menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aantasting

Ga naar meest recente reactie

Jefpet

Jefpet

Beste allen, Onze beukenhaag is aangetast door een soort schimmel. Verkleurt van grijs naar oranje. Hoe moet ik dit behandelen?

Struiken & Bomen

vrijdag 5 mei 2023 - 11:08
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Niet. Dat zijn kortsmossen. Die groeien o.a. op planten, maar beschadigen die niet en onttrekken daar ook geen voedsel aan.

Korstmossen zijn mooie wezentjes (heb je een sterk vergrootglas?) die ook nog eens een belangrijke bijdrage leveren aan de CO2-opslag:
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=18035
vrijdag 5 mei 2023 - 12:46
Peterplant

Peterplant

Korstmossen groeien vooral op dingen die niet te veel bewegen.
Jouw beuken groeien waarschijnlijk niet al te best. Dat kan aan de grond of aan de bemesting liggen.
vrijdag 5 mei 2023 - 13:18
Jefpet

Tekst aangepast

Jefpet

Bedankt, Leerling en Peterplant!
De grond daar kan ik voorlopig weinig aan doen, dus ik ga beginnen met bemesting. Wat raden jullie aan? Morgen dacht ik naar een containerpark in mijn buurt te gaan en compost te halen. Kan ik daar al mee beginnen of moet ik dat niet doen? En indien dit een goede zet is, kan ik nog iets bijkomends doen?
Bedankt alweer voor bruikbare raad!
Jefpet

PS, wat dat groeien betreft, daar heb ik toch geen problemen mee hoor. In de zomer staat de haag mooi groen en vol.
vrijdag 5 mei 2023 - 15:51
leerling

Leerling

Mulchen met compost kan nooit kwaad als je de laag niet te dik legt.

Hoe oud is die haag?
vrijdag 5 mei 2023 - 16:13
Jefpet

Jefpet

Even denken ... 10 jaar. Maar het is een haag die in onze tuin een afscheiding is tussen twee stukken tuin, zonder dat we het zicht er achter belemmeren. Daarmee wil ik zeggen: we houden die haag altijd heel klein (80 cm à 1 m). Heeft de hoogte van een haag ook invloed op de parasieten, ziektes, ..., ... ?
vrijdag 5 mei 2023 - 16:33
Jefpet

Jefpet

Mag ik met paardenmest mulchen? Dat heb ik met hopen.
vrijdag 5 mei 2023 - 17:00
PeterC

PeterC

Als je haag 10 jaar oud is en in de zomer mooi vol en groen, dan zou ik daar helemaal niets aan doen. Gewoon laten.
vrijdag 5 mei 2023 - 18:49
WiPe

WiPe

Beuk is nog maar net in blad aan het komen. Het feit dat er korstmossen op groeien is nog zeker geen reden om nu al in te grijpen. Ik zou ook nooit aanraden om te mesten zonder dat je een bodemstaanl hebt laten nemen.
vrijdag 5 mei 2023 - 21:54
Peterplant

Peterplant

Wat oudere paardenmest en of compost is altijd goed voor de grond en daardoor ook goed voor de planten.
vrijdag 5 mei 2023 - 22:05
leerling

Leerling

Mulchen doe je best met plantaardig materiaal (versnipperd snoeiafval, grasmaaisel, stro, compost ...). Het bodemleven breekt het af waardoor de bodem gevoed wordt. Het onderdrukt onkruiden en in droge periodes blijft de grond langer vochtig.

Zelf heb ik nog nooit mest gebruikt in de tuin.

@Peterplant
Wat oudere paardenmest en of compost is altijd goed voor de grond en daardoor ook goed voor de planten.
Ik ben het niet eens met je wat dat paardenmest betreft.
Op https://www.biogroei.be/kenniscentrum/paardenmest-in-biogroei-tuin vind je goede redenen om geen paardenmest te gebruiken.

Heel wat tuinen zijn overbemest, ten koste van de planten, maar ook van het bodemleven en het grondwater.
Zoals WiPe al schreef: nooit zomaar bemesten. Als je de toestand van je bodem niet kent, kan je meer kwaad doen dan goed.






vrijdag 5 mei 2023 - 22:13
Peterplant

Peterplant

Er is duidelijk een welles nietes discussie gaande over het woord bemesten. Veel tuinen zijn overbemest door mensen die veel te veel kunstmest gebruiken zonder een bodemtest te laten doen.
In organische mest zitten zo weinig voedingsstoffen dat dat bij normaal gebruik geen noemenswaardige verhoging van voedingsstoffen op zal leveren.
En dat normaal gebruik is niet voor iedereen duidelijk.
Als je eten kookt gooi je een natriummeststof over je eten heen, keukenzout genoemd.
Een beetje keukenzout is lekker, te veel is ongezond.
Je kunt prima een tuin 100 jaar geen mest geven, dat zal op vette, rijke klei geen probleem zijn, op arme zandgrond wat meer.
Alle planten die goed tegen arme grond kunnen zullen blijven floreren, planten die van voedselrijke grond houden zullen verdwijnen.
vrijdag 5 mei 2023 - 22:25
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@Peterplant
Ik heb de indruk dat jij de enige bent die van het woord bemesten herhaaldelijk een "welles nietes discussie" wil maken.
Als ik twijfel aan de betekenis van een woord, zoek ik het op in van Dale. In het Nederlandse taalgebied is dat een algemeen erkende autoriteit.

bemesten - door mest vruchtbaar maken
mest - dierlijke uitwerpselen, al dan niet met stro vermengd, gebruikt om het land vruchtbaar te maken
meststof - al wat als mest dienst kan doen

Geen idee wat jij op je eten strooit, maar wij doen er in elk geval geen natriummeststof op.
Voor mij houdt jouw vergelijking geen steek.

In organische mest zitten zo weinig voedingsstoffen dat dat bij normaal gebruik geen noemenswaardige verhoging van voedingsstoffen op zal leveren.
Als dat zo zou zijn, kan je het volgens van Dale dus geen mest noemen.
Misschien zou je het, met de nodige marketing, dan nog kwijt kunnen aan de hobbyist, maar een tuinder wil waar voor zijn geld.

Je kunt prima een tuin 100 jaar geen mest geven, dat zal op vette, rijke klei geen probleem zijn, op arme zandgrond wat meer.
Lijkt me in tegenspraak met je vorige bewering, aangezien organische mest bij normaal gebruik, volgens jou, niets noemenswaardigs toevoegt.

Alle planten die goed tegen arme grond kunnen zullen blijven floreren, planten die van voedselrijke grond houden zullen verdwijnen.

Het is een kwestie van de juiste plant op de juiste plaats. Een plant die een voorkeur heeft voor arme zandgrond zal vette, rijke klei ook niet appreciëren.

Ter info: we hebben hier droge, arme zandgrond. O.a. de beukenhaag doet het hier al een jaar of zeven prima. Zonder meststoffen. Wel met een (half)jaarlijkse dosis plantaardige mulch. Afgelopen zomer niets eens extra water gegeven.
(Om misverstanden te vermijden: de eerste jaren na aanplant hebben we tijdens droogtes de bodem wel een paar keer grondig vochtig gemaakt. Waarbij "een paar keer" niet meer dan drie was.)

En overbemesten gebeurt heus niet alleen met kunstmest.

Misschien dat artikel toch maar eens lezen?
vrijdag 5 mei 2023 - 23:54
Peterplant

Peterplant

Ik bedoel met mesten voedingsstoffen aanbrengen aan de grond, of dat nu met organisch materiaal gebeurd of niet. Zo is mulchen dus ook een vorm van mesten.
Keukenzout is natriumchloride, en zou je dus een een natriummeststof kunnen noemen. Op die manier is het eten wat jij doet ook een vorm van mesten, als je te weinig eet wordt je mager, als je te veel eet is dat ook niet gezond. Gewoon normaal eten is gezond. Dat geld ook voor het voeding geven van planten.
zaterdag 6 mei 2023 - 07:48
WiPe

WiPe

Een interessant artikel over bemesting is dit: Herms., Daniel.A., Mattson, Willam J. (1992) The dilemma of plants: to grow or to defend, The quarterly review of botany, 67(3)
https://naldc.nal.usda.gov/download/112/PDF
zaterdag 6 mei 2023 - 09:51
Peterplant

Peterplant

Een mooi, goed onderbouwd verhaal met als zeer beknopte conclusie dat een plant niet te veel en niet te weinig voedingsstoffen nodig heeft. De keten is zo sterk als de zwakste schakel.
Net als alle levende wezens hebben planten voedingsstoffen nodig.
De tuin is wel een stuk natuur , maar niet vergelijkbaar met de echte natuur. Kijk eens wat de gemiddelde tuinier ( of de tuiniers die voor hem/haar in zijn/haar tuin getuinierd hebben) jaarlijks uit zijn/haar tuin afvoert via de groencontainer. In dat zogenaamde tuinafval zitten veel voedingsstoffen die de plant uit de grond haalt. In de natuurgebieden staan langs de rand geen groencontainers. Wat er niet afgaat hoeft ook niet bijgevuld te worden.
I rest my case.
zondag 7 mei 2023 - 13:01
WiPe

WiPe

Eigenlijk is de essentie van dat artikel:; het kan een voordeel zijn om te bemesten, het kan ook een nadeel zijn. Je moet niet bemesten als het niet nodig is, want dat kan erg nadelig zijn.
maandag 8 mei 2023 - 18:20
leerling

Leerling

Geen spoilers, WiPe!

Voor een leek als ik is dat een pittig artikel. Ik ben me er nog aan het door worstelen.
dinsdag 9 mei 2023 - 00:08
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Dit artikel vat een en ander vrij goed samen. https://edepot.wur.nl/410220
dinsdag 9 mei 2023 - 08:03
Jefpet

Jefpet

Dank aan allen voor jullie reacties. Het is hier zeer arme en droge grond. Na al deze meldingen weet ik het niet meer. Het beste is misschien de beukenhaag voorzien van voldoende water en daarmee basta.
Voor ieder nog een fijne dag en groeten van Jefpet.
dinsdag 9 mei 2023 - 10:25
leerling

Leerling

Ik begrijp dat de discussie voor verwarring kan zorgen, Jefpet, maar ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat mulchen met organisch materiaal (plantaardig materiaal, geen dierlijke mest of kunstmest) goed is.

Zoals die artikels waar WiPe naar verwijst aangeven, bootst dat het best de natuurlijke omstandigheden van een plant na. Het zal de plant de beste kansen geven om zowel te groeien als zijn verdedigingsmechanismen uit te bouwen.
Het zorgt voor een gezond bodemleven dat dat organisch materiaal zal afbreken, zodat de mineralen ter beschikking komen van de planten. Tegelijkertijd zal dat de structuur van de bodem verbeteren zodat die mineralen niet - of minder snel - uitspoelen (heel belangrijk op zandgrond).

Het tweede artikel is heel wat leesbaarder dan het eerste. Als je het niet helemaal wil lezen, vind je een samenvatting op de laatste bladzijde.

En zoals eerder geschreven: hier hebben we ook arme, droge zandgrond. Ik leg elk jaar minstens een keer een laagje mulch onder de hagen. (Sommige jaren verteert het sneller dan andere. Als het laagje bijna verteerd is, vul ik het terug aan.) De hagen, ook de beukenhagen, doen het hier prima.
dinsdag 9 mei 2023 - 12:25
PeterC

PeterC

Wij hebben hier ook een arme en droge zandgrond.
Onze beukenhaag staat er nu 17 jaar. De eerste paar jaar ging het moeizaam. De beukplanten hadden het blijkbaar toch moeilijk om aan te slaan. We hebben ook verschillende planten moeten vernieuwen.
Maar vanaf dan ging het prima. Intussen een mooie, volle haag geworden.

Het enige wat ik als bemesting doe, als je dat zo wil noemen, is wat er aan afgevallen bladeren van onze bomen in de loop van het najaar en de winter onderaan de haag aanwaait laten liggen. Zorgt er ook voor dat er bijna geen onkruiden doorkomen, behalve enkele paardenbloemen nu rond deze tijd van het jaar.
woensdag 10 mei 2023 - 19:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).