menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cornus kousa Satomi bladeren verbrand?

Ga naar meest recente reactie

Toosje

Toosje

Onze Kornoelje Cornus kousa Satomi verliest zijn bladeren die verbrand lijken ondanks dat deze toch in de volle zon mag staan. Kan dat aan de extreme temperaturen van de laatste weken liggen? Ik heb hem niet veel extra water gegeven omdat hij er toch al enkele jaren staat en de planten die er rond staan het prima doen zonder veel gieten. Of zou die een ziekte hebben?

Struiken & Bomen

zondag 16 augustus 2020 - 13:25
Toosje

Toosje

Foto 2

Struiken & Bomen

zondag 16 augustus 2020 - 13:27
Toosje

Toosje

Foto 3

Struiken & Bomen

zondag 16 augustus 2020 - 13:27
Tuinprins

Tuinprins

Cornus kousa kan in de volle zon staan maar je ziet dan vaak dat bij heet weer en lage luchtvochtigheid het blad wat gaat hangen en/of opkrult. Bij het aanhouden van zo'n weertype kan er bladverbranding optreden, zeker als de grond ook nog wat aan de droge kant is.

In de halfschaduw gedijen Cornus kousa soorten de laatste jaren beter, ook al bloeien ze dan minder rijk en groeien ze iets opener.

Er is nu weinig wat je kunt doen. Hopen dat we volgend jaar een 'normale' zomer krijgen met voldoende neerslag en minder hoge temperaturen.

Gegroet, de tuinprins
maandag 17 augustus 2020 - 06:48
Toosje

Toosje

Tuinprins, bedankt weeral voor uw steeds deskundige antwoorden.

Dan ga ik hem volgende zomer toch wat beter in het oog houden en meer water geven. Het is zo'n prachtige boomvorm, het zou jammer zijn dat hij na nog zo een bloedhete zomer de geest zou geven.

Nogmaals dank!
dinsdag 18 augustus 2020 - 10:02
Floris L. J.

Floris L. J.

Ik heb om dezelfde reden ook een Cornus kousa 'Satomi' verplaatst naar een plek met meer schaduw. kijken of het wat uithaalt
vrijdag 21 augustus 2020 - 18:43
WiPe

WiPe

Ik vrees echt dat hopen op een 'normale' zomer een utopie is. We hebben sinds 2015 ieder jaar minstens een hittegolf gehad. Vroeger was dat een op de vier jaar. Ik zou enerzijds zorgen voor een plek in de (half)schaduw en een goede mulchlaag en voldoende humus in de bodem. Anders wordt het hopeloos.
vrijdag 21 augustus 2020 - 19:23
Toosje

Toosje

Inderdaad WiPe en Floris L. J., de zomers zijn de laatste jaren warmer dan ooit. Ik kan de boom helaas niet verplaatsen omdat hij nu al op de meest schaduwrijke plaats staat. Maar als de zon op haar hoogste staat, kan die net aan het bovenste gedeelte van de boom. Je tip voor de mulch en humus kan ik wel uitproberen. Dat in combinatie met meer water geven, zal hem hopelijk volgende zomer wat beter beschermen.
zondag 23 augustus 2020 - 11:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon