menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grote gaten in groene beukenhaag

peterverbo17

Peterverbo17

Jaar na jaar worden de gaten in de beukenhaag groter zonder bladeren en tenslotte sterft deze af. Twijgjes krijgen iets meer rood/bruinachtige kleur met kleine gaatjes in de twijgjes. Zie ook op foto. Wat zou dit kunnen zijn en hoe te verhelpen ? Of is het van ouderdom ? Staat er sinds 1990.

C&S ziekten en plagen

donderdag 6 juni 2024 - 16:37
Tuinprins

Tuinprins

Ouderdom lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Bij een kerkhof in mijn woonplaats staat een beukenhaag die meer dan 80 jaar oud is. Ziet er nog prima uit.

Wat is er op de takken precies te zien? Zitten daarop kankerachtige plekken of verticale scheurtjes (deels overgroeid met callus)? Als dat het geval is dan kan er beukenkankerluis in hebben gezeten. Dit kan al jaren geleden het geval geweest zijn, hoeft echt niet vorig jaar te zijn geweest. Bij een ernstige aantasting kan het gedeelte boven de plek waar de luizen hebben gezeten gaan kwijnen en zelfs afsterven.

https://www.tuinadvies.nl/tuinvrienden/forum/3/struiken-bomen/67297/beestjes-op-de-stam-vd-haag


Andere verklaringen zouden kunnen zijn dat de standplaats suboptimaal is (te nat) of dat de haag in het verleden te ver is terug gesnoeid waardoor de oude takken niet meer zijn uitgelopen. Dit eventueel in combinatie met zonnebrand (kale takken van beuk zijn gevoelig voor felle zon bij heet weer ((25--30 graden en meer)).

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 7 juni 2024 - 06:55
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).