menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Alstroemeria

Ga naar meest recente reactie

polidor

Polidor

Bezit 35 kleurvariaties hoge snij-alstroemerias en ben nog steeds op zoek naar nieuwe kleurvariaties. Ook van de princess lilies bezit ik een tiental soorten.Ik koop noch verkoop en wil uitsluitend ruilen. (planten en zaden) Indien interesse, gelieve contact op te nemen via persoonlijke mail.
maandag 16 maart 2009 - 21:25
ereints
maandag 16 maart 2009 - 22:40
polidor

Polidor

Even kijken op topics "bloembol van het jaar" en "dahlia-knollen".
Vraag mij nu wel af of je een pot-alstroemeria bezit, de zogenaamde "princess lilies" (twintig tot max 30 cm hoog)of eerntje van de "inca-soorten" (6O cm hoog) ofwel een van de echte hybride snij-alstroemeria hogere soorten(70 tot 15O cm hoog) en of een der weinige hoge wildvormen die dus wel zaden produceren.. Op Ebay staan er nochtans wel een gamma van hogere soorten te koop via zaadaankoop.
Maar ze zijn wel duur voor een paar zaadjes. Ook kunnen er in Engeland levende planten worden gekocht van de hogere soorten. Op Google intikken "levende alstroemerias" of "alstroemeria planten"
Wil men alstroemerias in pot overwinteren dan moet men de pot na de eerste vorstaanval ingraven in de bodem en de oppervlakte afdekken met hooi en beter nog over dat hooi een stuk plastiek aanbrengen zodat dat hooi droog blijft. Omstreeks deze tijd van het jaar de plastiek verwijderen en het grootste gedeelte van het hooi. Dan komen ze er wel door. Maar toch voorzichtig blijven voor erge vorst. Want als de nieuwe scheuten opnieuw bevriezen (vorst lager dan min 3° Celcius)dan sta je al vlug weer een paar weken achteruit.
Daarbij komt nog dat de lage princess pot-alstroemerias veel gevoeliger zijn voor vorst dan de hogere soorten omdat van deze laatsten de groeipunten iets dieper zitten onder het bodemoppervlak. In bijlage een foto van een van de hogere snij-alstroemeria soorten in mijn bezit. Voor eventuele contactname met mijzelf of andere liefhebbers van deze bloemen geef ik hiertbij het eerste stuk van mijn e-mail adres "paul.vanhoovels". De rest volgt later want ik wil niet in internationale e-mails lijsten verzeild geraken waarbij men hele vrachten reclame of snertboel over zich heen krijgt. Rest van het adres volgt dus wel in een volgende e-mail. Want af en toe heeft onze vriendenkring wel iets waarmee wij echte liefhebbers graag tegemoet komen mits kleine geldelijke vergoeding. Onze zoektocht alover de wereld om onze verzamelingen uit te breiden kost immers ook heel wat centen. Via een gelukte afsteek van een moederstruik recupereren wij af en toe toch nog een paar euro's. Maar onze eerste doelstelling is en blijft toch ruilen met andere liefhebbers (weinig in West-europa uitgezonderd het verenigd Koninkrijk) om eigen assortiment uit te breiden. Voor ons blijft dit verzamelen de essentie van de hobby.Geld valt er niet mee te verdienen want anders waren die bloemen reeds lang in de handel. De lagere soorten dan wel weer want die kan men zaaien en zijn beter verkoopbaar en vertransporteerbaar in pot. Struiken in bloem van meer dan een meter hoog in pot vallen door mekaar en zijn niet mooi van aanzicht meer na transport. Bovendien worden de hogere soorten bijna uitsluitend gekweekt op order van de snijbloem-kwekers in labo's. Die waken er wel over dat hun veredelde soorten niet op de markt komen. Wat een begrijpelijk standpunt is trouwens. Het is tenslotte hun broodwinning.Derhalve. Groetjes.

Planten & Tuinbenodigdheden

vrijdag 20 maart 2009 - 00:51
ereints
vrijdag 20 maart 2009 - 11:17
polidor

Polidor

Dag Ellen,

Gelieve te noteren voor alles dat u zich vergist in de te gebruiken schrijfwijze van mijn naam. Gelieve terug te kijken in mijn vorig artikel. Voor email moeten punten en spaties juist staan of er niet zijn!
Tik ook de door u genoemde "alstroemeria selina" in op Google op internet en u krijgt een lijst van verkopers in Engeland. Degen die eerst staat in het keuzeprogramma verkoop al een zevental varIëteiten. Deze hebben wij uiteraard reeds allen in ons assortiment.
Wij bestaan momenteel uit een vriendenclub die als voornaamste hobby hebben het verzamelen van vooral de hoge snij-bloem alstroemerias. (momenteel is die club zeer beperkt want wij zijn nog steeds op zoek naar andere liefhebbers - het is geen officiële club want er wordt geen lidgeld of zo gevraagd - wij zijn gewoon kameraden die en bloemen en kennisgegevens uitwisselen. Als er hier of daar een echte liefhebber opduikt die ook wil starten dan wordt hij wel geholpen met een basispakket van bepaalde planten die het goed doen; de sterkste dus. Wij gunnen dus anderen ook wat lol. Dat is niet steeds het geval bij andere verzamelaars hoor!
In ons gamma zitten uiteraard ook moeilijke planten en dat zijn over het algemeen veel tragere groeiers of soorten die bepaalde extra voorwaarden vereisen om te bloeien. (o.a. lagere bodemtemperaturen wat voor gevolg heeft dat zij uiteraard stoppen met bloeien en groeien;vooral in de serre; wanneer er een langdurige hitteperiode is en daaruitvolgend de bodem teveel opwarmt)
De beroepskwekers lossen dit op met warmtepompen in de serres die warmte onttrekken aan de bodem via leidingen in de serres zelf en deze warmte bovengronds afgeven in de serres zelf of in andere serres waarin andere snijbloemen gekweekt worden. Wij weten uiteraard reeds heel wat af over de wetenschappelijke know-how van deze bloemen. Het is trouwens reeds jaren onze hobby. Wanneer wij af en toe bezoek krijgen van mensen met echte interesse
dan bestaat onze voornaamste taak erin om ook mede te delen hoe de planten het
best verzorgd worden. Vroeger stelde ik ook mijn tuin toegankelijk voor het publiek maar wegens trombose en daaruitvolgende lichte handicap doe ik het rustiger aan en heb ik gedeeltelijk afgebouwd. Op een perceel grond van 3O are groot kan men blijven werken en het onderhoud ervan is iets voor jonge mensen.
Wel heeft een van ons gedrieën momenteel nog een tuin die jaarlijks opengesteld wordt voor het publiek. Ook in deze tuin dus wordt de hoofschotel gevormd door
alstroemeria variëteiten maar ook andere bijzondere planten nog hoor.
Ik deel niet graag via het forum de noodzakelijke gegevens mede want ik heb reeds ondervonden dat meegedeelde e-mail adressen opgevist worden om nadien te worden gebruikt voor allerlei reclame-doeleinden. Naar ik vernomen heb gebruikt dat opvissen van e-mail adressen door machines.
Daarom; om dat tegen te gaan; deel ik nu de tweede helft van mijn e-mail adres mede. Hier komt het @telenet.be. Mijn naam en dit achtervoegsel moet gebruikt worden zonder enige tussenspatie tussen het geheel. Tot afsluiting vind ik het wel spijtig dat zulke gegevens niet kunnen medegedeeld worden via privé-mail langs het forum om. Andere gegevens wil ik wel geven op het forum dus en dit toegankelijk voor iedereen maar geen e-mail adressen en zeker niet van mijn vrienden wegens barslechte ondervindingen dus. En als einde voeg ik hierbij nog een foto van één onzer hoogstammige verzamelobjecten. Groetjes.

Planten & Tuinbenodigdheden

vrijdag 20 maart 2009 - 12:00
ereints
vrijdag 20 maart 2009 - 19:25
polidor

Polidor

Jawohl Ellen!

Planten & Tuinbenodigdheden

woensdag 25 maart 2009 - 15:36
polidor

Polidor

Prijsvraag : Zoek de kleine verschillen met de vorige foto.
Eerste prijs : Een reis te voet naar Scherpenheuvel.
Als er mij nu iemand kon zeggen hoe ikzelf een dubbelgeklikte foto kan verwijderen dan zou ik wreed content zijn! Want nu bezorg ik de moderator alleen maar werk!

Planten & Tuinbenodigdheden

woensdag 25 maart 2009 - 15:36
lentemode

Lentemode

Hewel, Pol,

Je klikt op WIJZIG en delete de link van je mooie alstroemeria,
als je dat over je hart krijgt, natuurlijk,

Mia,
nachtmadam(witte) [afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 25 maart 2009 - 17:48
polidor

Polidor

Mia,

Als ik op "wijzig" mijn bericht druk krijg ik alleen een kader met tekst.
Deze tekst kan ik wel opnieuw aanpassen dus maar ik zie geen spoor van mijn foto terug. Ook op de diverse indicaties naast het kader om tekst in te wijzigen (Hyperlink, afbeelding, e-maill link, citeren) heeft indrukken geen zin want er komt niks tevoorschijn. Alleen vermeld mijn PC :"Er wordt een pop-up geblokkerd.
Om de beveiliging van uw computer te verbeteren heeft internet Explorer ook andere inhoud van deze website geblokkeerd. Klik hier voor opties."
Ik ga dus die opties nu eens onderzoeken. Heb recent een Vista programma aangeschaft maar ik heb er reeds dubbel en dik spijt van. Een van mijn vrienden gebruikt Apple en dat is een veel gebruiksvriendelijker programma.
Groetjes.

Pol
woensdag 25 maart 2009 - 18:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon