menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

LoquatT

Ga naar meest recente reactie

A. Hoogendijk

A. Hoogendijk

Heb een mooie kleine Loquatboom in mijn koude kas staan. Als klein plantje op een broquante in Frankrijk gekocht. Er wordt gezegd dat deze in Nederland nooit zal bloeien maar wellicht is er iemand die dit wel heeft meegemaakt en of er iets moet gebeuren om hem wel in bloei te krijgen. Het boompje is ca 2.50 meter hoog en ca. 5 jaar oud.
dinsdag 4 januari 2022 - 17:56
Tuinprins

Tuinprins

Bloeien doen ze wel indien ze voldoende oud zijn en een zonnige, warme en beschutte standplaats hebben. Zaailingen gaan doorgaans pas bloeien als ze 10 jaar of ouder zijn. Of ze in de lage landen vrucht zullen dragen is twijfelachtig aangezien ze bloeien in een tijd dat er weinig insecten rondvliegen. Voorts moet de temperatuur na de bestuiving voldoende hoog zijn wil de vrucht zich kunnen ontwikkelen. De vruchten die bij ons worden aangeboden komen uit gebieden met geen tot weinig winters weer.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 4 januari 2022 - 18:45
leerling

Leerling

Zou je die als kamerplant kunnen houden en dan wel vruchten krijgen?
dinsdag 4 januari 2022 - 23:30
A. Hoogendijk

A. Hoogendijk

Ik denk dat ik hem maar verwijder uit mijn koude kas. Verwarmen wordt te kostbaar. Vind het wel jammer.
donderdag 6 januari 2022 - 22:47
leerling

Leerling

Je beschrijft hem als een mooie kleine boom. Als die al 5 jaar oud is, misschien toch niet zomaar laten dood gaan.
Er zijn tuincentra die hem te koop hebben, dus moet het ook zonder verwarming wel te doen zijn. Zie o.a.
https://www.palmaverde.nl/nl/eriobotrya-japonica-loquat-japanse-wolmispel.html
http://www.houtwal.be/vakartikels/pitfruit/eriobotrya.htm

Als je hem niet meer in je koude kas wil, heb je buiten ergens een beschut plaatsje waar je hem, al dan niet in een kuip, zou kunnen neerzetten? Hij zou winterhard zijn tot -5 ºC. Misschien kan je hem daar bij strengere vorst beschermen met vliesdoek?

Of misschien hebben buren of een tuincentrum in de buurt wel interesse.

Mogelijk kan je ook hier eens polsen met een topic als 'loquat te krijg in de buurt van XYZ'.

donderdag 6 januari 2022 - 23:43
danny2

Danny2

Het zijn vrij sterke planten die hier buiten een min 8 wel aankunnen als ze beschut staan van de noordenwind. Heb er eentje van 10 jaar in volle grond en eentje van 7 jaar in pot die ik in de niet verwarmde serre zet vanaf een min 5. Deze van 1o jaar heeft al 2 maal gebloeid, doordat dit net voor de winter is komt er geen vervolg op en dus geen vruchten, mogelijk kan dit binnen wel met dan ook extra licht.....
Groetjes Danny
vrijdag 7 januari 2022 - 21:26
A. Hoogendijk

A. Hoogendijk

De Loquat bloeit nu maar natuurlijk geen insekten voor de bestuiving. Ga met een klein penseeltje langs de bloempjes, wellicht dat dit tot bestuiving en daarna tot vruchtzetting leidt. Vruchten zullen waarschijnlijk niet groot worden als er al uberhaupt vruchten aankomen.
zaterdag 8 oktober 2022 - 19:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon