menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Regen

klaas25

Klaas25

Door de vele regen van de laatste tijd hebben de planten en bomen veel te lijden van de hoge waterstand. Een regen bui en de tuin staat weer blank, De grondwater stand is hier in de lagelanden zo hoog dat het niet meer weg zakt. Waardoor de meeste beplanting er erg onder te lijden heeft ,vooral de rozen. Behalve de hortensia’s,daar is het feest voor. Hopen dus maar op wat droger weer. Sterkte gewenst en hopen op wat droger weer. Groeten Klaas
zondag 14 juli 2024 - 17:10
LT

LT

We voor jou
zondag 14 juli 2024 - 23:16
lentemode

Lentemode

Groetjes terug, Klaas !
We hopen met jou mee, ook voor al die jeugd die vrolijk wil kamperen in de zomer.

En ik had net een boek eigen gemaakt: "Droogteplanten" :1015
We kijken het met lede ogen aan...
maandag 15 juli 2024 - 10:30
leerling

Leerling

Hier (droge zandgrond) is de bodem momenteel minder droog dan "normaal" (bestaat dat nog?) en zowat alle planten reageren daarop met heel uitbundige groei, bloei en vruchten.
Vorige week al de eerste vijgen gegeten. ("Normaal" is dat pas half augustus.) Ik kan me niet herinneren dat ze ooit zo groot waren. Bij eentje gaf de weegschaal 96 gram aan! Ze zijn, door de schaarsere zon, wel minder zoet dan vorige jaren. (En dit jaar ook nog geen aantasting door de vijgenskeletteermot gezien.)

Maar je kan hier nog altijd een emmer water omkappen zonder dat je er aan de oppervlakte iets van merkt.

Het probleem met de klimaatverandering is dat je met veel dingen rekening moet houden. We kunnen zowel langdurige hittes en droogtes krijgen als lange vochtige periodes en intense regens. Hevigere stormen komen er sowieso ook. En als de Golfstroom effectief zou stilvallen (en volgens sommige wetenschappers is dat een scenario dat zich sneller zou kunnen voltrekken dan oorspronkelijk verwacht), wordt het hier (in het noorden en westen van Europa) een heel pak frisser.

Misschien even zoeken op "klimaattuin"? (Ik vind wel nog geen sites die ook rekening houden met een mogelijke afkoeling in onze Lage Landen.)

Een van de terugkerende tips is om relief aan te brengen in je tuin. En dat kan zelfs in een kleine stadstuin.
Planten die niet dol zijn op natte voeten kan je op heuveltjes zetten of in verhoogde bakken met open bodem.
Afhankelijk van je ondergrond en de "normale" waterstand, kan je in de dalen wadi's, buienborders, moerastuinen, poelen of vijver(tje)s maken, elk met hun typische beplanting.
En ja, er zijn planten die overweg kunnen met zowel natte voeten als droge(re) periodes.

Je kan overtollig water ook laten afvloeien naar een ingegraven container. Al dan niet gemakkelijk bereikbaar vanaf de oppervlakte. Al dan niet met open wanden om het water alsnog in de bodem te laten infiltreren, of om het zo lang mogelijk vast te houden zodat je een buffer hebt voor droogtes.

Het lijkt me hoe dan ook gemakkelijker om je tuin aan te passen aan de omstandigheden dan je te ergeren aan omstandigheden waar je (te) weinig impact op hebt.
woensdag 17 juli 2024 - 23:41
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).