menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bomen gaan dood

Ga naar meest recente reactie

Ancha

Ancha

Eerst en vooral: ik ben een leek die van tuinieren houdt en van een mooie tuin. Veel kennis heb ik niet. Al doende heb ik al wat geleerd, maar ik blijf met vraagtekens zitten als het over bomen gaat. Ik wil graag meer schaduw in de tuin, zodat ook de andere planten minder te lijden hebben van die hete zomers. Maar dat lukt niet. in onze tuin stonden een aantal volwassen bomen. Daarvan zijn er een paar jaar geleden twee doodgegaan. Een kersenboom en een iep (vermoedelijk aangetast door de iepziekte). Sindsdien hebben we een sierperenboompje bijgezet. Dat gaf na vier jaar de geest. Geen idee waarom. Dan hebben we drie keer geprobeerd om een treurwilg te zetten. Die was telkens na twee jaar dood. Nochtans gaven we die geregeld water. Ik weet, de laatste jaren regent het te weinig. Onze ondergrond bevat leem en de tuin ligt naast een weide waardoor het geregeld waait en de grond nog droger wordt. De bodem is keihard, die proberen we te verbeteren. Bij iedere nieuwe boom die we aanplanten, gebruiken we compost en bodemverbeteraar. Enkel de bolcatalpa die we geplant hebben, staat er nog. De rest is dood. Waar ligt dit aan? Wat doen we verkeerd?
maandag 17 augustus 2020 - 11:45
WiPe

WiPe

Dat de bodem keihard is zou wel eens de oorzaak kunnen zijn. Een verdichte bodem is slecht doorlatend waardoor regenwater slecht de grond in kan en de wortels verzuipen.
Als de bodem te hard is, kunnen wortels ook niet groeien.
dinsdag 18 augustus 2020 - 17:03
Ancha

Ancha

Ik zou in het najaar een paar nieuwe bomen willen planten. Hoe diep en breed zou ik dan moeten graven om de grond losser te krijgen zodat de wortels kunnen groeien en het water beter door kan? De bomen waar ik aan denk zijn het Amerikaanse krentenboompje, een Magnolia, een cercis canadensis en een amelanchier lamarckii.
woensdag 19 augustus 2020 - 09:24
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Controleer eerst eens hoe hard de bodem is en hoe diep die harde lagen zitten. Afhankelijk van wat je daar vindt kan je een strategie opzetten. In het slechtste geval moet je dat met een graafmachine laten diepspitten. Maar dat is echt het allerergste geval.
woensdag 19 augustus 2020 - 09:52
Ancha

Ancha

Er is met de spade geen doorkomen aan. Na 15 cm stoot ik al op een keiharde laag. Alleen met een pikhouweel kan ik kleine stukjes loskappen. Er zit ook geen enkele worm in die grond. Het zal dus sowieso een graafmachine worden. Ik moet dus op zoek naar een apparaat of een machine die door het kleine tuinpoortje of de voordeur kan, gezien onze gesloten bebouwing. Bestaat zoiets wel?
donderdag 20 augustus 2020 - 10:24
Roeli

Roeli

Ja, ze bestaan wel. Die zijn om een geul te graven. Bij ons in het dorp heeft iemand zo'n ding, maar daar heb jij niets aan. Dus zoeken.
donderdag 20 augustus 2020 - 10:29
Pouketie01

Pouketie01

Een Caterpillar mini graafmachine kan door een opening van 84cm. Misschien is dit een oplossing?
donderdag 20 augustus 2020 - 10:32
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Tegenwoordig heeft bijna iedere hovenier/tuinaanlegger een minigraver. De meeste zijn zo smal dat ze door een deur van 90 cm breed kunnen. Wel eerst de prijs opvragen zodat je achteraf niet voor verrassingen komt te staan. Het omzetten van grond (zo wordt dat meestal genoemd als de grond wordt losgemaakt) duurt vaak langer als veel mensen denken.

Cercis canadensis zou ik niet planten vanwege de hoge gevoeligheid voor verwelkingsziekte (verticillium). Tegen deze ziekte is niets te doen.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 21 augustus 2020 - 06:34
Ancha

Ancha

Allemaal hartelijk dank voor de reactie en tips. Hier kan ik verder mee!
zaterdag 22 augustus 2020 - 05:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon