menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bomen gaan dood

Ga naar meest recente reactie

Ancha

Ancha

Eerst en vooral: ik ben een leek die van tuinieren houdt en van een mooie tuin. Veel kennis heb ik niet. Al doende heb ik al wat geleerd, maar ik blijf met vraagtekens zitten als het over bomen gaat. Ik wil graag meer schaduw in de tuin, zodat ook de andere planten minder te lijden hebben van die hete zomers. Maar dat lukt niet. in onze tuin stonden een aantal volwassen bomen. Daarvan zijn er een paar jaar geleden twee doodgegaan. Een kersenboom en een iep (vermoedelijk aangetast door de iepziekte). Sindsdien hebben we een sierperenboompje bijgezet. Dat gaf na vier jaar de geest. Geen idee waarom. Dan hebben we drie keer geprobeerd om een treurwilg te zetten. Die was telkens na twee jaar dood. Nochtans gaven we die geregeld water. Ik weet, de laatste jaren regent het te weinig. Onze ondergrond bevat leem en de tuin ligt naast een weide waardoor het geregeld waait en de grond nog droger wordt. De bodem is keihard, die proberen we te verbeteren. Bij iedere nieuwe boom die we aanplanten, gebruiken we compost en bodemverbeteraar. Enkel de bolcatalpa die we geplant hebben, staat er nog. De rest is dood. Waar ligt dit aan? Wat doen we verkeerd?
maandag 17 augustus 2020 - 11:45
WiPe

WiPe

Dat de bodem keihard is zou wel eens de oorzaak kunnen zijn. Een verdichte bodem is slecht doorlatend waardoor regenwater slecht de grond in kan en de wortels verzuipen.
Als de bodem te hard is, kunnen wortels ook niet groeien.
dinsdag 18 augustus 2020 - 17:03
Ancha

Ancha

Ik zou in het najaar een paar nieuwe bomen willen planten. Hoe diep en breed zou ik dan moeten graven om de grond losser te krijgen zodat de wortels kunnen groeien en het water beter door kan? De bomen waar ik aan denk zijn het Amerikaanse krentenboompje, een Magnolia, een cercis canadensis en een amelanchier lamarckii.
woensdag 19 augustus 2020 - 09:24
WiPe

Tekst aangepast

WiPe