menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hulp kiezen boom

Ga naar meest recente reactie

dj44

Tekst aangepast

Dj44

hallo iedereen

ik heb wat hulp nodig bij de keuze

wij hebben een redelijk grote tuin en willen hier graag een mooie boom , die niet enkel voor uitzicht(mijn vrouw wil graag bloemen, voor mij hoeft dit niet) maar ook voor schaduw moet zorgen

even meer info:
* de boom komt redelijk dicht bij het terras (3 - 4 m), dus ook dicht bij ons huis (8 - 10m)
* de boom komt op de westenkant en zal dus redelijk veel wind moeten trotseren
* voor de rest staat hij de ganse dag in de zon
* omwille van de schaduw willen we toch binnenkort resultaat, maar een dak/of bol versie vinden we niet zo mooi...
* omwille van de wind en de stand bij ons huis willen we geen snelgroeier (met kans op takbreuk)
* de hoogte van ons huis is ongeveer 13m (schoorsteen inbegrepen), de boom mag niet (veel) hoger worden

onze voorlopige keuzes:
juglans regia 'broadview' (mooie boom, geen bloemen, wel vruchten, schaduw zonder insecten?, trage groei?)
Catalpa bignonioides 'Aurea' (mooie boom, bloemen, mooi blad, snellere groei, takbreuk?)
Paulownia tomentosa (mooie boom, mooie bloemen, wind- en vorstgevoelig?)
Liquidambar styraciflua (amberboom, mooie boom, mooi, groot blad, niet te grote boom)


wie heeft ervaring?
of andere voorstellen?

alle hulp is welkom
dinsdag 18 maart 2008 - 14:02
Detuinenindemen

Detuinenindemen

dj44, Het zijn alledrie mooie bomen. Wij hebben een Palownia in een open deel van de tuin staan, waar veel wind is. Tot heden heeft de boom daar geen last van. Vorstgevoelig zijn de jonge takken en de bloemen maar de boom als geheel kan wel wat hebben.
Hij zit nu vol met knoppen!
Succes met kiezen.
dinsdag 18 maart 2008 - 14:19
dj44

Dj44

thnx voor de info Detuinenindemen

ondertussen nog en kanshebber bijgevoegd
dinsdag 18 maart 2008 - 14:27
ines

Ines

Dan zou ik voor de eerste gaan de twee laatste hebben nadelen, de tweede is een snelgroeier die takbreuk is ook een minpunt en de tweede gelijkt veel te lang in het jaar op een telefoonpaal al zijn het heel mooie bomen hoor!
dinsdag 18 maart 2008 - 14:30
Lilian

Lilian

Wat een grappige vergelijking Ines ... een telefoonpaal

groetjes lilian
dinsdag 18 maart 2008 - 16:24
ines

Ines

Hoi Lili daarom laat ik vele bomen overgroeien met soorten Hedera anders wonen we in de winter tussen de telefoonpalen
dinsdag 18 maart 2008 - 18:16
WiPe

WiPe

Catalpa is gevoelig voor takbreuk, net zoals Liquidambar. We hebben in de tuin twee grote Paulownia's (bijna drie meter stamomtrek). Deze bomen hebben in het verleden zware vorstschade gehad. In strenge winters kunnen takken tot 20 cm doorsnede kapotvriezen. Maar ik geef toe dat we die al weer een tijd niet meer meegemaakt hebben.

In ieder geval wordt elk van deze soorten meer dan 13 meter hoog. Catalpa bignonioides 'Aurea' blijft het kleinst van deze vier soorten. veel meer dan 13 meter wordt die niet. Liquidambar haalt in belgië vlot de twintig meter.
dinsdag 18 maart 2008 - 20:22
Cavati

Cavati

de catalpa is wel een zware boom hoor, die wordt ook heel groot en breed.

de liquidambar is daarentegen een prachtige boom, maar groeit grillig en traag.


ik gooi nog enkele suggesties in de groep:

een tulpenboom
of een koelreuteria?

of zelfs een vijgeboom... ( maar die kan wel heel groot worden )




hallo iedereen

ik heb wat hulp nodig bij de keuze

wij hebben een redelijk grote tuin en willen hier graag een mooie boom , die niet enkel voor uitzicht(mijn vrouw wil graag bloemen, voor mij hoeft dit niet) maar ook voor schaduw moet zorgen

even meer info:
* de boom komt redelijk dicht bij het terras (3 - 4 m), dus ook dicht bij ons huis (8 - 10m)
* de boom komt op de westenkant en zal dus redelijk veel wind moeten trotseren
* voor de rest staat hij de ganse dag in de zon
* omwille van de schaduw willen we toch binnenkort resultaat, maar een dak/of bol versie vinden we niet zo mooi...
* omwille van de wind en de stand bij ons huis willen we geen snelgroeier (met kans op takbreuk)
* de hoogte van ons huis is ongeveer 13m (schoorsteen inbegrepen), de boom mag niet (veel) hoger worden

onze voorlopige keuzes:
juglans regia 'broadview' (mooie boom, geen bloemen, wel vruchten, schaduw zonder insecten?, trage groei?)
Catalpa bignonioides 'Aurea' (mooie boom, bloemen, mooi blad, snellere groei, takbreuk?)
Paulownia tomentosa (mooie boom, mooie bloemen, wind- en vorstgevoelig?)
Liquidambar styraciflua (amberboom, mooie boom, mooi, groot blad, niet te grote boom)


wie heeft ervaring?
of andere voorstellen?

alle hulp is welkom
dinsdag 18 maart 2008 - 20:36
dj44

Dj44



ik gooi nog enkele suggesties in de groep:

een tulpenboom
of een koelreuteria?

of zelfs een vijgeboom... ( maar die kan wel heel groot worden )




thnx Cavati

die koelreuteria ziet er ook heel mooi uit, wordt niet te groot en heeft mooie bloemen en vruchten, daar ga ik ook voor informeren

een vijgenboom vind ik ook heel interessant, maar ik lees dat hij vorstgevoelig is en meestal in pot wordt gehouden??
dinsdag 18 maart 2008 - 23:26
Cavati

Cavati

thangt er een beetje van af...
wij hadden vroeger in Brussel een gigantische ( ongeveer 4 meter hoog ) in onze voortuin staan
en die was toch wel zeer vorstbestendig hoor
woensdag 19 maart 2008 - 01:09
koenh

Koenh

misschien nog een paar suggesties:
albizia (prachtige boom)
magnolia: heel veel soorten
cornus kousa
Cersis (roze bloemen)
Prunus (vele soorten)
parrotia persica (ken ik niet heel goed, maar schijnt op verschillende vlakken mooi te zijn)
davidia involucrata (maar duurt lang tegen dat hij bloeit)
de hierboven vermelde soorten: Pawlonia, Liriodendron, Koelruteria
Catalpa komt maar laat in blad, misschien is dat een nadeel (je kijkt lang op kale takken), maar misschien ook een voordeel omdat de minder sterke lentezon er dan meer door kan komen.
...
woensdag 19 maart 2008 - 09:59
WiPe

WiPe

Koelreuteria wordt een mooie boom, maar dat duurt wel een tijdje. Cercis is ook goed te doen, maar lijkt mij toch gevoelig voor takbreuk. Albizzia heeft daar naar mijn ervaring ook last van, die groeit zeer langzaam, is niet goed winterhard en geeft nauwelijks schaduw.
Parrottia persica is eerder struikvormig, dan zou ik eerder Parrotia persica 'Vanessa' aanraden, die wel een opgaande stam heeft.
Liriodendron wordt absoluut te groot. Bovendien is die soort ook gevoelig voor takbreuk.
Magnolia kan dan weer wel, maar dan zou ik toch kiezen voor een van die soorten die uitgroeien tot een niet al te grote boom, zoals Magnolia kobus, Magnolia salicifolia of Magnolia x loebnerii 'Merill'. Een aantal andere Magnolia soorten en cultivars blijft eerder klein, zoals Magnolia stellata of Magnolia 'Susan', terwijl bv. Magnolia acuminata dan weer uitgroeid tot een boom van ca 20 m hoogte.
woensdag 19 maart 2008 - 11:13
Cavati

Cavati

Cornus Kousa is idd prachtig,
maar da's eerder een grote struik
dus moet je correct snoeien
om een beetje boom-effect te krijgen...
woensdag 19 maart 2008 - 13:01
koenh

Koenh

kijk anders ook eens op volgende sites:

http://www.bomen-online.nl/

http://www.stemderbomen.nl/index.html (bij boombeschrijvingen)

Hier staan veel beschrijvingen van allerlei mooie bomen op.

Koen
woensdag 19 maart 2008 - 14:45
Lino

Lino

robinia (te groot waarschijnlijk?)


fraxinus (es)
woensdag 19 maart 2008 - 17:15
Detuinenindemen

Detuinenindemen

dj4, kun je nu nog door de bomen het bos zien?
woensdag 19 maart 2008 - 17:23
dj44

Dj44

dj4, kun je nu nog door de bomen het bos zien?



w idd wel heel lastig nu, maar met die websites van hierboven probeer ik een overzicht te bewaren

voorlopig blijven juglans regia broadview of buccaneer
en koelreuteria de grootste kanshebbers

alvast bedankt allemaal om bij te dragen

laat de ideeën maar komen
woensdag 19 maart 2008 - 18:24
hanninkj

Hanninkj

De Davidia is een zeer fraai boompje en kan zeer rijk bloeien. Dit jaar zaten erhonderden bloemen in en zeker 150 zaden hingen aan de boom.

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 19 maart 2008 - 21:43
dj44

Dj44

bedankt voor de tip hanninkj
maar...
lees ik hier dat de davidia een onaangename geur kan verspreiden??

http://www.neerlandstuin.nl/bomen/davidia.html
donderdag 20 maart 2008 - 08:45
WiPe

WiPe

De Davidia is een zeer fraai boompje en kan zeer rijk bloeien. Dit jaar zaten erhonderden bloemen in en zeker 150 zaden hingen aan de boom.



Hier is dat in tussentijd een grote boom van om en nabij de twintig meter. De boom heeft een eerder pyramidale boom, wat hem niet echt geschikt maakt als scahduwboom.
donderdag 20 maart 2008 - 08:46
Lino

Tekst aangepast

Lino

nog enkele schaduwbomen:
- Valse Christusdoorn (Gleditsia)
- Hartjesboom of katsuraboom (Cercidiphyllum japonicum)
- Morus alba ‘Macrophylla’ (is een moerbei soort)
[afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 20 maart 2008 - 09:37
Cavati

Cavati

een hoogstammige judasboom!!!

zo mooi!

maar moet wel deftig gesnoeid worden in't begin.
donderdag 20 maart 2008 - 16:22
dj44

Dj44

nog enkele schaduwbomen:
- Valse Christusdoorn (Gleditsia)
- Hartjesboom of katsuraboom (Cercidiphyllum japonicum)
- Morus alba ‘Macrophylla’ (is een moerbei soort)


bedankt voor je bijdrage , maar google heft me weer wat bijgeleerd

* valse christusboom is mooi, maar de doornen schrikken wel erg af, vooral met kindjes in de buurt
* hartjesboom ook mooi, maar lijkt dan weer op koelreuteria, die meer biedt (kleur, vrucht, herfstkleur)
* moerbei is uitgesloten omwille van de vlekken die de vruchten kunnen maken op het terras


dus voorlopig blijft de koelreuteria de grootste kanshebber
zaterdag eens in de omgeving kijken of een kweker deze in aanbieding heeft

kan ik nu nog planten?
welke maat kie sik best?



donderdag 20 maart 2008 - 21:11
Lino

Tekst aangepast

Lino


* valse christusboom is mooi, maar de doornen schrikken wel erg af, vooral met kindjes in de buurt dus voorlopig blijft de koelreuteria de grootste kanshebber
zaterdag eens in de omgeving kijken of een kweker deze in aanbieding heeft

O.K., goed dat je een keuze hebt gemaakt.

al wou ik wel nog even zeggen dat bij de valse christusdoorn een doornloze soort bestaat: de Gleditsia triacanthos 'Inermis' (inermis betekent 'ongewapend')

vrijdag 21 maart 2008 - 09:04
Cavati

Cavati

en zoek toch nog maar eens de Judasboom / Cercis op



Goh, de grootte hangt gewoon af van hoeveel budget je er aan wil geven, denk ik. De twee koelreuterias die ik heb gekocht zijn meer dan 2 meter hoog.
vrijdag 21 maart 2008 - 11:49
lieve42

Tekst aangepast

Lieve42

Maat is inderdaad naargelang budget, de koelreuteria is niet zo'n goedkope, heb hier nog een site gevonden waar je ook prijzen van verschillende maten kan zien: http://www.atuin.be
zaterdag 22 maart 2008 - 15:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon