menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoogte trompetboom

Ga naar meest recente reactie

Tony

Tony

Hallo, we willen een trompetboom planten niet te hoog maar hij mag wel breed zijn, ik dacht aan de
CATALPA bignonioides 'Aurea' maar op de ene site schrijven ze dat deze maximaal 6m hoog wordt en op de andere wordt ie 12meter, in dat geval wil ik wel overschakelen naar CATALPA bignonioides ´nana´

Kan iemand me nu eindelijk eens vertellen hoe hoog dat de Aurea wordt? Het is eigenlijk puur voor zijn schoonheid en om in de zomer een bankje onder te zetten
maandag 14 april 2008 - 17:27
WiPe

WiPe

Een kleine 10 meter is normaal voor Catalpa bignonioides 'Aurea', er staan er in België een paar van 15 meter hoogte. Dat zijn eerder uitzonderingen, maar ze bestaan wel degelijk.
maandag 14 april 2008 - 21:39
Quercus

Quercus

Hey,

Het hangt er ook wat vanaf in welke 'vorm' je deze boom koopt.

De normale (meest gestandariseerde) catalpa is die Catalpa Bignoides - die kan je verkrijgen in struik of in boomvorm. Deze groeit , afhankelijk van de standplaats, vrij ruim uit.

De andere soort Aurea . Is net dezelfde maar heeft een gelere bladkleur. Vandaar ook de naam Aurea. Deze kan je ook kopen in struik, boom of bolbomvorm (zoals de Catalpa Nana) - Aurea.

De nana staat specifiek voor de bolvorm van de kruin. Je zal sowieso wat snoeiwerk hebben wanneer je deze catalpa wat in een bolvorm wenst te houden.

Je moet eens een paar tuincentra afgaan of eens wat plaatjes zoeken op google. Zo kan je toch iet of wat een indruk krijgen van de grootte van zo'n boom.

Greetzz
woensdag 16 april 2008 - 18:11
miguel

Miguel

hoi

de gewone trompetboom kan inderdaad een hoogte van 12 a 15 meter worden. hij is een ideale terrasboom omdat hij zo'n groot blad heeft, gemakkelijk op te ruimen. de vruchten daarintegen geven wat meer vuil. de Catalpa bignioides 'Nana' zou ik eerder afraden. hij wordt in de tuinarchitectuur vaak een lollie op een stokje genoemd. terecht want deze bol doet niets meer natuurlijk aan en geeft bij gebruik in een verkeerde situatie een heel grappig zicht. ook niet geschikt om onder te zitten, daar is hij te klein voor

vele groeten
miguel baele
student tuinarchitectuur
vrijdag 18 april 2008 - 17:02
Jappie

Jappie

Ik zoek achter een nog kleine boltropetboom.
Iemand tips?
dinsdag 16 juni 2009 - 20:55
anneke129

Anneke129

Ik zie soms trompetbomen die mss 3 meter zijn welke zijn dit dan ? Ze staan er nu al een paar jaar en zoveel groeien doen ze niet.
Ik zou dit ook willen voor in mijn voortuin maar weet niet dewelke het zijn.
maandag 28 juni 2021 - 10:17
WiPe

WiPe

Catalpa bignonioides 'Nana', balcatalpa. Die groeien wel degelijk, maar worden klein gehouden door ze jaarlijks te knotten.
maandag 28 juni 2021 - 12:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon