menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gunnera

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

ik had zaden van de gunnera tinctoria gekregen maar daar is geeneen van uitgekomen jammer genoeg
ik ben dus gaan zoeken naar een plant ergens,maar niet gevonden
weet er iemand waar je die kan krijgen,eventueel via internet of zo??
dank bij voorbaat.
zaterdag 12 mei 2007 - 05:07
ines

Ines

Cetinel deze zijn te koop in Aveve tuincentra de prijs weet ik niet meer ik denk ongeveer 12euro
het is mijn tweede poging van verleden jaar de eerste is de winter buiten niet doorgekomen.
maandag 14 mei 2007 - 19:36
cetinel

Cetinel

Cetinel deze zijn te koop in Aveve tuincentra de prijs weet ik niet meer ik denk ongeveer 12euro
het is mijn tweede poging van verleden jaar de eerste is de winter buiten niet doorgekomen.

aha,dan ga ik es langs bij een aveve tuincentrum!
had je ze afgedekt? welke soort was het,het schijnt dat de gunnera tinctoria iets beter tegen koud weer bestand is dan de maniculata.
bedankt voor de tip in ieder geval!
maandag 14 mei 2007 - 19:45
Bowie

Bowie

Ik heb die vorig jaar in een tuincentrum in de buurt gekocht voor 12€, dacht ik.

Het is wel de gunnera manicata, is bij mij goed de winter doorgekomen. Ik had die afgedekt met heel veel stro op en onder de bladeren en daar bovenop noppenfolie.
maandag 14 mei 2007 - 19:53
ines

Ines

De vorige was een tinctoria, stond in volle grond op een nogal natte plaats, in de winter afgedekt maar toch beginnen rotten de volgende nu is een manicata staat in een grote pot aan de vijver en deze winter binnen gebracht in de serre, nu weer volop aan de groei.
dinsdag 15 mei 2007 - 02:12
cetinel

Cetinel

De vorige was een tinctoria, stond in volle grond op een nogal natte plaats, in de winter afgedekt maar toch beginnen rotten de volgende nu is een manicata staat in een grote pot aan de vijver en deze winter binnen gebracht in de serre, nu weer volop aan de groei.


hoe groot is "een grote pot"?? mischien is dat ook voor mij een idee.
dinsdag 15 mei 2007 - 03:49
ines

Ines

Ja hoe groot, ik schat zo'n 1 meter hoog op 80 van opening bovenaan, ondertussen alweer verplant
omdat ik die moeilijk kan verplaatsen nu in een plastieken pot (minder zwaar en met een deel piepschuim in stukken onderaan in de pot.
In pot groeien ze minder hard dan in volle grond zo te zien.
dinsdag 15 mei 2007 - 07:51
cetinel

Cetinel

vandaag 2 plantjes gunnera gekocht aan 1 euro 90 het stuk
ze zijn ongeveer 20 cm hoog en hebben 3 tot vier blaadjes
er waren er in alle maten,ik heb de kleinste meegenomen,deels omdat je dan (vind ik toch) meer kans hebt dat ze aarden in hun nieuwe stek,deels omdat ik ze eventueel nog een jaartje in pot wil houden tot ik ze op hun definitieve plaats kan planten en ook voor een groot deel door de prijs( ben op het ogenblik beetje arm),bovendien waren de grote al meer dan anderhalve meter hoog en das niet zo handig om mee te nemen .
ik ga ze dus morgen verpotten ,maar kan ik ze beter eerst in een pot doen die niet zo groot is,of toch beter rechtstreeks in een zo groot mogelijke??,
vrijdag 17 augustus 2007 - 21:48
ines

Ines

Hoi Cetinel ik zou die nu niet meer in een hele grote pot zetten want de zomer is toch goed aan het slinken. Een kleinere pot is goed voorlopig...
zaterdag 18 augustus 2007 - 09:41
cetinel

Cetinel

een van mijn gunnera's heeft het niet overleefd, de andere is nu mooi uit aan het lopen(staat in een pot in de veranda,)heb die sinds het najaar niks van meststoffen toegediend,aangezien dat zo een grote plant word,heeft die dan nu geen nood aan meststoffen,zeker omdat hij in een pot zit en beperkte aarde en voedsel tot zijn beschikking heeft??
zaterdag 12 april 2008 - 11:59
lisa

Lisa

centinel hoe groot is de gunnera in jou pot?en hoe hoog wordt ze in een pot?
als hij het goed doet dan denk ik dat hij geen mestoffen nodig heeft .

groetjes lisa
zaterdag 12 april 2008 - 19:01
cetinel

Cetinel

ik heb geen idee hoe groot ze kan worden in een pot,was een heel klein plantje toen ik ze kocht(centimeter of 15) met een paar kleine bladeren.
ze staat in een 15 liter pot en is ondertussen een goeie 30 cm hoog en de bladeren hebben steeds grotere omvang(de grootste nu zo een 18 cm doorsnee)
het is eigenlijk de bedoeling dat ze uiteindelijk wel in de volle grond komt, maar dat zou nog wel es kunnen duren tot volgend jaar,ik ben dus wel van plan om ze naderhand in een nog grotere pot te zetten(doorsnee 45 cm doorsnee en 50 hoog)
ik dacht juist doordat ie zo aan de groei begonnen was dat ie meer mest nodig zou hebben??
zo een grote bladeren vormen kost toch energie?
voorlopig staat ie nog niet te klein(in het begin was dat zo een enorme pot met een mini plantje in leek het wel!!) maar ik veronderstel dat we tegen pakweg eind mei al een stuk verder zullen zijn,aan de snelheid dat ie groeit te zien!
zaterdag 12 april 2008 - 19:59
ines

Ines

Hoi Cetinel hier hebben we de plant deze week in volle grond gezet want het hart van de plant was bijna even groot als de diameter van de pot. Ik strooide meststoffen rond de plant en heb die wat ingewerkt, zo te zien gaat het goed. Als er nog vorst komt dan dek ik ze s'avonds af. Rond de 15de mei geef ik nog eens meststoffen. Als Uw plant nog in pot moet blijven tot volgend jaar zou ik het meststoffen geven tot een minimum beperken want het zal zo wie zo een reus worden.
zaterdag 12 april 2008 - 20:57
lisa

Lisa

ines , als ik naar je kom ga ik onder de mooie plant rusten [grapje]

groetjes lisa
zondag 13 april 2008 - 10:46
cetinel

Cetinel

zou ik die nu al buiten kunnen zetten met pot en al???word beetje krap hierbinnen met al die zaailingen en stekken etc........
en hij word van langsom groter........
vrijdag 25 april 2008 - 23:09
lisa

Lisa

hallo centibel.. ze zeggen de ijsheiligen komen nog- ik zelfs heb de meeste planten al naar buiten
behalve de salvias die ik gezaait heb ze zijn nog niet zo groot,wel ik kan nie afwachten alles in de grond
te doen,als je hem in de pot hebt denk ik dat het geen problem is

groetjes lisa
zaterdag 26 april 2008 - 07:13
cetinel

Cetinel

mijn gunnera(stond in een grote pot)is ondanks inpakken deze winter kapotgevroren stond nochthans heel mooi......
heb er nu dus geen meer,mischien haal ik in het voorjaar wel een,maar die zet ik dan in vollegrond,das toch iets beter tegen de vorst voor de wortels.
vrijdag 25 september 2009 - 13:23
ingec

Ingec

Ik zou nu voor de winter geen gunnera meer kopen aangezien de kans groot is dat ze de winter niet doorkomen
12 € vind ik veel geld voor een gunnera, ik heb er in het voorjaar een gekocht voor 5 € bij Intratuin wat toch ook al een redelijke dure tuincentrumketen is.
Als er iemand een goedkoop adres weet wil je dat er dan bijzetten aub
ing
dinsdag 29 september 2009 - 13:27
cetinel

Cetinel

hoi ernestine,bedankt voor je moeite hoor,maar ik weet ondertussen wel waar ik ze kan gaan halen niet ver uit de buurt bij mij,maar ik wacht wel tot de lente en zet ze gelijk in vollegrond.
toch bedankt!
donderdag 1 oktober 2009 - 07:20
ingec

Ingec

maar die gunnera magilanica is bijna niet te vinden
ik ben ze nog maar 2 of drie keer in 25 jaar tegengekomen bij een tuincenter en een keer in engeland
inge
donderdag 1 oktober 2009 - 16:59
ingec

Ingec

Hallo
De link van ernestine was ok maar ik ben niet fanatiek geoeg om voor een plantje naar Bilzen te rijden.
ik kijk wel eens op de plantvinder en bovendien zijn er hier in de streek rond Gent verwend met veel kwekerijen.
vrijdag 2 oktober 2009 - 11:33
ingec

Ingec

Hallo
De link van ernestine was ok maar ik ben niet fanatiek geoeg om voor een plantje naar Bilzen te rijden.
ik kijk wel eens op de plantvinder en bovendien zijn er hier in de streek rond Gent verwend met veel kwekerijen.
vrijdag 2 oktober 2009 - 11:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon