menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Japanse esdoorn is al zijn bladeren kwijt

bvangerven

Bvangerven

Hallo,

Volgende probleem: in het voorjaar heb ik een japanse esdoorn "Jordan" geplant, in de volle grond, op een schaduwrijke en luwe plaats in de tuin.
Hij stond de hele tijd groen en fris, en toen is het mis beginnen gaan. De randen van de bladeren begonnen bruin te worden. Natuurlijk ben ik toen beginnen watergeven, maar het heeft helemaal niets geholpen. Hij is al zijn bladeren kwijtgeraakt.

Ik geloof niet dat hij dood is, de takken zijn nog gewoon groen en stevig, als ik er een doorknip zie ik dat de binnenkant wit is (geen dode takken). Maar hij maakt geen aanstalten om nieuwe bladeren te vormen.

Maar ik weet niet goed wat ik ermee moet doen. Zal hij nog herstellen, of zet ik beter een andere ?

groetjes
Brigitte
maandag 8 augustus 2011 - 15:14
WiPe

WiPe

Controleer de plantdiepte toch ook maar eens. te diep planten is een veel voorkomende fout die er voor zorgt dat de boom/struik slecht aanslaat of zelfs dood gaat. De wortelhals (de overgang van stam naar wortels) moet ongeveer gelijk met het maaiveld zitten. Als de plant in pot staat kan dat het gebeuren dat er potgrond boven die wortelhals zat. In pot is dat geen probleem omdat er onderaan gaten zijn die er voor zorgen dat de plant langs daar zuurstof kreeg. Maar als de plant in de tuin geplant wordt en je plant hem met de bovenkant gelijk dan gebeurt het dat hij te diep staat.
Controleren duurt niet lang, is niet moeilijk en kost niks.

Zorg er verder voor dat de plant niet droog staat maar verzuip hem niet.
maandag 8 augustus 2011 - 17:39
printemps

Printemps

Mijne rode esdoorn is ook bijna alle bladeren kwijt
Maar die had eerst Witziekte
woensdag 10 augustus 2011 - 16:56
spruce

Spruce

Ik heb zelf ook 4 van die Jordans. Probleem is dat ze in het plantencentrum niet helemaal eerlijk. Deze plant moet in de schaduw en verdraagt best ook niet teveel wind. Ik heb mijn Jordans voorlopig aan de Noordzijde gezet, waar ze geen problemen meer hebben.

Schaduw en beschutten, het zijn zo'n tere plantjes.
zondag 21 augustus 2011 - 17:25
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).