaailing tot boom.
Hier wel met geel blad , veel mooier dan die met groen blad.
woensdag 13 maart 2024 - 21:37
MvG1985

MvG1985

Hartelijk dank voor al jullie reacties!
En ongelooflijk om te lezen dat wortels zo ver kunnen reiken!

Voor de laurier wil ik wat skimmia's zetten die ik bij droog weer dikwijls zal bewateren. Is dit een goede keus of denken jullie aan andere planten?
donderdag 14 maart 2024 - 11:58
PeterC

PeterC

@Dries944,
Nee, van wortelopslag in de gazon heb ik helemaal geen last gehad. We hebben 2 Robinia's staan en één ervan staat in de hoek van de perceelgrens vooraan en de perceelgrens links. Van die heb ik dus die lange wortel gevonden tot aan de brievenbus, maar die liep op straat. Tussen de perceelgrens vooraan en de strook asfalt ligt er een strook blote aarde van zo een meter of 3. Dat is eigendom van de gemeente.
En dus inderdaad niet omtrek maar diameter, in feite zit die dichter tegen 40cm diameter aan, dus iets van een 1.2m omtrek. Op onze droge zandbodem doet Robinia het heel goed.
donderdag 14 maart 2024 - 20:22
PeterC

PeterC

Voor de laurier wil ik wat skimmia's zetten die ik bij droog weer dikwijls zal bewateren. Is dit een goede keus of denken jullie aan andere planten?

Je kan dat niet zien op je foto maar waar is het zuiden, of maw: tov de laurierkershaag, waar is het zuiden?
Als je laurierkershaag op het zuiden staat mag je aanplant voor die haag vergeten. Gaat nooit lukken door gebrek aan licht.
donderdag 14 maart 2024 - 20:48
dries944

Dries944

@PeterC
Das wel vreemd, ben je dan zeker dat het een robinia is? Gleditsia lijkt hier wel op maar heeft kleinere deelblaadjes. Hebben de takken stekels? Dan is het zeker een robinia.
Van een worteluitloper kun je makkelijk een nieuwe boom kweken, hier heb ik dat gedaan en meer achteraan in de tuin gezet waar hij minder overlast vormt. Die grote van maat 26 heb ik weggedaan ,stond te dicht bij de garage van de buurvrouw, robinia staat bekend dat hij meer last heeft van windworp en takbreuk, vandaar. Ben al 100% zeker dat nieuwe scheuten uit de grond zullen schieten want bij de vorige verplanting was dit ook zo.

Foto is van 2020, stond toen nog in een pot.

Bloemen & Planten

donderdag 14 maart 2024 - 21:04
PeterC

PeterC

@Dries944,
Het is zeker een Robinia Pseudoaccacia. Met doornen op de takken. Een Robinia durft wel eens een tak te laten vallen. Altijd oppassen dat je je niet verwondt aan de doornen als je die verwijdert. Dat is zowat het enige nadeel aan een Robinia, vind ik.
In onze tuin hebben we ook een Gleditsia staan, maar die heeft een heel andere bladplaatsing, en ook een Robinia Frisia, een verwante soort maar met bleke bladeren.
Ik ken het verschil.
donderdag 14 maart 2024 - 22:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon